Deși, oficial, în Prahova nu sunt drumuri închise, motiv pentru autorități să mențină școlile deschise, șoferii se confruntă cu mari probleme în trafic.

 

Din cauza deszăpezirii ineficiente, zăpada necurățată uniform de pe carosabil a înghețat, formându-se șanțuri periculoase, care pot provoca derapaje și, implicit, accidente grave.

Un cititor ne-a trimis imaginea alăturată de la intrarea în Ploiești, dinspre rafinăria Vega, unde s-au format gloduri de gheață periculoase. Astfel de probleme au fost reclamate pe mai multe drumuri județene.

Contactat de observatorulph.ro, Bogdan Toader, vicepreședintele CJ Prahova cu atribuții de președinte, a declarat că va verifica starea drumurilor județene și va solicita firmelor care fac deszăpezirea împrăștierea de material antiderapant pentru eliminarea gheții.

 

Vezi AICI cine face deszăpezirea în Prahova.

Cum sa pastrezi aderenta masinii in orice conditii de drum. Sfaturile unui consultant service auto (sursa fordbdt.ro)

Aderenta masinii depinde de o serie de factori asupra carora avem mai mult sau mai putin control. Din lista factorilor pe care ii putem influenta amintim aici pe cei mai semnificativi: starea anvelopelor, incarcarea si viteza masinii, rapiditatea manevrarii directiei, modul de conducere, etc. Alti factori nu depind insa de noi, ci de variabile precum:

 

• starea carosabilului (umezeala, noroi, nisip, gheata, polei, 

zapada afanata, zapada batatorita, zapada topita la 

suprafata, sau uscat, pavaj de piatra cubica, piatra de rau, 

 

macadam, pista de beton, etc)

• solutia constructiva a masinii (tractiune fata/spate, 4x4 

selectabil, 4x4 permanent)

• conditiile meteo (vant, ploaie, etc.)

• dotarile speciale ale masinii (ABS, Controlul stabilitatii,TC, 

ASR, etc). 

Este bine ca inainte de plecarea la drum sa ne asiguram ca toate elementele aflate sub controlul nostru direct se prezinta in mod optim. De aceea, anvelopele trebuie sa fie in permanenta in stare buna, cu profilul neuzat, si presiunea verificata pentru fiecare roata. 

Ideal ar fi sa avem roti de iarna si roti de vara si, odata cu venirea anotimpului rece, sa echipam masina cu rotile de iarna! Roata de rezerva trebuie sa nu fie uitata, intrucat este foarte neplacut ca in cazul unei pene, sa "descoperim" ca nici pe roata de rezerva nu ne putem baza

Incarcarea masinii

O regula generala spune ca nu trebuie sa incarcati portbagajul excesiv, nici sa puneti greutati pe acoperis, intrucat acestea influenteaza foarte mult tinuta de drum a masinii, mai ales pe serpentine, inrautatind stabilitatea. Daca, totusi, nu puteti renunta la bagajele de pe acoperis, asigurati-le bine, legandu-le strans. 

De-asemenea, in cazul in care aveti solutia "totul fata" sunteti avantajat! Daca insa aveti "tractiunea pe spate", este indicat sa nu plecati la drum cu portbagajul gol, sau fara incarcare pe puntea spate! In acest fel, puteti intarzia momentul in care puntea spate pierde aderenta.

Daca rulati pe sosea uda, acvaplanarea apare la o anumita cantitate de apa de pe carosabil si la o anumita viteza (depinde de anvelope si de incarcarea masinii). Este bine sa reduceti viteza, fara sa "testati" fenomenul. Odata instalata acvaplanarea, nu veti mai putea controla nici directia, nici frana.

Plecarea din loc, urcarea unei pante

Ce facem cand rotile motoare patineaza la plecarea de pe loc? Retineti ca nu trebuie sa accelerati mult, ba chiar este bine sa incercati sa tineti motorul la turatie mica, spre ralenti si sa eliberati lin pedala de ambreiaj.

Daca prin manevra de mai sus, nu reusiti sa demarati, incercati urmatorul procedeu: in treapta intai, eliberati ambreiajul simultan cu acceleratie usoara, apasati iar pe ambreiaj, lasand acceleratia libera, apoi repetati acest joc de pedale, pentru a obtine acel "hei rup", care, prin smucituri repetate, poate asigura plecarea din loc.

Daca nu reusiti nici in acest mod, incercati aceeasi manevra in marsarier. O combinatie inainte-inapoi poate fi de ajutor, in conditiile in care aveti suficient spatiu. Daca masina s-a deplasat putin, dar nu a iesit complet, incercati aceeasi manevra in marsarier, sau alternativ, inainte-inapoi.

In caz de polei, daca nu reusiti prin manevrele mentionate mai sus, incercati aceeasi procedura, in viteza a 2-a. (prin aceasta modalitate veti micsora cuplul la roata).

