Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a finalizat ancheta privind accidentul din martie 2022, în apropierea aerodromului Strejnic, soldat cu decesul pilotului Dan Ştefănescu.
Pilotul Dan Ştefănescu, membru al grupului Iacării Acrobaţi, a decedat în urma unui accident aviatic produs, la data de 26 martie 2022, în apropierea aerodromului Strejnic. Dan Ştefănescu avea peste 16.000 ore de zbor la activ, notează Știrile Pro TV.
Potrivit raportului întocmit de AIAS, „cauza producerii accidentului o constituie pierderea controlului aeronavei, ca urmare a ruperii piesei fixare profundor stânga care a dus la pierderea comenzii acestuia”.
În plus, în jurnalul tehnic al aeronavei nu au fost găsite înregistrări privind intervenţii la sistemul de fixare al profundorului, deși fabricantul recomandă o astfel de reparaţie.
„Această aeronavă a fost fabricată în Rusia de firma Sukhoi pentru a participa la competiţiile de acrobaţie aeriană. În anul 2004 a obţinut primul certificat de navigabilitate ‘EXPERIMENTAL’ în statul de înmatriculare (SUA). Începând cu data de 24.04.2008 a fost emis un certificat de navigabilitate similar cu valabilitate nelimitată, fiind permise zboruri acrobatice. La acest certificat au fost anexate limitări de operare (Experimental Operating Limitation), unde, conform punctului (17), este necesar ca la fiecare 12 luni să fie efectuată o inspecţie în conformitate cu FAR 43 Apendix D. Fabricantul recomandă efectuarea reparaţiei capitale la îndeplinirea uneia dintre următoarele condiţii: 1250 ore zbor sau 2500 aterizări (pe piste betonate) sau la 10 ani. De la data fabricaţiei şi până la data accidentului, logbook-ul aeronavei nu conţine înregistrări privind reparaţia capitală a aeronavei. Conform reglementărilor FAA, pentru aeronava care are certificat de navigabilitate EXPERIMENTAL, este necesar ca anual să fie efectuată o inspecţie care să confirme că aeronava îndeplineşte condiţiile de siguranţă pentru operare. Nu sunt alte cerinţe explicite privind întreţinerea tehnică a aeronavei. (…) Din anul 2008, activităţile de întreţinere s-au efectuat în conformitate cu reglementările FAA, respectiv FAR 43 Anexa D. (…) În timpul investigaţiei nu au putut fi identificate înregistrări privind efectuarea reparaţiei capitale, numărul aterizărilor efectuate (pistă de iarbă şi pistă betonată) şi nici numărul orelor efectuate în regim acrobatic”, arată AIAS, potrivit Agerpres.
Ultima inspecţie anuală a fost consemnată în data de 5 mai 2021, cu aproape un an înainte de producerea tragediei.
Cum ți se pare subiectul?