Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a cerut Comisiei Europene să deschidă o investigație împotriva platformei chineze TikTok, pe motiv că “a amplificat conținut electoral favorabil unui singur candidat, generând un dezechilibru în competiția electorală și periclitând pluralismul politic”, potrivit aplicației biziday.
Valentin Jucan, vicepreședintele CNA, a declarat că sesizarea a fost depusă în urma unui raport realizat de Expert Forum, care arată că “candidatul independent Călin Georgescu a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%. Această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok, bazată pe coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate, dar și pe amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, care au atras milioane de vizualizări”.
Conform oficialului CNA, există suspiciuni că “algoritmii TikTok au amplificat conținut electoral favorabil unui singur candidat, generând un dezechilibru în competiția electorală și periclitând pluralismul politic”. De asemenea, TikTok nu a evaluat în niciun fel modul în care este amplificată dezinformarea și în care este propagat conținutul nemarcat corespunzător în timpul campaniei electorale, existând “risc de manipulare prin algoritmi opaci (algoritmii TikTok prioritizează conținut emoțional, distorsionând dezbaterea publică)”.
Raportul Expert Forum indică faptul că multe materiale distribuite pe TikTok nu au fost marcate ca fiind de natură electorală. Analiza mai arată și că TikTok a permis promovarea indirectă a mesajelor politice prin influenceri, fără etichetare adecvată, și nu a asigurat transparența necesară pentru identificarea sponsorilor sau a surselor conținutului electoral.
O analiză Expert Forum, care se regăsește integral AICI, arată cum surpriza Călin Georgescu, a realizat în ultimele două luni viralitatea construită de primii trei candidați în 11 luni pe tik-tok. Cum a reușit Călin Georgescu să invadeze obsesiv feed-urile alegătorilor?
Discutăm pe larg în secțiunea dedicată acestuia mai jos, dar pe scurt e vorba de (i) o rețea coordonată de conturi de promovare directă, plus (ii) un grup de influenceri care promovează indirect politicianul, fără a marca în vreun fel publicitatea plătită. Un exemplu în reprezintă campania #echilibrușiverticalitate cu 2,4 milioane vizualizări, unde influenceri îl descriu după un script copy-paste pe Călin Georgescu, fără a-l nominaliza, dar folosind caracterizările pe care și le face chiar el.
Un exemplu în reprezintă campania #echilibrușiverticalitate cu 2,4 milioane vizualizări, unde influenceri îl descriu după un script copy-paste pe Călin Georgescu, fără a-l nominaliza, dar folosind caracterizările pe care și le face chiar el.
Rețeta tip Stoianoglo rafinată?
Pe modelul campaniei Stoianoglo, există influenceri români fără nicio afinitate față de politică, adică cu conținut exclusiv de modă, machiaj, divertisment, care au început să posteze sub un singur hashtag, fără să numească candidatul beneficiar. Campania e una de promovare a lui Călin Georgescu sub eticheta #echilibrușiverticalitate şi mizează pe ideea unui președinte care crede în neutralitate, vertical, reciclând practic mesajele lui Georgescu din campania de pe TikTok.
Partea interesantă a acestui mesaj e că nu menționează numele lui Georgescu explicit, deci se suprapune şi cu aşteptările publicului AUR, ceea ce duce la o competiție a absurdului între fani care se contrazic în comentariile trendului #echilibrușiverticalitate în privinţa omului care trebuoie de fapt votat.
Pe data de 18 noiembrie, Călin Georgescu avea 92,8 milioane de vizualizări făcute majoritar în ultimele 2 luni. Până pe 22 noiembrie a crescut cu 52 milioane de vizualizări. Mai exact, şi-a adăugat mai mult decât toată vizibilitatea realizată de Mircea Geoană în 11 luni. Explozia de vizibilitate pare creată brusc şi artificial, exact la fel ca sondajele în care a explodat deodată cu un scor între 8-10%.
Aspectele care întăresc ideea unei campanii de promovare coordonată sunt: traficul exagerat fără un număr de urmăritori relevant înainte de ultimele 2 luni. Exemplu: În septembrie 2024, Călin Georgescu avea 31 800 de urmăritori, în noiembrie numărul acestora l-a depășit pe cel al lui Marcel Ciolacu și se apropie de Elena Lasconi, crescând de aproximativ patru ori până la 154 900 de followers în noiembrie
Traficul acestuia de 150 milioane de vizualizări este generat obsesiv doar în jurul hashtag-ului #calingeorgescu și atât. În realitate, traficul organic e mult mai destructurat atunci când nu este exclusiv plătit. De exemplu, chiar și în cazul lui George Simion traficul e împărțit între mai multe hashtag-uri virale precum #georgesimion #georgesimionpresedinte #georgesimionaur, etc.
Tema cu cea mai mare vizibilitate împinsă de Călin Georgescu pe TikTok în ultimele două luni este pacea, mai exact nevoia ca România să oprească sprijinul acordat Ucrainei pentru a nu implica România în război.
Această temă a conflictului de la graniță e prezentă sub forma necesității menținerii suveranității și se combină cu alte narative clasice: România importă 90% din alimente, exportăm calitatea românească străinilor, exportăm grânele noastre și cumpărăm produse procesate de proastă calitate, etc.
Cum ți se pare subiectul?