Întârzierile și anulările curselor aeriene sunt o practică în această vară. Mii de turiști s-au trezit cu vacanțele date peste cap pentru că zborul lor a fost anulat sau a întârziat atât de mult încât au pierdut legătura spre destinația finală de vacanță.
Citește și: Unde pot depune reclamații pasagerii Wizz Air cu zborurile anulate sau întârziate
Cea mai mare problemă pare a fi cu zborurile operate de companiile aeriene low-cost, care anulează multe curse. Dar și companiile de linie înregistrează întârzieri importante.
Deși în mediul online se vehiculează multe probleme de ordin tehnic, principala problemă o reprezintă personalul redus pe care companiile aeriene îl au la dispoziție. În perioada pandemiei, pentru a reduce costurile, operatorii aerieni au fost nevoiți să facă disponibilizări. Odată cu reluarea activității, s-au trezit cu personal insuficient, ceea ce a dus la imposibilitatea operării anumitor zboruri, mai ales din cele programate în a doua parte a zilei.
Mai exact, pentru a înțelege modul în care sunt operate zborurile, să luăm de exemplu o aeronavă care pleacă dimineața în cursă. Și, pentru a fi mai exactă, dau ca exemplu aeronava cu care am zburat la întoarcerea de la Paris, în luna iunie a acestui an.
Înainte de a opera zborul Paris Beauvais – București Otopeni, respectiva aeronavă operase în ziua aceea zborurile: București – Oslo, Oslo – București, București – Atena, Atena – București și, pe seară, mai avea de operat București – Paris, Paris – București.
Cea mai mică șansă de a avea zbor întârziat a fost pe ruta București – Oslo, prima cursă a zilei. Cea mai mare șansă de zbor întârziat, sau chiar anulat, a fost pe ruta Paris – București, ultima cursă a zilei. Am avut noroc, deși a fost inițial anunțată o întârziere mare, până într-un final am decolat cu „doar” aproape două ore întârziere.
Ce pot face turiștii pentru a avea mai multe șanse la zboruri fără surprize
Având în vedere că peste tot în Europa activitatea companiilor de zbor și a aeroporturilor este dată peste cap, încă cel puțin un an sau doi de acum încolo vor exista riscuri mari de întârzieri sau anulări, mai ales, așa cum spuneam mai sus, din lipsă de personal.
Cum personalul se rulează pe fiecare cursă, cele mai sigure zboruri sunt cele care sunt efectuate în primele ore ale zilei. Țineți cont că o aeronavă operează în aceeași zi, dus-întors, 2-3 destinații.
Astfel, pentru a diminua cât mai mult șansele ca zborul să fie anulat sau întârziat mult, este de preferat să fie evitat vârful de sezon al călătoriilor, adică de la jumătatea lunii iunie și până la jumătatea lunii septembrie.
Dar știm că acest lucru nu este întotdeauna posibil, așa că, dacă nu se poate evita, atunci mai rămâne varianta de a alege zboruri de dimineață, atât la dus, cât și la întors.
Citește și: Pățania unui ploieștean pasager Wizz Air cu destinația Bologna: Au venit de la Airfrance și ne-au spus că zborul nostru se amână
Cu alte cuvinte, zborurile care au ca oră de decolare după 16:00, ar trebui evitate. De ce? Este simplu. La noi cel puțin, primele zboruri încep pe la ora 6:00 AM. Atunci personalul, atât piloții, cât și echipajul de cabină, „vin la muncă”. Sunt șanse mici să fie întârziate cu mai mult de o oră primele zboruri ale zilei pentru că aceștia nu au adunate încă orele de zbor.
De asemenea, în prima parte a zilei, aeronavele nu au adunate întârzieri de pe alte aeroporturi pe care ajung în timpul zilei. Se știe că o aeronavă cu întârziere își pierde prioritatea la decolare dacă sunt altele programate și gata să zboare conform orei de plan.
Un alt sfat pentru evitarea unui dezastru este ca, cel puțin în următoarea perioadă, să nu se opteze pentru zboruri „din bucăți”. Adică nu este recomandabil să iei bilete de avion pentru destinații pentru care trebuie să fie efectuate mai multe zboruri. De exemplu, dacă vrei să mergi în Islanda, una din variante ar fi București – Luton, Luton – Reykjavik. Dacă însă se întâmplă vreo întârziere pe ruta București – Luton, poți pierde ușor cursa Luton – Reykjavik. Așa că, în această situație, dacă nu poți renunța la destinație, este să o faci Budapesta – Reykjavik, iar la Budapesta să mergi cu mașina. Și exemplele pot continua.
Wizz Air, companie campioană la anulări
Dintre toate companiile aeriene, Wizz Air pare a deține recordul de anulări și întârzieri. De ce? Sigur un motiv serios este și acela că are o bază mare în România și operează foarte multe zboruri. În plus, în timpul pandemiei, a făcut și foarte multe disponibilizări, ceea ce a dus la o micșorare drastică a numărului angajaților.
De partea cealaltă, Ryanair, neavând o bază așa mare la Otopeni, are mai puține zboruri cu probleme.
Personal, nevoită fiind să zbor anul acesta în luna iulie la un eveniment, din dorința de a fi sigură că nu ratez evenimentul, am ales să zbor cu Ryanair la dus, iar la întors am optat pentru Wizz Air, pentru că avea prețul cel mai bun și nu mă grăbeam nicăieri.
Am avut noroc, nu am avut probleme. La plecare am avut „doar” aproape o oră întârziere la decolare, dar am ajuns cu doar 13 minute întârziere la destinație, iar la întors am plecat la timp.
În mod sigur, în maxim 2-3 ani de zile, lucrurile vor reintra în normal și haosul de acum din industria aeronautică se va termina și vom putea avea parte din nou de vacanțe lipsite de griji.
Până atunci trebuie însă doar puțină răbdare și trebuie respectate câteva reguli de bază: Nu călătoriți în sezon, nu optați pentru zboruri în a doua parte a zilei și nu mergeți în destinații cu escală. Asta dacă vreți să vă diminuați șansele de a avea o vacanță ratată.
Cred ca mai important era sa invatam dintr-un articol cu asemenea titlu cum sa recuperam banii pentru cazare, de exemplu, in cazul anularii avionului , sau despre despagubirile pe care le putem cere in caz de intarziere a avioanelor .
Avem și articole pe această temă dacă aveți curiozitatea să căutați în site-ul nostru. De exemplu: https://www.observatorulph.ro/lifestyle/2684349-plata-compensatii-wizz-air-pentru-intarzieri-de-zboruri