- Publicitate -

Mașini complet autonome pe șosele. Cât de realizabil este acest vis?

Poate cea mai mare revoluție din industria auto de la baterii încoace: tehnologia pentru conducere autonomă. Cât de aproape suntem de îndeplinirea acestui vis? Este această tehnologie realizabilă? Ce beneficii ar putea aduce pentru societate?

Milioane de șoferi fericiți că nu mai trebuie să-și bată capul cu naveta, 90% mai puține accidente, 60% mai puține emisii, dacă toate mașinile ar fi sincronizate dispare și mersul stop and go. În teorie, totul sună fantastic… și pare și simplu.

Doar că nu e așa. Tehnologia e departe de maturizare, iar primele mostre de self-driving par doar niște experimente.

Citește și: „M-au luat pe sus doi băieţi, pentru că nu puteam să ies de acolo”. Zeci de oameni s-au călcat în picioare la un concert din Bucureşti

Suntem într-o Tesla Model 3, în Las Vegas iar la volan este Elvis Velea, proprietarul. El folosește Full Self Driving în varianta beta. Este sistemul de conducere autonomă pentru care proprietarii plătesc câteva mii de euro ca să-l aibă pe mașină. Dintre milioane de proprietari de Tesla, doar câțiva au acces la program, dacă îndeplinesc anumite criterii: cum ar fi țara și scorul de siguranță pentru stilul de condus.

Elvis este unul dintre fericiții proprietari cu acces la Full Self Driving Beta.

Sistemul FSD de pe Tesla înseamnă un computer neural capabil să vadă, să proceseze și mai apoi să ia decizii cu ajutorul a 8 camere, care pot vedea 360 de grade, până la 250 de metri. Așadar, poate să vadă mult mai bine decât un om.

Problema poate apărea la algoritm care uneori reacționează lent sau greșit. Și trebuie învățat.

Însă de cele mai multe ori, Full Self Driving merge uimitor… chiar și în scenarii care ar da bătăi de cap șoferilor cu experiență.

Deocamdată doar Tesla are curajul să experimenteze așa, pe drumuri, cu risc pentru participanții la trafic. Mulți proprietari nu înțeleg cum funcționează acest sistem și nu se mai uită la drum când mașina merge singură.

Citește și: Șofer în vârstă de 35 ani, prins beat la volan, în comuna Boldești Grădiștea

Asta și pentru că Elon Musk, care tot promite mașini autonome de vreo 9 ani, înflorește tehnologia pe care Tesla o are. Cel puțin asta au declarat foști angajați într-o anchetă New York Times. Multe demonstrații ca acestea au fost doar niște înscenări care au strâns zeci de milioane de vizionări. Dar, dacă nu ar fi fost Tesla, astăzi această cursă spre mașini autonome nu ar fi existat.

Alți producători merg pe rută mult mai conservatoare

Tehnologia nu este încă acolo iar producători ca BMW, Mercedes sau Volvo sunt mult mai cuminți în declarații. Mercedes-Benz este primul producător care primește aprobare pentru nivelul 3 de autonomie, pe care îl putem traduce așa condus autonom condiționat. Curând și BMW va primi această validare.

Sistemul acesta va funcționa doar în anumite zone, prestabilite, cum ar fi autostrăzi și doar când este trafic bară la bară. Dr. Nicolai Martin de la BMW, responsabil pe experiența de condus ne explică ce înseamnă omologarea oficială.

Citește și: Jurnal din Himalaya – Ziua 15 – Începutul împlinirii unui mare vis: ascensiunea către Island Peak (6189m)

Dr. Nicolai Martin: „Trebuie să trecem prin 40.000 de teste în comparație cu 80 la nCap. Trebuie să fim foarte transparenți în documentații, omologare care arată că există o balanță de risc care înclină spre pozitiv. Asta înseamnă că sistemul poate conduce mașina mai bine decât un om.”

