Mihai Tonsciuc, consilier local: „Am înghețat de frig în casă” – Podcast Generația lui John – LIVE

- Publicitate -

Prima cale ferată din România, destinată transportului de sare ar putea deveni…pistă de biciclete. Se cere clasarea de urgență în patrimoniul național a liniei Câmpina -Câmpinița -Telega

Linia Câmpina-Câmpinița -Doftana (Telega) reprezintă un obiectiv unic în țară. „Este o crimă și o dovadă de inconștiență distrugerea ei” susțin cei care militează pentru conservarea și restaurarea patrimoniului.

Asociația pentru Protejarea și Promovarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric „Suntem România” a solicitat declanșarea în regim de urgență a procedurii de clasare în Lista monumentelor istorice a ansamblului căii ferate, construită între anii 1882 -1883. Nu a primit, din nefericire, niciun răspuns din partea Direcției Județene de Cultură Prahova, pe motiv că directorul…este în concediu.

 „Nu acceptăm distrugerea unei valori naționale și demolarea ei într-un mod tipic dâmbovițeano -balcanic: băgatul capului în nisip de către persoanele competente, fuga de răspundere și lipsa de respect față de cetățean. Să distrugi un astfel de ansamblu cu o valoare istorică imensă este o crimă și o dovadă de inconștiență” ne-a declarat Alexandru Stoian, președintele Asociației.

Demersul  are în vedere salvarea acestui obiectiv și integrarea lui în circuitul turistic, fiind, așa cum menționam, unic în țară. Este prima cale ferată destinată  exploatării și transportului de sare, folosită ulterior și pentru transportul petrolului. A fost construită sub conducerea reputatul inginer Elie Radu, fiind și cea de-a doua cale ferată proiectată și realizată integral de către ingineri români, potrivit Asociației „Suntem România”.

Calea ferată, cu o lungime de circa 8 kilometri, este vizată pentru dezafectare, urmând să fie valorificată ca materiale recuperabile.

„Nu drum rutier! Nu pistă pentru biciclete! Avem o datorie morală”

Potrivit reprezentanților Asociației „Suntem România”, solicitarea de clasare a căii ferate ca monument istoric se bazează pe unicitatea construcției, valoarea istorică și potențialul uriaș pe care l-ar aduce comunității, odată introdusă în circuitul turistic.

„Nu drum rutier de nici 2 kilometri ( Câmpina -Telega), nu pistă de biciclete! Avem datoria morală să ne conservăm trecutul. Ar putea fi reabilitată și inclusă într-un circuit turistic dedicat industriei petrolului” a mai adăugat Alexandru Stoian.

Prima cale ferată din România destinată transportului de sare este nefuncțională din cauza degradării. Specialiștii au descoperit, pe timpul cercetărilor la fața locului efectuate în august 2021, componente originale ale căii ferate, unele datând de la începutul secolului al XX-lea.

Componente din perioada dintre cele două războaie mondiale au fost descoperite pe traseul căii ferate. Astfel s-au descoperit numeroase porțiuni de linie realizate din șine produse în 1909, 1942,1943 și 1954 de către uzine consacrate la nivel mondial, precum și o serie de alte piese de infrastructură și instalații. Printre ele, schimbătoare de cale, elemente ale instalațiilor de semnalizare, stâlpi pentru iluminat cu accesorii, reflectoare din perioada interbelică, toate cu o valoare istorică deosebită.

Se vrea reabilitarea și includerea în circuitul turistic

Alexandru Stoian susține că, odată salvată linia ferată, ea ar putea face parte dintr-un amplu proiect, unic în România, care să lege obiectivele turistice ale zone, parte din ele având legătură cu începuturile petrolului și exploatării de sare din Europa. Asta dacă nu ne gândim la faptul că, tipic românesc, multe dintre ele sunt, la momentul de față în paragină din cauza neglijenței și indiferenței. Este vorba despre fostul penitenciar Doftana ( ruină), băile Telega (ruină), prima școală de maiștri sondori și rafinori din lume, Rafinăria Steaua Română ( falimentară). Tot în zona traversată de ansamblu acestei căi ferate se găsesc muzeele memoriale „B.P.Hasdeu” și „Nicolae Grigorescu”, fosta mănăstire Brebu, dar și poduri de piatră dedicate transportului feroviar, unice din punct de vedere arhitectural și al construcției.

