Curtea de Conturi Prahova a dat publicităţii rezultatul contrfolului efectuat la RATP Ploieşti. Iată ce abateri au găsit controlorii financiari:
Din controlul efectuat asupra modului de acordare şi utilizare a subvenţiilor de la bugetul local s-a constatat că, în perioada 2008-2010, R.A.T.P. Ploieşti a efectuat prestări de servicii de natura transportului public urban pentru anumite categorii sociale, respectiv pensionari, elevi, studenţi, veterani de război, persoane cu handicap şi însoţitorii acestora, luptători în Revoluţie, deţinuţi politici, la tarife inferioare celor practicate în mod normal de prestator sau în mod gratuit, diferenţa dintre tariful normal şi cel impus de autoritatea publică locală sub autoritatea căreia îşi desfăşoară operatorul de transport activitatea, fiind acoperită prin subvenţii acordate de la bugetul local al Municipiului Ploieşti. Aceste prestări de servicii au fost în mod eronat considerate ca fiind scutite de TVA pentru partea suportată de la bugetul local, estimându-se pentru perioada verificată un prejudiciu adus bugetului de stat în sumă de 20.489.114 lei, prin necalcularea, neevidenţierea şi nevirarea acestei sume conform destinaţiei legale. În urma efectuării, de către organele de inspecţie fiscală ale Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili din cadrul Ministerului Finanţelor Publice – A.N.A.F., a verificării aspectelor fiscale care decurg din acordarea subvenţiilor de la bugetul local al Municipiului Ploieşti pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif la transportul urban de călători efectuat de R.A.T.P. Ploieşti, la solicitarea Camerei de Conturi Prahova, în perioada 01.10.2007-31.12.2010 s-a stabilit suplimentar T.V.A. colectată în sumă de 21.679.466 lei, cu consecinţa majorării T.V.A. de plată cu aceeaşi sumă, confirmându-se constatarea auditorilor publici externi şi valoarea estimată la control de aceştia pentru perioada 2008 – 2010. Pentru taxa pe valoarea adăugată de plată stabilită suplimentar inspecţia fiscală a calculat accesorii în sumă de 13.048.655 lei, din care 9.796.732 lei dobânzi de întârziere şi 3.251.923 penalităţi de întârziere.
În cazul facilitaţilor acordate pensionarilor prin actele normative emise de Consiliul Local al Municipiului Ploieşti, s-a hotărât că numai o parte din costul abonamentului pentru toate liniile (de 84,03 lei fără TVA) să fie suportată de la bugetul local sub formă de subvenţie, rezultând astfel, pentru anii 2008-2009 o diferenţă de cheltuială în valoare de 39.973.732 lei, efectuată de R.A.T.P. Ploieşti pentru servicii de transport public local în favoarea pensionarilor, care nu a avut ca efect realizarea de venituri impozabile şi pe care entitatea avea obligaţia să o considere cheltuială nedeductibilă fiscal cu o influenţă în profitul fiscal, căreia îi corespunde un impozit pe profit estimat în timpul controlului de 5.270.450 lei, neevidenţiat de entitate şi nevirat la bugetul local.
În perioada verificată, R.A.T.P. Ploieşti a solicitat nejustificat, iar Primăria Municipiului Ploieşti a acordat nelegal din bugetul local subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de tarif pentru gratuităţile acordate la transportul urban persoanelor beneficiare ale drepturilor prevăzute de Decretul Lege nr. 118/1990, republicat şi O.G. nr. 105/1999, aprobată şi modificată prin Legea nr.189/2000, în valoare totală de 924.330 lei, deşi aceste facilitaţi trebuiau acoperite de la bugetul de stat prin Casele Judeţene de Pensii în cazul persoanelor prevăzute de Legea nr. 189/2000 şi prin Direcţiile de Muncă şi Protecţie Socială în cazul celor prevăzute de Decretul Lege nr.118/1990, republicat;
În urma controlului efectuat asupra modului de decontare a subvenţiei aferentă reducerilor de tarif acordate studenţilor şi elevilor pentru transportul local în comun de R.A.T.P. Ploieşti, s-a constatat că entitatea verificată, deşi de la elevi şi studenţii necăminişti a încasat 50% din tariful abonamentului inclusiv TVA, de la bugetul local a solicitat şi încasat în mod nelegal 50% din tariful abonamentului fără TVA, fapt care a condus la nerecuperarea integrală a tarifului de vânzare al abonamentelor acordate acestor categorii şi prin urmare înregistrarea în perioada 2008-2010 a unei sume nesolicitate şi neîncasate de 992.281 lei. Mai mult, pentru aceeaşi facilitate primită din altă sursă decât bugetul local, respectiv de la bugetul de stat prin Universitatea de Petrol şi Gaze, de care au beneficiat studenţii la învăţământul de zi fără taxă,
