După tragedia de pe centura Ploieștiului de vinerea trecută, când un autobuz plin cu navetiști a intrat într-o basculantă, din impact rezultând cinci morți și 28 de răniți, ies la iveală carențele uriașe ale sistemului de transport persoane din Prahova și aranjamentele de la licitații.

 

Astfel, ultima licitație pentru adjudecarea serviciului de transport persoane din Prahova a avut loc în decembrie 2013, în urma unei proceduri electronice organizată la Centrul Național de Management pentru Societatea Informațională. Atunci au fost desemnate câștigătoare aproape aceleași firme ca și la procedura anterioară din 2009, pentru cele peste 100 de trasee interjudețene. 

Confortul călătorilor nu contează în stabilirea câștigătorului licitației unui traseu

Cum este posibil ca de ani buni să opereze în Prahova numai aceleași firme? Răspunsul este foarte simplu: cel mai mare punctaj la procedura de licitație îl reprezintă vechimea pe traseu. Din acest motiv, este imposibil ca o firmă puternică de transport, care vine la licitație cu o flotă nouă de mașini, să poată câștiga traseul pe care operează greii județului. Mai mult, dotările mașinilor pentru confortul călătorilor, cum ar fi aerul condiționat, reprezintă un procent foarte mic în ecuația stabilirii câștigătorilor. Caietul de licitație este făcut de Ministerul Transporturilor, unde au ajuns secretari de stat fix patronii de firme de transport călători sau apropiații lor, Centrul Național de Management pentru Societatea Informațională care se ocupă de procedura de achiziție publică fiind doar interfața aranjamentelor la nivel înalt.

 

Mașinile noi sunt înlocuite pe traseu cu rable

O altă metodă prin care actualii operatori din Prahova își conservă traseele de la o licitație la alta o reprezintă participarea la licitații cu mașini relativ noi, care sunt înlocuite ulterior de pe traseu cu adevărate rable, având peste un milion de km la bord. Asta deoarece mașinile noi și confortabile sunt folosite pentru curse speciale, cum ar fi convențiile pentru angajații marilor companii din Parcul Industrial Ploiești sau curse ocazionale (excursii, deplasări pentru nunți, transport la team building-uri etc). În lipsa unor controale neanunțate din partea institutțiilor abilitate (Poliție, ARR, ISCTR, Consiliul Judeean Prahova), clienții călătoresc înghesuiți precum sardinele, mai ales la orele de vârf, în conserve pe patru roți.

Prevederea care îi scoate pe patroni din culpă

 

La ultima licitație pentru atribuirea traseelor s-a permis ca mașinile propuse pentru a fi de rezervă în cazul unor defecțiuni ale titularelor de pe traseu să poată fi folosite în alte scopuri, operatorul având obligația doar să notifice Consiliul Județean Prahova când intervine modificarea pe traseu. În caz contrar, operatorul riscă o amendă banală și nu pierderea licenței. Este cazul patronului firmei de transport al cărei autobuz implicat în accidentul de pe centura Ploieștiului nu avea ce să caute pe traseul Mănești-Ploiești și care a rămas cu licența de transport valabilă.