Confruntată cu două situaţii care ar creea dificultăţi majore oricărei societăţi comerciale care funcţionează pe o piaţă competitivă – scăderea consumului şi criza generalizată – Apa Nova Ploieşti contrazice majoritatea teoriilor economice. Profitul realizat în anul 2009 de furnizorul de apă şi canalizare ploieştean este mai mare decât cel din 2008. Nu, aceasta nu este o analiză economică. Este un prim episod al radiografiei uneia dintre cele mai scandaloase afaceri care se derulează de 10 ani exclusiv pe buzunarul clientului captiv care este locuitorul oraşului Ploieşti.
Apa Nova Ploieşti face profit şi din criză acută
Conform situaţiei financiar contabile pe anul 2009 a companiei Apa Nova Ploieşti pusă la dispoziţia Consiliului Local Ploieşti, profitul net înregistrat de prestatorul de servicii în anul respectiv se ridică la 3.081.411 euro, în creştere cu aproape 100.000 de euro faţă de profitul net înregistrat în anul 2008 – 2.990.000 de euro. De ce este spectaculoasă această comparaţie? Pentru că, dacă vă mai amintiţi, 2008 este anul în care motoarele economiei încă mai duduiau iar majoritatea consumatorilor nu îşi punea problema reducerii cheltuielilor. Adică ploieşteanul angajat optimist din 2008 era mult mai predispus să-şi facă baie, să-şi gătească, să-şi stropească gazonul, să tragă apa la budă etc, decât ploieşteanul şomer pesimist sau în curs de a deveni şomer disperat al anului 2009. Cum a reuşit Apa Nova Ploieşti performanţa de a-şi majora profitul în anul în care afacerile au început să falimenteze mai ceva decât piesele de domino? Simplu: folosind cel mai sigur mecanism economic poe care îl avea la îndemână, majorarea tarifelor, cu singura menţiune că în timp ce o astfel de decizie ar fi însemnat sinuciderea economică a oricărei alte firme, pentru Apa Nova s-a dovedit a fi generatoare de profit. De ce: pentru că graţie unui incredibil contract de concesiune semnat în anul 2000 de cel mai performant primar al Ploieştiului de până acum, Emil Calotă, ploieşteanul a fost transformat în consumatorul captiv şi fără nici un drept al multinaţionalei franţuzeşti. Acesta este un subiect asupra căruia să fiţi siguri că vom reveni.
Paradoxul Apa Nova: scade consumul, cresc veniturile
Haideţi să vedem împreună cum majorarea tarifului către populaţia şi firmele ploieştene este un motiv de mândrie pentru executivii Apa Nova Ploieşti. “Cifra de afaceri netă a Societăţii pentru acest exerciţiu se ridică la 43.893.442 RON, faţă de 41.602.847 în 2008. Aceasta a crescut cu 5,5% faţă de cifra de afaceri a anului 2008, raportată la perioada comparativă. Această evoluţie a cifrei de afaceri se explică prin: – o creştere a tarifelor cu 9,7% la apă potabilă şi 9,4% la canalizare faţă de anul 2008; – o diminuare a volumelor de apă vândute cu 5,5% şi o diminuare a volumelor apelor uzate cu 2,0% faţă de anul 2008”, explică oficialii societăţii consilierilor locali cum au reuşit incredibila performanţă economică. Nu înţeleg de ce vă miraţi că ei se laudă cu scăderea volumelor de apă vândută?!? Aaaa, nu ştiaţi?!? Acesta este cu adevărat un motiv de mândrie pentru cei de la Apa Nova pentru că în conformitate cu incredibilul contract la care făceam referire puţin mai sus firma câştigă cu atât mai mult cu cât are mai puţini clienţi şi, implicit, vinde mai puţină apă şi/sau canal. Deci, da! Scăderea consumului este un motiv de bucurie pentru Apa Nova şi de maximă tristeţe pentru ploieşteanul care trebuie să suporte majorarea de tarif.
Peste 10 milioane de euro profit net
Dar asta nu pare a deranja pe absolut nici un oficial din urbea lui Nenea Iancu, Consiliul Local Ploieşti urmând să voteze astăzi şi distribuirea dividentelor companiei. Care dividende sunt nu babane, nu incredibile… Sunt de-a dreptul nababe, dacă-mi permiteţi licenţa. Fiţi atenţi şi vă cruciţi după ce lecturaţi următorul pasaj din respectivul document: “ La sfârşitul exerciţiului din 2009, societatea nostră înregistrează un profit net în valoare de 13.056.861 RON pentru exerciţiul 2009 şi de 36.581.993 RON profit nereportat din anii anteriori, în total 49.638.854 RON. O decizie de repartizare a profitului net pentru distribuirea de dividente mai mari de 5.000.000 de RON ar pune în pericol funcţionarea societăţii”. Da confraţii mei captivi ai Apei Nova: prestatorul de servicii a făcut profituri atât de mari în Ploieşti încât, dacă le-ar distribui acţionarilor ar falimenta societatea şi noi am rămâne fără furnizor de apă/canal. Cum a făcut aceste profituri este o poveste asupra căreia ne vom opri în viitorul apropiat. Cert este că, în principal, ele au fost făcute pe majorările de tarife la serviciile de apă/canal dar şi pe aplicarea unor preţuri de Kuweit la servicii de genul racorduri şi branşamente pentru populaţia cu venituri de Nigeria. Preţuri a căror analiză urmează să v-o prezentăm cu o maximă satisfacţie tot zilele următoare.
Din chenzina ploieşteanului direct în… dividendul acţionarului
Totuşi să nu picaţi în păcat şi să le plângeţi de milă distinşilor acţionari ai multinaţionalei că nu aveţi de ce. Apa Nova Ploieşti le-a dat dividende şi în 2008, o să le dea şi în 2009 şi, probabil, încă alţi 14 ani de acum înainte. De exemplu insipraţii acţionari Apa Nova Ploieşti au primit dividende în valoare de 5.001.000 lei (adică peste un milion de euro!) în 2008 şi 7.689.267 lei (adică aproape două milioane de euro!) în mijlocul crizei din 2009. Aşadar nu sunt deloc de plâns. De plâns este faptul că majoritatea covârşitoare a veniturilor companiei este realizată din serviciile prestate către populaţia sărăcită a Ploieştiului.
Ne revedem în viitorul apropiat cu noi discuţii pe această temă. Până atunci ia ajutaţi-mă şi voi în documentare şi spuneţi-mi cam cât v-a costat racordul la apă sau canal şi, mai ales, amărâţii care încă locuiţi pe străzi fără canalizare: cât aţi plătit în ultimul an “taxa pe apa de ploaie”? Adresa pentru furtunoasa corespondenţă la care accept copii după facturi este mihai.nicolae@observatorulph.ro.
Cum ți se pare subiectul?