R.A.T.P. Ploieşti a solicitat şi încasat şi taxa pe valoarea adăugată aferentă facilitaţii acordate de 50% din tariful abonamentelor;
În perioada iulie 2009 – decembrie 2010, Regia Autonomă de Transport Public Ploieşti, nu a virat la bugetul local suma de 657.105 lei reprezentând cota de 50% stabilită prin hotărâre de consiliul local ca fiind cuvenită acesteia din veniturile încasate din închirierea bunurilor transmise în administrare, debit aferent căruia au fost calculate, conform prevederilor legale, până la data de 02.02.2011 majorări de întârziere în valoare totală de 155.647 lei. Totodată în perioada iulie 2009 – decembrie 2009 cu cota de 50% cuvenită bugetului local în sumă de 224.394 lei au fost majorate eronat veniturile din chirii ale R.A.T.P. Ploieşti;
În perioada 2008-2010, pentru terenul în suprafaţă de 7020 mp situat în incinta Depoului tramvai din str. Găgeni nr.88, aparţinând domeniului public al Municipiului Ploieşti aflat în administrarea R.A.T.P. Ploieşti, la nivelul operatorului economic nu au fost încasate veniturile aferente folosirii terenului ca terminal pentru mijloacele de transport de societăţile comerciale ce efectuează transport în trafic judeţean. Venitul neîncasat nu a putut fi estimat la nivelul regiei;
La data de 31.12.2010 nu au fost urmărite şi încasate conform clauzelor contractuale veniturile din chirii, în valoare totală de 170.296,57 lei, înregistrate în contul 411.1 „Clienţi”.
La control s-a constatat că Regia Autonomă de Transport Public Ploieşti a aprobat în luna decembrie 2009, în mod nejustificat, acordarea unor prime salariaţilor cu ocazia sărbătorilor de Crăciun în valoare totală de 568.000 lei (500 lei brut/persoană) pe care le-a plătit în luna ianuarie 2010, pentru care a virat pe destinaţiile legale contribuţiile sociale ale angajatorului în sumă de 158.614 lei, cu toate că nu a fost îndeplinită condiţia stipulată prin contractul colectiv de muncă de acordare a ajutoarelor sociale, respectiv existenţa unor rezultate financiare favorabile.
Regia Autonomă de Transport Public Ploieşti, în perioada octombrie 2008 – decembrie 2010, a înregistrat cheltuieli şi a efectuat plăţi nelegale către o societate comercială în valoare totală de 140.532,91 lei cu TVA, reprezentând servicii de pază supraevaluate prin nerespectarea tarifului prevăzut în contract.
Din controlul efectuat asupra modului de acordare şi utilizare a subvenţiilor de la bugetul local s-a constatat că, în perioada 2008-2010, R.A.T.P. Ploieşti a efectuat prestări de servicii de natura transportului public urban pentru anumite categorii sociale, respectiv pensionari, elevi, studenţi, veterani de război, persoane cu handicap şi însoţitorii acestora, luptători în Revoluţie, deţinuţi politici, la tarife inferioare celor practicate în mod normal de prestator sau în mod gratuit, diferenţa dintre tariful normal şi cel impus de autoritatea publică locală sub autoritatea căreia îşi desfăşoară operatorul de transport activitatea, fiind acoperită prin subvenţii acordate de la bugetul local al Municipiului Ploieşti. Aceste prestări de servicii au fost în mod eronat considerate ca fiind scutite de TVA pentru partea suportată de la bugetul local, estimându-se pentru perioada verificată un prejudiciu adus bugetului de stat în sumă de 20.489.114 lei, prin necalcularea, neevidenţierea şi nevirarea acestei sume conform destinaţiei legale. În urma efectuării, de către organele de inspecţie fiscală ale Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili din cadrul Ministerului Finanţelor Publice – A.N.A.F., a verificării aspectelor fiscale care decurg din acordarea subvenţiilor de la bugetul local al Municipiului Ploieşti pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif la transportul urban de călători efectuat de R.A.T.P. Ploieşti, la solicitarea Camerei de Conturi Prahova, în perioada 01.10.2007-31.12.2010 s-a stabilit suplimentar T.V.A. colectată în sumă de 21.679.466 lei, cu consecinţa majorării T.V.A. de plată cu aceeaşi sumă, confirmându-se constatarea auditorilor publici externi şi valoarea estimată la control de aceştia pentru perioada 2008 – 2010. Pentru taxa pe valoarea adăugată de plată stabilită suplimentar inspecţia fiscală a calculat accesorii în sumă de 13.048.655 lei, din care 9.796.732 lei dobânzi de întârziere şi 3.251.923 penalităţi de întârziere.
