Românii pot călători în țările membre ale Uniunii Europene doar cu actul de identitate. În cazul în care călătoria are loc în afara statelor membre UE este necesar pașaportul. Obținerea documentului de călătorie s-a simplificat începând cu 1 ianuarie 2025. Pașaportul poate fi livrat la adresa de domiciliu.
Procedura de eliberare a pașapoartelor a fost simplificată. Doritorii pot face programarea online, iar de la 1 ianuarie 2025 livrarea documentului poate avea loc la adresa de domiciliu.
Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se depun personal la serviciile publice comunitare de paşapoarte în a căror rază de competenţă au domiciliul solicitanții. În străinătate, cererile pot fi depuse la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
În cazul în care solicitanții paşapoartelor simple electronice nu se pot prezenta la serviciile publice comunitare de paşapoarte în a căror rază de competenţă au domiciliul, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar de paşapoarte.
Actele necesare pentru eliberarea pașaportului
- Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic
- Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Acte necesare pentru eliberarea pașaportului simplu temporar
- Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic
- Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Acte necesare pentru eliberarea pașaportului pentru copii
În cazul copiilor, pentru eliberarea pașaportului, sunt necesare mai multe acte.
- certificatul de naștere,
- actele de identitate al părinților sau după caz al persoanei împuternicite,
- dovada achitării taxelor.
- în cazul în care cererea este formulată doar de un singur părinte este necesară o procură de împuternicire a celuilalt părinte.
Taxele pentru pașaportul simplu electronic
- Taxa pentru eliberarea pașaportului este de 258 de lei, în cazul persoanelor cu vârsta de peste 12 ani.
- Pentru copiii cu vârsta de până la 12 ani, taxa pentru pașaport este de 234 de lei.
- Pentru pașaportul simplu temporar, taxa unică este de 96 de ani, indiferent de vârstă.
Eliberarea pașapoartelor simple electronice
Pașaportul simplu poate fi eliberat la ghișeul serviciului public comunitar de pașapoarte unde a fost depusă cererea.
Prin cerere transmisă în scris la adresa serviciului comunitar unde a fost depusă cererea de eliberare a documentului, pașaporul poate fi livrat la adresa de domiciliu prin servicii de curierat, gratis, la orice adresă de pe terirotiul României.
Cererea pentru expedierea pașaporului va include datele pentru identificarea documentului sau a titularului, precum și datele de livrare (adresa de domiciliu/reședință din țară și numărul de telefon).
În situaţia în care se doreşte expedierea documentului de călătorie la o adresă din străinătate, solicitantul poate solicita informaţii suplimentare Departamentului Consular din Ministerul Afacerilor Externe (adresa de e-mail: drco@mae.ro).
Taxele pentru eliberarea pașaportului
Paşaport simplu electronic
- 258 lei – pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani.
- 234 lei – pentru persoanele cu vârsta mai mică de 12 ani.
Pasaportul simplu temporar
- 96 lei – indiferent de vârstă.
Cum pot fi plătite taxele pentru pașaport
- la casieriile unităţilor CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank.
- online, exclusiv prin platforma de plăţi virtuale Ghiseul.ro.
- prin mandat poştal, în curs de implementare
Care este durata valabilității pașaportului
- valabilitate de 3 ani pentru minorii cu vârsta sub 12 ani.
- 5 ani pentru persoanele cu vârsta între 12 ani şi 18 ani.
- 10 ani pentru persoanele cu vârsta peste 18 ani.
- Paşaportul simplu temporar are valabilitatea 12 luni.