Prin clasare se va crea posibilitatea dezvoltării turistice a întregii zone, relevându-se și istoria industrială, în tandem cu ansamblul arhitectonic tehno industrial al rafinăriei „Steaua Română” ,cea mai veche rafinărie din România, dar și din Europa, falimentară la ora actuală.

„Distrugerea ei ar însemna o palmă peste obrazul trecutului”

Da, este o provocare. Protejată de lege, această linie poate deveni cu investiții minime realizate cu fonduri din orice sursă, un real obiectiv turistic. Autoritățile statului ar trebui să intervină pentru conservarea căii ferate și să găsească fonduri pentru reabilitare și introducere în circuit. Mi s-ar părea încă o palmă peste obrazul a ceea ce înseamnă trecut, să fie distrus acest ansamblu în favoarea unei căi rutiere mici și a unei  piste pentru biciclete” a concluzionat președintele Asociației Protejarea și Promovarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric „Suntem România”

sursa foto -Asociația „Suntem România”

Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0785 075 112, pe WhatsApp sau Signal.

Urmărește știrile Observatorul Prahovean și pe Google News!

Sondaj

Sunteți mulțumiți de activitatea primarului Andrei Volosevici în cei doi ani de mandat?

- Publicitate -

Articole asemănătoare

Stadioanele pline din România merită mai mult decât minifotbalul oferit de burleanu (cu b mic!). Cât mai stă unde nu-i e locul?

Te uiți la ce se întâmplă la meciurile Petrolului, FCSBului, Craiovei (ambele), Rapidului, Clujului (ambele) și vezi cum lumea umple stadioanele, dornică să vadă...

Cum să despici un BMW, conducând nebunește în oraș. Accidentul mortal a fost surprins de o cameră de supraveghere din Cluj Napoca

Șoferul în vârstă de 25 de ani a fost singura victimă a accidentului. Conducea nebunește prin Cluj Napoca, duminică dimineața, în momentul impactului acul...
- Publicitate -

Video Observatorul Prahovean

- Publicitate -

Ultimele știri

Stadioanele pline din România merită mai mult decât minifotbalul oferit de burleanu (cu b mic!). Cât mai stă unde nu-i e locul?

Te uiți la ce se întâmplă la meciurile Petrolului, FCSBului, Craiovei (ambele), Rapidului, Clujului (ambele) și vezi cum lumea umple stadioanele, dornică să vadă...

Adrian Axinia (deputat AUR): Prahovenii sunt așteptați să participe în număr mare la mitingul organizat de AUR în 2 octombrie la București

Deputatul AUR de Prahova, Adrian Axinia, îi invită pe prahovenii lăsați în urmă de actuala Putere să participe la mitingul din 2 octombrie organizat...

Chirurg renumit din Timișoara, reținut în timp ce primea șpagă 1000 de euro de la un pacient pentru o operație

Unul dintre cei mai cunoscuți chirurgi din Timișoara a fost reținut după un flagrant al procurorilor. Medicul ar fi cerut șpagă de 1000 de...

Lucian Rădulescu, director interimar la CSM Ploiești

Directorul adjunct al Clubului Sportiv Municipal Ploiești, Lucian Rădulescu, a fost numit, începând de luni, director interimar la CSM Ploiești. Funcția a devenit vacantă...

Cum legiferează Sorin Cîmpeanu în interes propriu: a plagiat în 2006, ca universitar, iar în 2022, ca ministru, încearcă să-și auto-amnistieze plagiatul

Emilia Șercan publică plagiatul comis de ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, care și-a însușit 92 de pagini din munca a doi profesori într-un curs universitar....
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -

Parteneri

- Publicitate -