În cazul facilitaţilor acordate pensionarilor prin actele normative emise de Consiliul Local al Municipiului Ploieşti, s-a hotărât că numai o parte din costul abonamentului pentru toate liniile (de 84,03 lei fără TVA) să fie suportată de la bugetul local sub formă de subvenţie, rezultând astfel, pentru anii 2008-2009 o diferenţă de cheltuială în valoare de 39.973.732 lei, efectuată de R.A.T.P. Ploieşti pentru servicii de transport public local în favoarea pensionarilor, care nu a avut ca efect realizarea de venituri impozabile şi pe care entitatea avea obligaţia să o considere cheltuială nedeductibilă fiscal cu o influenţă în profitul fiscal, căreia îi corespunde un impozit pe profit estimat în timpul controlului de 5.270.450 lei, neevidenţiat de entitate şi nevirat la bugetul local.
În perioada verificată, R.A.T.P. Ploieşti a solicitat nejustificat, iar Primăria Municipiului Ploieşti a acordat nelegal din bugetul local subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de tarif pentru gratuităţile acordate la transportul urban persoanelor beneficiare ale drepturilor prevăzute de Decretul Lege nr. 118/1990, republicat şi O.G. nr. 105/1999, aprobată şi modificată prin Legea nr.189/2000, în valoare totală de 924.330 lei, deşi aceste facilitaţi trebuiau acoperite de la bugetul de stat prin Casele Judeţene de Pensii în cazul persoanelor prevăzute de Legea nr. 189/2000 şi prin Direcţiile de Muncă şi Protecţie Socială în cazul celor prevăzute de Decretul Lege nr.118/1990, republicat;
În urma controlului efectuat asupra modului de decontare a subvenţiei aferentă reducerilor de tarif acordate studenţilor şi elevilor pentru transportul local în comun de R.A.T.P. Ploieşti, s-a constatat că entitatea verificată, deşi de la elevi şi studenţii necăminişti a încasat 50% din tariful abonamentului inclusiv TVA, de la bugetul local a solicitat şi încasat în mod nelegal 50% din tariful abonamentului fără TVA, fapt care a condus la nerecuperarea integrală a tarifului de vânzare al abonamentelor acordate acestor categorii şi prin urmare înregistrarea în perioada 2008-2010 a unei sume nesolicitate şi neîncasate de 992.281 lei. Mai mult, pentru aceeaşi facilitate primită din altă sursă decât bugetul local, respectiv de la bugetul de stat prin Universitatea de Petrol şi Gaze, de care au beneficiat studenţii la învăţământul de zi fără taxă,
R.A.T.P. Ploieşti a solicitat şi încasat şi taxa pe valoarea adăugată aferentă facilitaţii acordate de 50% din tariful abonamentelor;
În perioada iulie 2009 – decembrie 2010, Regia Autonomă de Transport Public Ploieşti, nu a virat la bugetul local suma de 657.105 lei reprezentând cota de 50% stabilită prin hotărâre de consiliul local ca fiind cuvenită acesteia din veniturile încasate din închirierea bunurilor transmise în administrare, debit aferent căruia au fost calculate, conform prevederilor legale, până la data de 02.02.2011 majorări de întârziere în valoare totală de 155.647 lei. Totodată în perioada iulie 2009 – decembrie 2009 cu cota de 50% cuvenită bugetului local în sumă de 224.394 lei au fost majorate eronat veniturile din chirii ale R.A.T.P. Ploieşti;
În perioada 2008-2010, pentru terenul în suprafaţă de 7020 mp situat în incinta Depoului tramvai din str. Găgeni nr.88, aparţinând domeniului public al Municipiului Ploieşti aflat în administrarea R.A.T.P. Ploieşti, la nivelul operatorului economic nu au fost încasate veniturile aferente folosirii terenului ca terminal pentru mijloacele de transport de societăţile comerciale ce efectuează transport în trafic judeţean. Venitul neîncasat nu a putut fi estimat la nivelul regiei;
La data de 31.12.2010 nu au fost urmărite şi încasate conform clauzelor contractuale veniturile din chirii, în valoare totală de 170.296,57 lei, înregistrate în contul 411.1 „Clienţi”.
La control s-a constatat că Regia Autonomă de Transport Public Ploieşti a aprobat în luna decembrie 2009, în mod nejustificat, acordarea unor prime salariaţilor cu ocazia sărbătorilor de Crăciun în valoare totală de 568.000 lei (500 lei brut/persoană) pe care le-a plătit în luna ianuarie 2010, pentru care a virat pe destinaţiile legale contribuţiile sociale ale angajatorului în sumă de 158.614 lei, cu toate că nu a fost îndeplinită condiţia stipulată prin contractul colectiv de muncă de acordare a ajutoarelor sociale, respectiv existenţa unor rezultate financiare favorabile.
Regia Autonomă de Transport Public Ploieşti, în perioada octombrie 2008 – decembrie 2010, a înregistrat cheltuieli şi a efectuat plăţi nelegale către o societate comercială în valoare totală de 140.532,91 lei cu TVA, reprezentând servicii de pază supraevaluate prin nerespectarea tarifului prevăzut în contract.