Ploieștiul anului 2023 are încă multe străzi de pământ și de pietriș. În cartierul Râfov, zona marginalizată a orașului, timpul parcă s-a oprit în loc. Zona figurează, din 2019, pe lista proiectelor cu finanțare europeană. Pe hârtie, bineînțeles…
Reabilitarea infrastructurii și îmbunătățirea accesului la utilitățile publice au fost două deziderate anunțate, în 2019, de administrația condusă de primarul Adrian Dobre, pentru Cartierul Râfov.
Citește și: Proiect amplu de modernizare a Cartierul Râfov din Ploiești. Locuitorii din zonă așteaptă canalizare și asfaltarea străzilor
Pentru întreaga zonă a fost gândit un proiect amplu de… „regenerare urbană”. Zona marginalizată a Ploieștiului din cartierul Râfov ar fi trebuit să se transforme radical până la finele lunii iunie 2023.
Citește și: Cum ar fi arătat Ploieștiul în 2023 dacă era modernizat pe bani europeni. Studiu de caz: mizeria de la Gara de Sud și de Vest
Proiect de peste 22,3 milioane de lei pentru zona marginalizată a Ploieștiului
Proiectul, pentru care a fost obținută finanțare europeană, includea reabilitarea infrastructurii, „îmbunătățirea accesului la utilitățile publice, ridicarea gradului de confort urban și a circulației rutiere, pietonale și cu bicicleta, precum și derularea unor programe educaționale, la nivel preșcolar și școlar, dar și îmbunătățirea factorilor de mediu din zonă”.
În 2019, conform anexei la hotărârea de Consiliu Local aprobată pentru implementarea proiectului, se vorbea de o serie de investiții, inclusiv de asfaltarea străzilor Intrarea Lanului, Târgului, Trenului, Izlazului, Uzinei, Traian Săvulescu și Pieței.
Citește și: Finanțare pentru proiectul de regenerare urbană în Cartierul Râfov. Centru multifuncțional cultural și recreațional
În 2021, Primăria Ploiești anunța semnarea contractului de finanțare pentru zona marginalizată a orașului.
La acea dată, Primăria Ploiești susținea că lucrările urmau să se realizeze „într-o perioadă de 28 de luni de la semnarea contractului de finanțare, respectiv până la data de 30.06.2023”. (Vezi AICI comunicatul Primăriei Ploiești).
Citește și: Locuitorii sunt de vină pentru că au făcut petiții. Ce spune Primăria Ploiești despre lucrările abandonate pe strada Mircea cel Bătrân
„Obiectivul general al proiectului îl reprezintă îmbunătățirea regenerării fizice, economice şi sociale a comunităţii marginalizate din cartierul Râfov, într-o perioadă de 28 de luni de la semnarea Contractului de finanțare, respectiv până la data de 30.06.2023.
Obiectivul general se poate îndeplini prin realizarea urmatoarelor obiective specifice:
1. Integrarea socială și culturală a populației cartierului Râfov prin construirea unui centru multifuncțional cultural, inclusiv amenajare zonă de recreere în strada Râfov 20B, în termen de 28 de luni de la semnarea contractului de finanțare.
Citește și: Strada Mircea cel Bătrân a fost spartă, iar lucrările abandonate [VIDEO]
- Construirea unui centru multifuncțional cultural și recreațional cu o suprafaţă totală teren de 4702 mp din care suprafața construită de 626 mp (suprafata utila de 698 mp) și suprafața exterioară recreațională de 4076 mp, pe strada Râfov 20B.
2. Dezvoltarea comunitară și regenerarea fizică și economică a cartierului Râfov, prin realizarea de lucrări de construcţie/ reabilitare/ modernizare a utilităţilor de bază la scară mică: drumuri și alimentare cu apă și canalizare, în termen de 28 de luni de la semnarea contractului de finanțare.
Citește și: Cum ar fi trebuit să arate, în 2023, autogara modernă, din bani europeni, de la Spitalul Județean din Ploiești. Navetiștii nu au nici acum o sală de așteptare
- Construcţie/ reabilitare/ modernizare străzi de importanță secundară;
- Construcţie/ reabilitare/ modernizare a utilităților de bază la scară mică: alimentarea cu apă și canalizare, iluminat public.
- Valoarea proiectului – Valoarea totală a contractului este de 22.376.891,00 lei, din care finanțarea nerambursabilă acordată este în sumă de 21.917.108,08 lei”, se preciza în comunicatul de presă al Primăriei Ploiești.
Un an mai târziu, în septembrie 2022, Primăria Ploiești anunța demararea procedurilor pentru reabilitarea cartierului Râfov.
Citește și: Primăria Ploiești anunță demararea procedurilor pentru reabilitarea cartierului Râfov
Proiectul includea amenajarea unui traseu de promenadă, o piațetă, o zonă de proiecție în aer liber, locuri de joacă și sport în aer liber, spații inierbate de mici dimensiuni, amenajarea unei parcări exterioare, racordarea la utilități, lucrări de reabilitare/modernizare străzi, alei, realizarea de piste biciclete, modernizarea și construirea stațiilor de așteptare călători și amenajari peisagistice.
Ploiești, septembrie 2023. Cartierul cu străzi de pământ și piatră
Am ajuns în Cartierul Râfov al Ploieștiului la orele amiezii. Localnicii de aici au reclamat, de-a lungul timpului, că, ori de câte ori plouă, gropile sunt pline cu apă, iar noroiul ajunge până la glezne.
În locul bălților cu apă am avut parte de praful care se ridica de pe străzile care nu au cunoscut asfaltul până acum.
Citește și: Cum arată cartierul Râfov din Ploiești: „Cine ar trebui să administreze acest oraș?” [FOTO}
Strada Râfov este una dintre puținele căi de acces asfaltate. La unul dintre capete, se oprește brusc în bariera CFR, care, pe vremuri, calea de acces spre cunoscutul Cartier Dorobanțu.
Pasajul de trecere peste calea ferată este blocat de ani de zile, prin urmare cei care ajung în această zonă trebuie să facă cale întoarsă și să facă un ocol, prin Bariera București, să ajungă în zona centrală. Chiar dacă reabilitarea pasajului ar fi putut conduce la fluidizarea traficului, momentan nu s-a făcut nimic pentru reluarea circulației auto în zonă.
La capătul celălalt al cartierului, strada Râfov se oprește brusc într-un teren viran. Aici, timpul parcă s-a oprit în loc.
Mai toate străzile din această zonă sunt din pământ sau pietriș, iar trotoarele sunt pline de buruieni.
Pentru cei care plătesc taxe și impozite locale, singura formă de civilizație este că pe aici circulă un autobuz al TCE. Ce-i drept, un autobuz model vechi, fără aer condiționat. La rândul său, stația de autobuz arată deplorabil.
Localnicii nu mai știu nimic de proiectul cu fonduri europene care ar fi trebuit să schimbe fața cartierului.
Străzile continuă să fie neasfaltate, iar cei care locuiesc în zonă nu mai cred în proiectele care, cel puțin la această dată, figurează doar pe hârtie.
Imagini din cartierul de la marginea Ploieștiului
Imagini din cartierul de la marginea Ploieștiului
Cum ți se pare subiectul?