Reabilitarea Gării din Sinaia este „pe agenda” autorităților de ani de zile. În 2022 Ministerul Transporturilor publica o listă cu gările care vor fi reabilitate până în 2025. Printre ele și Gara din Sinaia, Gara din Bușteni, sau Ploiești Vest. Nu s-a întâmplat nimic atunci.
În mai 2023, cu aproape un an și jumătate înainte, publicam un articol, realizat în baza unui anunț dat de către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, potrivit căruia Gara din Sinaia intră într-un „amplu proces de modernizare”. A trecut de atunci un an și jumătate și din nou nu s-a întâmplat nimic, gara arătând la fel sau, mai exact, degradându-se pe zi ce trece.
„Gara din Sinaia intră într-un amplu proces de modernizare, pe fonduri externe, nerambursabile. Valoarea estimată a investiției este de 12.668.297,36 lei, fără TVA. Durata contractului este de 24 de luni, 18 fiind alocate execuției lucrărilor”, scriam atunci.
Având în vedere că, în noiembrie 2024, la Gara din Sinaia nu pare a se fi schimbat nimic, am transmis o solicitare către Compania Națională Căi Ferate CFR S.A, pentru furnizarea detaliilor cu privire la modernizarea Gării Sinaia.
Reabilitarea Gării Sinaia, în 20204, este în stadiul de „elaborare a proiectului tehnic”
În ceea ce privește începerea lucrărilor pentru reabilitare, CFR S.A. a transmis: „Contractul pentru modernizarea clădirii de călători a stației CF Sinaia prevede două etape de implementare, și anume: elaborarea proiectului tehnic, care include și obținerea avizelor/autorizațiilor din partea instituțiilor/autorităților abilitate, și execuția lucrărilor de modernizare. Astfel, menționăm faptul că, la această dată, este în derulare prima etapă, și anume elaborarea proiectului tehnic, inclusiv obținerea avizelor, necesare pentru emiterea Autorizației de Construire.”
Cu privire la termenul de finalizare a lucrărilor de reabilitare, „Termenul de finalizare este anul 2026, contractual având o perioadă de implementare de 24 luni pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor”, au transmis reprezentanții CFR.
În mai 2023, tot potrivit CFR, durata contractului era de 24 de luni, dintre care 18 luni erau alocate execuției lucrărilor.
Firmele care reabilitează Gara Sinaia
„Contractul a fost atribuit Asocierii SC CMA CONSTRUCT DEVELOPMENT SRL – VELMANIT IMPEX SRL și are ca obiectiv modernizarea stației CF Sinaia, prin asigurarea elementelor de siguranță, confort și facilitarea accesului pentru călători”, au mai transmis reprezentanții CFR S.A.
Potrivit portalului Termene.ro, SC CMA CONSTRUCT DEVELOPMENT SRL este o firmă din București, înființată în 1992, care are ca obiect de activitate „Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale”. În prezent numărul mediu de angajați ai acestei firme este de 46.
Unic asociat al acestei societăți este Saramet Cristian Iulian, iar contractul a fost atribuit în urma unei licitații publice, în luna februarie 2024. În prezent, această firmă a fost raportată de către furnizorii ei ca având facturi pe care nu le-a achitat la termen.
VELMANIT IMPEX SRL este o firmă din București, înființată în 1995, care are ca obiect de activitate tot„Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale”. Din octombrie 2024, firma are un punct de lucru declarat în Ploiești.
Și această firmă are tot un asociat unic, Hotca Giogian Mihăiță. Numărul mediu de angajați al acestei firme este de 10.
Aceste două firme au câștigat, în luna februarie 2024, licitația pentru lucrările de reabilitare a Gării din Sinaia, un edificiu istoric de importanță națională.
Cât costă reabilitarea Gării din Sinaia
Referitor la costurile reabilitării gării istorice, reprezentanții CFR S.A. au transmis: „Valoarea contractului este de 13,17 milioane lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri nerambursabile prin Programul Transporturi”.
„Referitor la solicitarea dumneavoastră de a vă pune la dispoziție varianta finală a proiectului tehnic, menționăm faptul că etapa de elaborare a proiectului tehnic este încă în derulare. Totuși, ținând cont de faptul că această clădire este inclusă în lista Monumentelor Istorice, varianta finală a proiectului va urmări respectarea obiectivelor specifice ale contractului, care prevede:
- reabilitarea clădirii de călători și consolidarea elementelor structurale degradate;
- înlocuirea instalațiilor sanitare, termotehnologice și electrice, de detecție și de semnalizare la incendiu;
- facilități pentru accesul persoanelor cu dizabilități;
- repararea și consolidarea acoperișurilor și a sistemelor de evacuare a apelor pluviale aferente celor două clădiri adiacente – Expoziție cu tematică feroviară și Salon Oficial;
- reabilitarea stratului de uzură la nivelul peroanelor și trecerilor la nivel de la capetele peroanelor și realizarea marcajelor de direcționare tactilo-vizuale;
înlocuirea corpurilor de iluminat existente cu corpuri de iluminat LED pentru exterior;
- reabilitarea copertinelor de la linia 1 și de la peroanele intermediare și înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescente cu corpuri de iluminat LED;
- centrală termică nouă în clădirea CED;
- instalații de telecomunicații, rețele de cabluri exterioare cu fibră optică, cablare interioară structurată, instalații pentru siguranța circulației și exploatare, instalație de avizare/informare a publicului, instalație de supraveghere video, instalație de control acces, inclusiv canale de comunicații pentru Sistemul Informatic Integrat (IRIS);
- reabilitarea tunelului pietonal și amplasarea unor platforme elevatoare pentru persoanele cu deficiențe locomotorii;
- reabilitarea instalațiilor fântânii existente;
- amenajarea pieței gării și a zonelor adiacente clădirii de călători”, au mai transmis reprezentanții CFR S.A.
Rămâne de văzut dacă, de această dată, Gara din Sinaia va începe să fie reabilitată sau dacă, în 2026, vom avea parte de un nou anunț, că „încep lucrările de reabilitare la Gara din Sinaia”…
Cum ți se pare subiectul?