Urcarea unei pante se face pana la o anumita limita, aderenta putand fi mentinuta mai bine la turatii mici ale motorului. Daca porniti din panta, este important sa ganditi dinainte ce manevra este indicat sa utilizati! Daca masina are tractiune pe fata si pornirea in panta nu se poate face, lasati-o sa coboare la vale, eliberand usor frana, pana intr-o zona unde terenul este mai plan, si incercati o pornire in acel loc.

Daca este posibil, intoarceti si incercati sa plecati in marsarier, pana ati trecut de panta. Pentru o masina cu solutia "totul fata", aderenta optima, la urcare se obtine prin marsarier. La un autoturism cu solutia "tractiune spate-motor fata", aderenta optima este obtinuta urcand cu fata, dar avand greutate pe puntea din spate.

Odata ce ati plecat din loc, puneti cateva frane usoare, pentru a incalzi discurile de frana, si pentru a "testa terenul"; pe aderenta scazuta, evitati pe cat posibil manevra simultana de viraj si frana, viraj si demaraj; (acest lucru ramane valabil si la plecarea din loc sau din panta. Daca aveti rotile bracate, mai intai indreptati-le, apoi incercati sa demarati.)

Toate manevrele trebuie facute mult mai lin, mai ales franarea, virajul si demarajul. In general, pastrarea aderentei este favorizata de subturarea motorului, si nu de supraturare! (respectiv unde ati fi folosit treapta a 2-a, puteti rula cu a-3-a, etc.).

Nu este recomandat sa franati in timp ce luati un viraj! Incercati sa anticipati franarea, si daca urmeaza un viraj, franati pe portiunea dreapta, inainte sa intrati in viraj! Folositi, pentru reducerea vitezei, frana de motor, si daca nu este de ajuns, recurgeti si la frana de serviciu, aplicata slab! Daca masina este prevazuta cu ABS, puteti folosi frana fara frica, insa privind cu atentie distanta pana la oprire, deoarece aceasta nu va fi prea mica!

Pentru masinile fara ABS, trebuie sa procedati astfel: ridicati piciorul de pe frana, atunci cand simtiti patinarea rotilor, si apasati din nou frana;.aceste franari-eliberari succesive asigura o aderenta acceptabila, insa, din nou, mare atentie la distanta pana la oprire (manevra combinata cu frana de motor). Nu scoateti la punctul mort in timpul franarii, decat pe ultima portiune, inainte de oprire! Asadar, cea mai simpla masura pentru pastrarea aderentei este reducerea vitezei.

Asigurati-va in oglinda cand doriti sa virati, lasand spatiu mai mare in toate directiile si nu uitati ca si ceilalti participanti la trafic au aceeasi slaba aderenta, iar unora le lipseste experienta sofatului pe timp de iarna. Daca in timpul plecarii de pe loc, sau in timpul accelerarii, in demaraj, observati ca masina incepe sa se aseze inclinat fata de axul drumului (polei, aderenta foarte scazuta), si nu exista sisteme de asistare (controlul stabilitatii), trebuie, din nou, sa aveti ceva experienta sau sa o castigati incet, prudent.

Daca masina este de tip "totul fata", accelerati moderat, rotind volanul catre axul drumului, astfel incat rotile din fata sa fie mereu pe directia drumului, in timp ce caroseria face un unghi cu drumul. Incet, caroseria se va indrepta pe directia drumului.

In cazul in care masina "danseaza", osciland ca un sarpe, rotiti de volan (stanga-drepta) tinand mereu rotile pe directia drumului! Daca masina are controlul stabilitatii, sistemele automate vor rezolva problema. In situatia in care masina are tractiune - spate, cand incepe "dansul" ridicati piciorul de pe acceleratie si rotiti volanul in acelasi fel, pastrand rotile din fata pe directia drumului! De obicei, daca rulati incet, acest fenomen poate sa nu se intample niciodata.

Porniti la drum cu ideea bine definita, ca pentru orice manevra, este nevoie de o distanta mai mare, si ca se recomanda sa rulati cu viteza din care sunteti capabili sa si franati, fara pericol!

In timpul mersului, cand nu stiti cum este aderenta, incercati sa franati de cateva ori, nu prea puternic, si sa observati comportamentul masinii. S-ar putea sa realizati ca rulati prea repede, dar e mai bine sa sesizati acest lucru inainte de un incident neplacut!

Nu folositi frana de mana ca ajutor pentru frana de serviciu! Veti reusi doar sa creati conditiile ideale pentru pierderea aderentei. Retineti ca ne deplasam cu masina gratie aderentei rotilor la carosabil!

Speram ca cele de mai sus va vor fi de ajutor. Fiti calmi si rationali, panica nu este un bun profesor! Viteza mai mica ramane cel mai apropiat prieten iarna. Drum bun!