Ridicarea maşinilor este ilegală întrucât nu sunt îndeplinite simultan cele două condiţii impuse prin lege – autoturismul este parcat neregulamentar şi reprezintă un obstacol pentru circulaţie – şi poate fi contestată prin mai multe metode, afirmă avocatul Gheorghe Piperea.
Codul Rutier prevede că Poliţia Rutieră poate dispune ridicarea şi depozitarea în locuri special amenajate a vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă şi care constituie un obstacol pentru circulaţia publică. Ridicarea şi depozitarea vehiculelor se realizează de către administraţiile publice locale sau de către administratorului drumului public, după caz. Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculului staţionat neregulamentar se suportă de către deţinătorul acestuia. Ridicarea vehiculelor dispusă de poliţia rutieră se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulament.
Prin urmare, raţiunea legii – care trebuie respectată de toate regulamentele adoptate de administraţia publică locală în aplicarea acesteia – este ca ridicarea să reprezinte o măsură excepţională, luată în cazul autovehiculelor parcate într-o asemenea manieră încât să constituie un obstacol pentru circulaţie, a adăugat avocatul.
El spune că există cel puţin trei metode pentru a contesta decizia de ridicare a maşinii.
Se poate face o plângere contravenţională în care să se considere că de fapt dispoziţia de ridicare este nimic altceva decât un proces-verbal de contravenţie, în care va da în judecată Poliţia Comunitară şi se va cere şi restituirea banilor de la Poliţia Comunitară. Sau se poate alege o metodă de atacare în contencios administrativ, în care să soliciţi instanţei anularea dispoziţiei de ridicare emisă. În fine, se poate înainta o acţiune civilă, în pretenţii, pe care o recomand pentru că va fi cea mai eficientă, împotriva firmei respective, iar această acţiune să nu fie numai a unei persoane, ci şi a celorlate 10.000 de persoane potenţial a fi afectate, a spus avocatul.
O cerere în faţa instanţei de drept civil de a obliga firma de ridicări la returnarea sumei plătite ca fiind o plată nedatorată, complementar invocării excepţiei de nelegalitate a deciziei Consiliului Local, are ca principal inconvenient durata îndelungată a procesului, de peste doi ani, în condiţiile în care decizia primei instanţe poate fi atacată prin recurs la Tribunal.
Pe de altă parte, o acţiune la instanţa de contencios administrativ pentru anularea dispoziţiei de ridicare nu va duce la returnarea sumei de bani decât prin declanşarea unui nou litigiu.
Consiliile Locale înţeleg să îşi depăşească atribuţiile prevăzute de lege şi să acţioneze ca un parlament local. Un regulament adoptat în baza unei hotărâri a Consiliului Local nu poate contrazice Codul Rutier. Sancţiunea este anularea regulamentului în contencios administrativ, a afirmat Piperea. Sursa:gandul.info