Nivelul 3 poate fi folosit doar pe autostrăzi până la o viteză maximă de 60 km/h

Șoferul poate lua mâinile de pe volan, dar trebuie să fie pregătit să preia imediat controlul.
Tehnologia se schimbă foarte repede. Dacă Tesla merge pe camere, restul producătorilor ca Mercedes, BMW sau Audi merg pe senzori cu Laser, Lidar care pot vedea inclusiv prin vehiculele din față, indiferent de vreme sau dacă e zi sau noapte. Sunt și mai scumpi.

Dr. Nicolai Martin: „În trecut, acum 4 ani aveam această idee ca diversele scenarii să fie rezolvate de inteligența artificială și sisteme care pot învăța singure. Nu este cazul. Dacă ne gândim la nivelul 3, pentru că trebuie să arătăm foarte transparent și ușor de reprodus pentru validare cum reacționează în scenariile critice.

O rețea neurală îți arată doar cum se descurcă în anumite cazuri dar nu îți poate spune de ce pentru că a învățat singur.

Și dacă apare un nou caz trebuie rezolvat prin update.”
În plus, în Europa legislația este dură. Îi face pe producători responsabili de accidente.

Dr. Nicolai Martin: „Acea validare se face printr-o flotă pentru testări, 50 de autoturisme care merg doar cu acel sistem pe drum. Dar chiar și așa nu pot acoperi într-un timp scurt tot ce este nevoie pentru validare. Avem nevoie de 1 miliard de kilometri, care poate fi atins doar prin simulări cu date reale de pe șosele. Apoi combinăm cu date statistice.”

Părți dezvoltate inițial pentru conducerea autonomă au ajuns astăzi sisteme de siguranță… frânarea autonomă, Cruise control adaptiv cu asistență pentru păstrarea benzii. Sau chiar sisteme avansate de parcare autonomă.

Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0785 075 112, pe WhatsApp sau Signal.

Urmărește știrile Observatorul Prahovean și pe Google News!

Sondaj

Sunteți mulțumiți de activitatea primarului Andrei Volosevici în cei doi ani de mandat?

- Publicitate -

Articole asemănătoare

Interviu cu Denisa Badiu, tânăra de 10 din Filipeștii de Pădure care a creat un joc cu mașinuțe și monede Bitcoin

Denisa Badiu este din Filipeștii de Pădure, are 17 ani, iar în cadrul podcastului Generația lui John și-a lansat primul joc creat chiar de...

BMW a ajuns la a 7-a generație de Seria 7. Interiorul este absolut spectaculos (FOTO)

O serie legendară, cea mai mare și mai luxoasă de la BMW, a ajuns la cea de a 7-a generație. Reprezentanții mărcii bavareze au...
- Publicitate -

Video Observatorul Prahovean

- Publicitate -

Ultimele știri

Mai multe localități din Prahova, fără curent electric din cauza unui transport agabaritic

Mai mulți locuitori din Prahova au reclamat, duminică seară, că au rămas fără curent electric, fără nicio atenționare din partea operatorului care furnizează acest...

Donald Constantin, fost director la CSM Ploiești, critici la adresa primarului Volosevici: „Ar trebui să-și dea demisia”

Fostul director al Clubului Sportiv Municipal Ploiești, Donald Constantin, și-a dat demisia din funcția de consilier la cabinetul primarului Andrei Volosevici. Acesta a lansat...

Patinoarul de la Sala Sporturilor din Ploiești va fi dat în administrarea CSM Ploiești

După mai mulți ani de litigii, în 2021, patinoarul de la Sala Sporturilor a intrat în patrimoniul municipiului Ploiești. Un proiect de hotărâre de...

Ploieșteanul de geniu care a refuzat, din convingere, să îi sculpteze bustul lui Ceaușescu

A făcut un gest de probitate morală ce l-ar fi putut costa scump. A fost sculptorul care a refuzat categoric să îi facă bustul...

O nouă medalie de aur la Campionatului Mondial de la Racice (Cehia)

Ultima cursă a Campionatului Mondial de la Racice (Cehia) a adus încă o medalie de aur pentru sportivii din România. De data aceasta în...
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -

Parteneri

- Publicitate -