Linia Câmpina-Câmpinița -Doftana (Telega) reprezintă un obiectiv unic în țară. „Este o crimă și o dovadă de inconștiență distrugerea ei” susțin cei care militează pentru conservarea și restaurarea patrimoniului.
Asociația pentru Protejarea și Promovarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric „Suntem România” a solicitat declanșarea în regim de urgență a procedurii de clasare în Lista monumentelor istorice a ansamblului căii ferate, construită între anii 1882 -1883. Nu a primit, din nefericire, niciun răspuns din partea Direcției Județene de Cultură Prahova, pe motiv că directorul…este în concediu.
„Nu acceptăm distrugerea unei valori naționale și demolarea ei într-un mod tipic dâmbovițeano -balcanic: băgatul capului în nisip de către persoanele competente, fuga de răspundere și lipsa de respect față de cetățean. Să distrugi un astfel de ansamblu cu o valoare istorică imensă este o crimă și o dovadă de inconștiență” ne-a declarat Alexandru Stoian, președintele Asociației.
Demersul are în vedere salvarea acestui obiectiv și integrarea lui în circuitul turistic, fiind, așa cum menționam, unic în țară. Este prima cale ferată destinată exploatării și transportului de sare, folosită ulterior și pentru transportul petrolului. A fost construită sub conducerea reputatul inginer Elie Radu, fiind și cea de-a doua cale ferată proiectată și realizată integral de către ingineri români, potrivit Asociației „Suntem România”.
Calea ferată, cu o lungime de circa 8 kilometri, este vizată pentru dezafectare, urmând să fie valorificată ca materiale recuperabile.
„Nu drum rutier! Nu pistă pentru biciclete! Avem o datorie morală”
Potrivit reprezentanților Asociației „Suntem România”, solicitarea de clasare a căii ferate ca monument istoric se bazează pe unicitatea construcției, valoarea istorică și potențialul uriaș pe care l-ar aduce comunității, odată introdusă în circuitul turistic.
„Nu drum rutier de nici 2 kilometri ( Câmpina -Telega), nu pistă de biciclete! Avem datoria morală să ne conservăm trecutul. Ar putea fi reabilitată și inclusă într-un circuit turistic dedicat industriei petrolului” a mai adăugat Alexandru Stoian.
Prima cale ferată din România destinată transportului de sare este nefuncțională din cauza degradării. Specialiștii au descoperit, pe timpul cercetărilor la fața locului efectuate în august 2021, componente originale ale căii ferate, unele datând de la începutul secolului al XX-lea.
Componente din perioada dintre cele două războaie mondiale au fost descoperite pe traseul căii ferate. Astfel s-au descoperit numeroase porțiuni de linie realizate din șine produse în 1909, 1942,1943 și 1954 de către uzine consacrate la nivel mondial, precum și o serie de alte piese de infrastructură și instalații. Printre ele, schimbătoare de cale, elemente ale instalațiilor de semnalizare, stâlpi pentru iluminat cu accesorii, reflectoare din perioada interbelică, toate cu o valoare istorică deosebită.
Se vrea reabilitarea și includerea în circuitul turistic
Alexandru Stoian susține că, odată salvată linia ferată, ea ar putea face parte dintr-un amplu proiect, unic în România, care să lege obiectivele turistice ale zone, parte din ele având legătură cu începuturile petrolului și exploatării de sare din Europa. Asta dacă nu ne gândim la faptul că, tipic românesc, multe dintre ele sunt, la momentul de față în paragină din cauza neglijenței și indiferenței. Este vorba despre fostul penitenciar Doftana ( ruină), băile Telega (ruină), prima școală de maiștri sondori și rafinori din lume, Rafinăria Steaua Română ( falimentară). Tot în zona traversată de ansamblu acestei căi ferate se găsesc muzeele memoriale „B.P.Hasdeu” și „Nicolae Grigorescu”, fosta mănăstire Brebu, dar și poduri de piatră dedicate transportului feroviar, unice din punct de vedere arhitectural și al construcției.
Prin clasare se va crea posibilitatea dezvoltării turistice a întregii zone, relevându-se și istoria industrială, în tandem cu ansamblul arhitectonic tehno industrial al rafinăriei „Steaua Română” ,cea mai veche rafinărie din România, dar și din Europa, falimentară la ora actuală.
„Distrugerea ei ar însemna o palmă peste obrazul trecutului”
„Da, este o provocare. Protejată de lege, această linie poate deveni cu investiții minime realizate cu fonduri din orice sursă, un real obiectiv turistic. Autoritățile statului ar trebui să intervină pentru conservarea căii ferate și să găsească fonduri pentru reabilitare și introducere în circuit. Mi s-ar părea încă o palmă peste obrazul a ceea ce înseamnă trecut, să fie distrus acest ansamblu în favoarea unei căi rutiere mici și a unei piste pentru biciclete” a concluzionat președintele Asociației Protejarea și Promovarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric „Suntem România”
sursa foto -Asociația „Suntem România”