Se pare că ceea ce s-a întâmplat vara trecută nu a fost un semnal destul de puternic pentru operatorii din turismul românesc, în special pentru cei de pe litoral. Sunt deja de notorietate imaginile din sezonul estival 2022 cu stațiunea Mamaia deprimant de goală.
Acum, în minivacanță, litoralul românesc a primit o nouă palmă!
Oamenii au căutat pe internet, au analizat ofertele și au decis să facă un drum puțin mai lung, până acolo unde ofertele s-au dovedit a fi mult mai bine în comparație cu ce au găsit la noi.
Hotelierii de la noi au sperat la mai mult, dar din numărul de cazări înregistrate rezultă că sunt aproximativ 50.000 de turiști pe litoralul românesc, cei mai mulți fiind cazați în Mamaia (15.000).
În schimb, conform datelor de la Poliția de frontieră, 170.000 de români au trecut granița, având ca destinație litoralul bulgăresc.
Motivele alegerilor țin de prețuri și de calitatea serviciilor
Românii s-au obișnuit să nu mai compare ”mere cu pere”, respectiv să se raporteze la cele mai mari prețuri de la noi, apoi să caute cele mai ieftine variante, dar cu mai puține stele.
Se raportează la clasificări (stele) similare. Prețurile nu sunt cu mult diferite, doar că cele mai multe din Bulgaria au all inclusive. Și cum la noi pe litoral mâncarea este exagerat de scumpă, nu este greu de înțeles de ce balanța înclină rapid către ofertele vecinilor.
În plus, la capitolul servicii sunt mult mai bine pregătiți. Ospitalitatea tradițională românească nu se regăsește și în turismul de la mare, poate cu mici excepții, ceea ce nu se întâmplă și la bulgari. Au învățat de la cei care au investit în turismul lor și acum fac asta cu succes.
Minivacanța se va termina, apoi vine adevăratul sezon de turism la mare
Este evident că lucrurile nu se pot schimba peste noapte și fără investiții serioase. Cumva, fără să realizeze că va veni vremea ”decontului” nepăsării și nesimțirii din ultimii 30 de ani, operatorii de la noi au fost bătuți de concurența de afară, în special de cea de la vecinii bulgari.
Sunt și la noi investitori serioși, care au înțeles ce au de făcut și s-au conformat, însă acum suferă alături de ceilalți, de cei vinovați, neputând să schimbe imaginea cu doar câțiva care știu și vor să facă turism.