PSD cu susținerea PNL vor să limiteze accesul la informațiile de interes public. A apărut un proiect de lege care introduce taxe discreționare

Liberul acces la informațiile de interes public ar putea să primească o lovitură grea și NECONSTITUȚIONALĂ, urmare a acestei inițiative legislative.

UPDATE: Inițiatorii proiectului și-au retras semnăturile. Detalii AICI.

Sistemul public funcționează exclusiv datorită contribuției fiecărui cetățean. Pe cale de consecință, fiecare cetățean are dreptul să știe cum funcționează instituțiile publice, ce sume cheltuiesc, cum atribuie contracte, ce salarii au angajații acestora etc..

Mass media sesizează apariția proiectului care urmează să modifice legea 544/2001, un proiect depus de deputata PSD de Dolj Eliza Mădălina Peța Ștefănescu și semnat de alți trei parlamentari social-democrați, dar și de liderul deputaților PNL, Florin Roman.

Printre alte prevederi halucinante, autoritățile publice au posibilitatea de a refuza să ofere informații de interes public dacă sunt solicitate ”cu rea credință”. Cine stabilește ce înseamnă reaua-credință? Spre exemplu, dacă solicităm sumele cheltuite de un spital sau un contract public, despre care avem informații că a fost încheiat în cu totul alte scopuri decât pentru a fi de folos unității sanitare și implicit celor care o accesează, iar managerul ”consideră” că solicitarea noastră este făcută cu rea-credință, motivând că am vrea să îi prejudiciem imaginea, atunci ne poate răspunde sec la o solicitare pe legea 544 cu… NU.

Legea 544/2001 se numește Legea LIBERULUI acces la informațiile publice. Am accentuat cu majuscule LIBERULUI, pentru e evidenția o încălcare flagrantă tocmai a sensului acestei legi. În momentul în care ți se percepe o taxă sau ți se refuză o informație publică, cu un pretext arbitrar, LIBERUL ACCES dispare din titlul legii.

Solicitanții de informații de interes public vor fi obligați să plătească toate costurile aferente procesării respectivelor informații: de copiere, de scanare, de anonimizare a datelor cu caracter personal, de căutare și identificare a documentelor în arhivă precum și orice alte operațiuni necesare.

Inițiatorii acestor modificări propun ca fiecare entitate să aibă posibilitatea de a-și stabili propriile tarife.

Dacă volumul informațiilor solicitate depășește 50 de pagini, autoritatea poate refuza transmiterea acestora.

Pe siteul Senatului României, senat.ro, găsim și expunerea de motive, la fel de halucinantă precum sensul modificărilor propuse:

  • Se efectuează activități de scanare, de anonimizare a datelor cu caracter personal, de cautare și identificare a documentelor în arhivă precum și alte operațiuni necesare, ceea ce implică un volum foarte mare de muncă care corelat cu personalul limitat duce la blocarea tuturor celorlalte activități ale autorității sau după caz instituției publice, ducând într-un final la blocarea întregii activități, personalul existent fiind în imposibilitatea exercitării corespunzătoare și în timp util a întregului amalgam de atribuții.
  • De aceste aspecte profită diverse ONG-uri și diverse persoane fizice sau postaci pe facebook, care, sub pretextui că ar fi în interesul civic, abuzează de aceste prevederi absurde în mod excesiv, urmărind punerea în dificultate a autorităților și instituțiilor publice, prin zeci de cereri, care implică punerea la dispoziția acestora a mii de pagini de documente, un volum imens de muncă, însă muncă gratis, ceea ce generează o situație excepțională la nivelul instituțiilor publice sau după caz al autorităților publice ducând practic la blocarea lor.
  • Considerăm că acest lucru este inadmisibil într-un stat de drept în care autoritățile administrației publice și instituțiile publice se consideră a fi entități de conducere care asigură exercitarea prerogativelor puterii de stat

Este evident că se încearcă limitarea accesului oricărui cetățean român la informații pe care are dreptul moral, dar mai ales legal să le afle. Și dacă tot au adus în discuție reaua-credință, nu putem să nu sesizăm cum tocmai inițiatorii și susținătorii sunt în această categorie, folosind în mod ofensator formularea ”postaci”. Postac poate fi orice cetățean român, care are dreptul să afle și să sesizeze orice neregulă din sistemul public.

Dacă inițiativa legislativă va trece, următoarea nemernicie va fi limitarea dreptului la liberă exprimare. 

Ai un pont? Contactează-ne pe WhatsApp la: 0726.221.596