De la 1 aprilie, furnizorii de curent și gaze vor fi obligați să simplifice facturile pentru persoanele fizice și juridice. Practic, pe documentele de plată nu vor mai apărea decât informații esențiale precum: consumul, tariful practicat, suma de achitat. Începând cu această dată, facturile de curent și de gaze contestate nu mai trebuie plătite până la soluționare, anunță ANRE.
”Orice client care contestă factura sau solicită informații suplimentare cu privire la factură, indiferent dacă vorbim despre valoare, de preț unitar sau cantitate sau alte elemente ale facturii, are dreptul să primească răspuns de la furnizor la această solicitare în 15 zile lucrătoare și până când nu primește acest răspuns de la furnizor obligațiile de plată sunt suspendate”, a explicat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele ANRE, la Antena 3 CNN.
Potrivit conducerii ANRE; pentru a asigura o mai bună înțelegere de către clientul final a facturii de gaze naturale, conținutul acesteia a fost structurat astfel încât clientul final să înțeleagă foarte ușor care este consumul facturat şi cât trebuie să plătească pentru acesta.
Conținutul facturii a fost simplificat, aceasta cuprinzând pe prima pagină următoarele informații prioritare:
datele de identificare şi de contact ale furnizorului şi ale clientului final,
data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată,
numărul şi data emiterii facturii,
data de începere şi de sfârşit a perioadei de facturare,
consumul de gaze naturale facturat,
termenul scadent de plată,
obligaţiile de plată neachitate, dacă este cazul,
valoarea totală de plată cu TVA.
Detaliile cu privire la factură, inclusiv defalcarea componentelor din care este format prețul final facturat de către furnizor clientului final, vor fi trecute pe a doua pagină, iar anexele la factură vor cuprinde o serie de informaţii adiţionale care nu se referă la facturare, dar care îi pot fi utile clientului final pe parcursul derulării contractului de furnizare a gazelor naturale și informaţii privind facturarea care îi oferă periodic o perspectivă cuprinzătoare asupra consumului efectiv realizat şi a costului actual cu gazele naturale, astfel încât să aibă posibilitatea de a-şi ajusta propriul consum.
Totodată, pentru a veni în sprijinul clienţilor finali, în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta are obligația să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura, fără a percepe penalități.
”Nu în ultimul rând, am introdus prevederi referitoare la măsurile suplimentare de protecție şi pentru clienții vulnerabili, prin acordarea unei facilităţi privind eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi.
Şi tot ca o măsură suplimentară de protecţie a clienţilor finali, am detaliat modalitățile de soluţionare de către furnizor a plângerilor clientului final privind facturarea, acesta nefiind obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluționarea plângerii” transmite Dumitru Chiriţă, preşedinte al ANRE.