Din aproape 850 de poduri, podețe și punți,, câte sunt la ora actuală în Prahova, doar 49 (aproximativ 6%) sunt autorizate de specialiștii de la Apele Române.
Potrivit răspunsului oficial transmis de Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița, Sistemul de Gospodărire a Apelor Prahova, în Prahova există 847 de poduri/podețe/punți. Doar 49 dintre acestea au fost autorizate din punct de vedere al gospodăririi apelor.
Autorizația de gospodărire a apelor este un document foarte important, în baza căruia un pod este deschis traficului.
Care sunt riscurile funcționării fără un astfel de aviz
Potrivit art. 50, alin. (1) din Legea 107/1996: „Lucrările prevăzute la art. 48 si 54 pot fi promovate și executate numai în baza avizului de gospodărire a apelor emis de Administrația Națională „Apele Române” și unitățile aflate în subordine.
Punerea în funcțiune sau exploatarea acestor lucrări se face numai în baza autorizației de gospodărire a apelor emisă de Administrația Națională „Apele Române” și unitățile aflate în subordine”
Conform art. 48, alin. (1), lit. (e) din Legea nr. 107/1996 privind Legea Apelor, din categoria lucrărilor care se construiesc pe ape sau au legătură cu apele fac parte și traversările de cursuri de apă cu lucrările aferente, respectiv podurile.
Documentațiile elaborate pentru lucrările prevăzute trebuie să ofere securitatea necesară, să răspundă normativelor și prescripțiilor tehnice, având în vedere interesele protecției mediului și amplasamentelor.
În plus, potrivit Libertatea, absenţa acestei autorizaţii atrage şi sancţiuni: închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.
Pentru a obţine autorizaţia, este necesară depunerea unui formular, alături de documentaţia tehnică, acea care să prezinte noua situație și caracteristicile lucrărilor. Este necesară o verificare tehnică, în teren.
Citește și: Încă un pod din Prahova, tot peste râul Telejean, riscă să se prăbușească pe DN1A-FOTO
Unul dintre podurile degradate este, cu siguranță cel de la Blejoi, de pe DN 1A, peste râul Teleajen.
Observatorul prahovean a publicat numeroase articole pe această temă, solicitând inclusiv CNAIR, administratorul padsajului rutier, să intervină cât nu este prea târziu.
Podul de la Gara de sud din Ploiești, un pericol tratat cu indiferență
Alte poduri din Prahova, mai ales din Ploiești, sunt într-un stadiu avansat de degradare, lucrările de consolidare nefiind considerată o prioritate pentru instituțiile care le administrează.
Este și cazul podului din Bariera București din Ploiești unde, deși nu trebuie autorizat de Apele Române, primăria s-a mulțumit să monteze camere și să instituie restricții de tonaj și viteză care nu sunt respectate de mulți șoferi.
În ultimii ani, Observatorul Prahovean a publicat mai multe articole privind starea de degradare a podului de la Gara de Sud, ultimul în vara acestui an:
Detalii aici: Domnule primar Volosevici, puneți două roabe de pietriș și pe podul de la Gara de Sud. Șoferii o să vă mulțumească
Actuala administrație s-a mulțumit doar să vopsească balustrada metalică și să astupe gropile.
Iată ce declara pe 25 ianuarie 2021 primarul Andrei Volosevici pentru Telegrama:
„Decizia este foarte clară, vom expertiza podul de lângă Gara de Sud. Pare că sunt anumite probleme cu infiltraţiile, dar care nu au vreo legătură cu structura de rezistenţă. Dar prefer să verificăm din timp, cu cât verifici din timp cu atât e mai bine, nu ajungi să te trezeşti în faţa unei situaţii grave.
Vom merge pe această variantă de lucru, probabil că vom intra în Comisia de Circulaţie, am chemat acelaşi expert care a verificat recent şi situaţia altor poduri şi care ne-a spus că nu par a fi probleme la cel de la Sud, dar o expertiză ne va arăta cel mai clar ce se întâmplă”.
Reamintim că în iunie 2022, traficul rutier a fost închis pe Podul de la Gara de Sud din Ploiești, spre strada Democrației, pentru efectuarea unei expertize, însă până acum nu au fost furnizate informații cu privire la rezultatele acesteia.
Cum ți se pare subiectul?