fbpx

shutterstock_578817004-2.jpg

Segmentul tânăr este unul extrem de vulnerabil în fața fenomenului știrilor false. Educația precară și lipsa de experiență sunt elementele care potențează distribuirea informațiilor neverificate și în bună măsură false.

Chiar dacă nu era neapărat necesar un studiu, fiind ușor de intuit care este terenul fertil pentru propagarea fake news, o astfel de cercetare a fost realizată în mediul urban, de Şcoala de Valori şi Unlock Market Resarch. 

Rezultatele confirmă, iar datele sunt îngrijorătoare: aproximativ 43% dintre liceeni au dat share la informaţii despre care au aflat ulterior că erau false, se arată în studiul realizat în luna septembrie.

Orice proiect care să susțină combaterea fenomenului în cauză este binevenit. Așa a apărut și proiectul ”Găina care a născut pui vii”. La începutul anilor 90, imediat după revoluție, presa a explodat pe piața românească. Au apărut zeci de mii de publicații, care mai de care mai colorate, cu titluri bombastice și cu ”informații” halucinante. 

Fenomenul nu este specific doar României, însă la noi trecerea bruscă de la dictatură la o formă originală de democrație a adus și ruperea barierelor de orice fel. Dispariția cenzurii, prost înțeleasă, a antrenat și dispariția autocenzurii, un element esențial în distribuirea informațiilor și a modalității în care se face această distribuire. Mai exact, nu poți să debitezi tot ceea ce îți trece prin cap, pentru că riști să lezezi persoane nevinovate, sau persoane care nu au greșit cu intenție, riști să distrugi cariere și destine. 

Așa s-a făcut că presa serioasă a fost grav afectată la capitolul credibilitate, fiind generalizate abordările. A intrat în legendă un titlu... ”Găina care a născut pui vii”, publicat de Evenimentul Zilei, condus în acele vremuri de ”maestrul” Cristoiu. 

Ușor, situația s-a decantat, iar presa a început să capete o formă cât de cât decentă. Între timp, internetul și-a făcut loc în viețile tuturor. Minunată apariție, dar imperfectă. Suntem liberi să spunem ce vrem, cum vrem, când vrem. Puțini mai țin cont de filtrul gândirii, acolo unde el mai există. Avem păreri și rareori ne punem problema că am ajuns să scriem mult mai mult decât citim. 

Proiectul recent lansat îşi propune să-i înveţe pe elevi cum să interpreteze ştirile, cum să depisteze ştirile false, cum să dea share unei informaţii în mod responsabil şi, de asemenea, cum elaboreze conținut în social media fără să lezeze pe nimeni. La cursuri, liceenii vor învăţa ce întrebări să îşi pună pentru a verifica veridicitatea informaţiilor pe care le citesc, care este diferenţa între ştire şi advertorial, cum iau naştere ştirile, care este diferenta între mass-media şi social media şi ce înseamnă să fii responsabil în social media.

Este un început concret, însă este doar un proiect care acoperă o parte infimă din necesarul educațional, de care societatea are nevoie. Nu ne rămâne decât să îl salutăm și să sperăm că astfel de proiecte vor avea capacitatea de acoperire națională. 

shutterstock_578817004-2.jpg

Contactează Redacția Observatorulph.ro pe WhatsApp la: 0726.221.596 - doar text, foto și video.

banner sos deces ultim 300 copyright.jpg
970.jpg