Ministerul Afacerilor Interne, vor putea folosi drone, prin misiuni de zbor, în scopul îndeplinirii atribuțiilor proprii, dar și pentru sprijinirea altor ministere, a decis Executivul.
„Instituţiile din arcul guvernamental au nevoie să utilizeze sisteme de aeronave fără pilot pentru a capta informaţii necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor proprii, dar costurile ridicate şi necesarul logistic complex pentru folosirea acestor sisteme au generat ideea desemnării unei singure entităţi administrative care să deservească toate instituţiile solicitante.
Astfel, pentru atribuirea unei astfel de responsabilităţi în domeniul civil a fost desemnat MAI, prin Inspectoratul General de Aviaţie din componenţa sa, în considerarea rolului pe care-l are în prezent acest inspectorat general de a gestiona atât misiuni de ordine publică, cât şi de situaţii de urgenţă, inclusiv transport aerian în cadrul asistenţei medicale de urgenţă.
Practic, se extinde competenţa de funcţionare a Inspectoratului General de Aviaţie cu o componentă de sprijin aerian cu aeronave fără pilot pentru ministere şi organe centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor, ca acestea să poată colecta date şi informaţii specifice zonei lor de competenţă”, a transmis Executivul printr-un comunicat de presă.
Citește și Reacția consilierilor locali după ce primarul Volosevici le-a solicitat șefilor din Primăria Ploiești reducerea posturilor cu 10%
„Fondurile necesare în vederea achiziţionării şi operării sistemelor de aeronave fără pilot la bord se vor realiza de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne şi al structurilor/instituţiilor beneficiare, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie, precum şi din fonduri externe nerambursabile, rambursabile sau alte surse legale de finanţare”, se mai arată în comunicat.
Un program pilot de cooperare între Ministerul Transporturilor și MAI se va desfășura pentru inițiera activităților de operaționalizare a dronelor și captarea, receptarea și prelucrarea informațiilor de succes pentru îndeplinirea atribuțiilor proprii.
Programul pilot se va desfășura pe o perioadă de cinci ani, de la data intrării în vigoare a OUG, și există posibilitatea de a se prelungi această perioadă.
În domeniul civil, sistemele de aeronave fără piot la bord (UAS) pot fi folosite pentru: supravegherea răspândirii bolilor în agricultura, supravegherea și fotografierea aeriană, detectarea scurgerilor de gaz, detectarea incendiilor, monitorizarea mediului ambiant, arheologia, monitorizarea sistemelor fotovoltaice, monitorizarea clădirilor, a construcțiilor și a șantierelor infrastructurii de transport și controlul liniilor electrice.
În domeniul de ordine publică și situații de urgență, utilizarea dronelor este relevantă pentru executarea misiunilor specifice MAI, pentru:
-observarea din aer a activităților care se desfășoară pe suprafața terestră, fluvială și maritimă;
-observarea din aer și monitorizarea zonei de graniță, rute de migrație și activități ilegale;
-monitorizarea traficului rutier, naval, maritim, montan și indicarea situațiilor critice;
-supravegherea și monitorizarea zonelor în care s-au produs dezastre și catastrofe naturale;
-supravegherea și monitorizarea pădurilor, deltei și migrației animalelor; -releu de comunicații;
-sprijinul cu date și informații a forțelor de intervenție în gestionarea situațiilor de urgență, inclusiv sprijin post-eveniment;
-determinarea efectelor dezastrelor și calamităților naturale;
-identificarea locurilor și persoanelor care afectează ordinea publică;
-supravegherea și monitorizarea adunărilor și a mulțimilor violente;
-supravegherea zonelor în care sunt concentrate mase mari de oameni (competiții sportive, întâlniri internaționale, demonstrații, revolte etc);
-supravegherea și monitorizarea structurilor critice și infrastructurilor de nivel național sau local;
-monitorizarea rutelor și zonelor de interes (zone protejate, zone cu risc la inundații/ cutremur/ alunecări, zone cu risc de poluare și protecție a mediului;
-căutarea-salvarea supraviețuitorilor la dezastre și calamități naturale;
-căutarea aeronavelor, navelor și a persoanelor implicate în accidente aviatice, navale sau cu victime multiple, a persoanelor aflate în dificultate, în medii improprii supraviețuirii sau în zone izolate, sau a căror viață este pusă în pericol și salvarea acestora;
-cercetarea chimică, bacteriologică, radiologică și nucleară; -informarea/alertarea publică cu ajutorul dispozitivelor de comunicare acustică.
„Cu privire la captarea/transmiterea informațiilor de interes (date captate) proiectul propune un mecanism de garantare a păstrării limitării accesului, astfel încât informațiile de interes să fie captate cu respectarea actelor normative privind protecția informațiilor clasificate, strict în limita actului normativ de cooperare, fără ca Inspectoratul General de Aviație sau unitățile subordonate acestuia să aibă acces la informațiile de interes captate în timpul misiunilor de zbor iar operatorul aeronavei fără pilot să aibă acces la informațiile de interes captate numai prin natura executării misiunii de zbor și cu obligația să nu disemineze în nici un mod informațiile de interes accesate”, a adăugat Executivul.
„Mai mult, proiectul va institui ca regulă generală interdicția de a utiliza senzorii montați pe UAS astfel încât să ducă la identificarea persoanelor fizice, iar ca excepție, pentru structurile beneficiare care au reglementat în actele normative de organizare și funcționare utilizarea de mijloace de supraveghere video în exercitarea atribuțiilor lor funcționale (spre exemplu: Poliția Română) posibilitatea captării și de date cu caracter personal”, a explicat sursa citată.