Gandul.info a publicat o anchetă prin care dezvăluie modalitatea dubioasă în care s-a făcut achiziţia celor patru pasarele montate pe DN 1, la Comarnic, Buşteni şi Azuga.
CNANDR a dat undă verde pentru ca patru firme să ridice patru pasarele pentru pietoni pe DN1 în localităţile din Azuga, Buşteni şi Comarnic înainte de a finaliza procedura legală de achiziţie publică şi a semna contractele cu acestea. Societăţile au început lucrările exact în ziua în care a început procedura de încredinţare directă şi a fost publicată invitaţia de participare, respectiv pe 6 august, deşi în documentaţie se preciza că ofertele au termen de depunere pe 7 august la ora 8:30. Pe 7 august, lucrările au fost adjudecate chiar de companiile care se apucaseră de treabă înainte cu o zi, ele fiind cunoscute ca abonate la contracte cu statul.
ROŞCA ATENŢIONEAZĂ CURTEA DE CONTURI ASUPRA PASARELELOR DE PE DN1
Pentru cele patru pasarele statul plăteşte 400.000 euro. Surse din cadrul CNADNR au declarat pentru gândul că mai întâi constructorii s-au apucat de lucru şi abia apoi Direcţia Regională Bucureşti a CNANDR a demarat procedurile de achiziţie. Au fost contractate patru companii din Prahova care sunt abonate la licitaţiile publice. Ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova spune că nu „pândeşte licitaţiile” şi că nu e treaba lui să urmărească cum se cheltuieşte banul public. Directorul care a semnat documentele achiziţiei spune că nu este nimic ilegal, dar nu a fost în stare să spună dacă a semnat contractele pentru construcţia pasarelelor. Pe DN 1 în dreptul localităţilor Buşteni, Azuga şi Comarnic vor fi puse în funcţiune patru pasarele pietonale. De construcţia acestor pasarele se ocupă CNADNR prin Direcţia Regionala Bucureşti. Lucrările pentru cele patru pasarele au fost încredinţate direct de Direcţia Regională Bucureşti către patru companii. Contractarea acestor companii s-a realizat într-un termen fulger.
Achiziţie în 24 de ore
Pe 1 august Consiliul de Administraţie al CNDNR a alocat câte 95.000 euro pentru fiecare pasarelă, adica 380.000 euro în total. Pe 2 august CNDNR a suplimentat bugetul Direcţiei Regionale Bucureşti. Adresa prin care aceşti bani ajungeau efectiv la Direcţia Regională Bucureşti a fost înregistrată la 6 august. Tot pe 6 august Direcţia Regională începe procedura de încredinţare directă şi publică invitaţia de participare în care se spune că ofertele trebuie să fie depuse pe 7 august la ora 8:30.
Experţii în achiziţii publice au arătat că legea permite achiziţia directă până în cuantul de 100.000 euro pentru construcţii, însă trebuie să existe o justificare ca acest lucru să se întâmple de pe o zi pe alta. De altfel, şi legea achiziţiilor publice prevede, la articolul 191, că în cazul unor achiziţii directe trebuie să se prezinte documente justificative. „Astfel de proceduri de achiziţie de pe o zi pe alta se justifică în cazul unor calamităţi. Adică spre exemplu dacă o viitură rupe un pod. În cazul pasarelelor nu prea se justifică deoarece ele sunt oricum soluţii temporare”, a explicat unul din experţii consultaţi de gândul.
Construcţia a început marţi 6 august, exact în ziua în care Direcţia Regională Bucureşti a emis anunţul că vrea să construiască pasarelele. Această informaţie a fost confirmată de preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, Mircea Cosma, care a declarat miercuri, 7 august, că marţi, 6 august, la amiază, au fost săpate fundaţiile pentru pasarele. Marţi, 6 august, Direcţia Regională a trimis invitaţiile de participare pentur achiziţionarea lucrărilor de construcţie.
În documentele Direcţiei de Regionale Bucureşti abia a doua zi s-au deschis ofertele şi s-au decis companiile care urmau să construiască. Dar declaraţia şefului CJ Prahova arată că în realitate lucrările au început înainte ca procedurile de atribuire să fie finalizate.
Citeşte articolul integral pe gandul.info