Ploieşteanca Elena Bădicu îl acuză pe Octavian Stanciu, patronul firmei Sot Pan din Păuleşti, că refuză să-i acorde ajutorul de înmormântare stabilit prin lege. „Soţul meu a murit de cancer şi a muncit la Sot Pan aproape până în ultima zi a vieţii. Muncea şi câte 12 de ore pe zi. După deces, am apelat la conducerea firmei să îmi acorde, conform legii, ajutorul de înmormântare. Iniţial mi-a spus că îmi dă 700 de lei, apoi că nu mai îmi dă niciun ban”, a declarat Elena Bădicu. Contactată de observatorulph.ro, conducerea Sot Pan a declarat că femeia îşi poate ridica ajutorul de deces, fără să precizeze despre ce sumă e vorba, lucru pe care redacţia i l-a comunicat văduvei. „Am fost la sediul Sot Pan, după ce mi-aţi spus dumneavoastră şi mi s-a spus că nu mai primesc niciun leu. Am f[cut pl”ngere la ITM Prahova”, ne-a transmis femeia. Cuantumul ajutorului de deces în 2011, stabilit potrivit Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011 nr. 287/2010 din 28 decembrie 2010, publicată în Monitorul Oficial nr. 880 din 28 Decembrie 2010, este : a) în cazul decesului asiguratului sau pensionarului: 2.022 lei; b) în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului: 1.011 lei. În ceea ce priveşte ajutorul de înmormântare plătit din fondurile angajatorului, potrivit dispozitiilor art. 51 lit. d) din Contractul colectiv de muncă unic la nivel naţional pentru anii 2007-2010, în afară de ajutoarele prevăzute de lege, la care au dreptul, salariaţii vor beneficia şi de un salariu mediu pe unitate plătit de unitate la decesul soţului sau soţiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate în întreţinerea salariatului. Vom reveni asupra acestui caz.
UPDATE Sfatul avocatului: Angajatorul, obligat să plătească ajutor de înmormântare familiei îndoliate
UPDATE Sfatul avocatului: Angajatorul, obligat să plătească ajutor de înmormântare familiei îndoliate
Observatorulph.ro a contactat Casa de avocatură Coltucpentru a preciza care sunt condiţiile acordării ajutorului de deces.
Condiţii de acordare:
Ajutorul de deces se acordă, la cerere, în cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie aflat în întreţinerea acestora. Dreptul asiguraţilor la ajutorul de deces nu este condiţionat de îndeplinirea stagiului de cotizare.
În cazul decesului unei persoane asigurate sau al unui pensionar, ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care poate fi: soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul în condiţiile dreptului comun sau, în lipsa acesteia, oricărei persoane care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Valoarea ajutorului de deces nu poate fi mai mică decât valoarea salariului mediu brut prognozat şi făcut public de CNPAS.
În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, care nu are drept propriu de asigurări sociale şi se află în întreţinerea acestuia, ajutorul de deces se acordă titularului.
Sunt consideraţi membri de familie:
a) soţul/soţia;
b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;
c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Valoarea ajutorului de deces pentru un membru de familie reprezintă jumătate din valoarea prevăzută pentru asiguraţi.
Acte necesare:
cerere-tip;
certificat de deces – în original şi copie;
actul de identitate al solicitantului;
acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, după caz, actul care atestă calitatea de moştenitor, tutore, curator; acte din care să rezulte că s-au suportat cheltuielile ocazionate de deces; certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atestă boala care l-a făcut inapt pentru muncă pe copil şi data ivirii acesteia.
Alte informaţii utile:
Ajutorul de deces se plăteşte în termen de 24 de ore de la momentul solicitării.
Ajutorul de deces poate fi solicitat în termen de maximum 3 ani de la data decesului.
Pentru plata ajutorului de deces solicitanţii trebuie să se adreseze: angajatorului, în cazul decesului asiguratului care a desfăşurat activităţi pe bază de contract individual de muncă respectiv al unui membru de familie al acestuia; instituţiei care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia; casei teritoriale de pensii, în cazul decesului pensionarului sau asiguratului care şi-a încheiat contract de asigurare, respectiv al unui membru de familie al acestora.
Condiţii de acordare:
Ajutorul de deces se acordă, la cerere, în cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie aflat în întreţinerea acestora. Dreptul asiguraţilor la ajutorul de deces nu este condiţionat de îndeplinirea stagiului de cotizare.
În cazul decesului unei persoane asigurate sau al unui pensionar, ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care poate fi: soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul în condiţiile dreptului comun sau, în lipsa acesteia, oricărei persoane care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Valoarea ajutorului de deces nu poate fi mai mică decât valoarea salariului mediu brut prognozat şi făcut public de CNPAS.
În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, care nu are drept propriu de asigurări sociale şi se află în întreţinerea acestuia, ajutorul de deces se acordă titularului.
Sunt consideraţi membri de familie:
a) soţul/soţia;
b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;
c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Valoarea ajutorului de deces pentru un membru de familie reprezintă jumătate din valoarea prevăzută pentru asiguraţi.
Acte necesare:
cerere-tip;
certificat de deces – în original şi copie;
actul de identitate al solicitantului;
acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, după caz, actul care atestă calitatea de moştenitor, tutore, curator; acte din care să rezulte că s-au suportat cheltuielile ocazionate de deces; certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atestă boala care l-a făcut inapt pentru muncă pe copil şi data ivirii acesteia.
Alte informaţii utile:
Ajutorul de deces se plăteşte în termen de 24 de ore de la momentul solicitării.
Ajutorul de deces poate fi solicitat în termen de maximum 3 ani de la data decesului.
Pentru plata ajutorului de deces solicitanţii trebuie să se adreseze: angajatorului, în cazul decesului asiguratului care a desfăşurat activităţi pe bază de contract individual de muncă respectiv al unui membru de familie al acestuia; instituţiei care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia; casei teritoriale de pensii, în cazul decesului pensionarului sau asiguratului care şi-a încheiat contract de asigurare, respectiv al unui membru de familie al acestora.
Cum ți se pare subiectul?