Zilele trecute, Ministerul de Interne a anunţat că intenţionează să modifice legislaţia rutieră în aşa fel încât să permită obţinerea permisului de conducere de la vârsta de 17 ani. Chiar dacă acest proiect se află, momentan, în discuţie, vestea i-a cam speriat pe instructorii auto ploieşteni.
Chiar dacă rata accidentelor rutiere în România depăşeşte cu mult media europeană iar majoritatea incidentelor rutiere sunt produse de şoferi tineri, vârsta minimă pentru obţinerea permisului de conducere ar putea fi în curând de 17 ani. Decizia aparţine Ministrului Administraţiei şi Internelor care, recent, a venit cu o serie de propuneri pentru alinierea legislaţiei rutiere româneşti la cea europeană. Printre amendamentele ministerului se numără şi scăderea vârstei legale pentru obţinerea permisului de conducere de la 18 ani, vârsta majoratului, la 17. Conform propunerii care se află în prezent în discuţie, tinerii vor putea lua permisul de conducere de la 17 ani, însă, până la vârsta majoratului, ei vor avea voie să conducă doar dacă în dreapta lor se va afla un adult. Asta deoarece cele 30 de ore de conducere efectuate în perioada şcolarizării nu sunt considerate suficiente. Chiar şi aşa, instructorii auto nu sunt deloc mulţumiţi de modificarea legislaţiei în acest sens. „Nu poate să fie decât de rău. Această măsură ar fi binevenită în cazul unei societăţi în care gradul de civilizare este unul ridicat. Atunci aş avea încredere că şi cel care este temporar instructor, în speţă adultul, cât şi cel de la volan sunt oameni cu un grad ridicat de conştiinţă”, este de părere Gheorghe Niţu, instructor auto ploieştean. Instructorul susţine că principala problemă a şoferilor din România o reprezintă faptul că mulţi dintre ei nu sunt la curent cu legislaţia rutieră. „Nu toţi cei care obţin permisul de conducere rămân tot timpul în contact cu reglementările rutiere actuale. Dacă ar fi să le dăm teste, cu siguranţă foarte puţini din conducătorii auto din ziua de azi nu le-ar trece. În condiţiile în care un astfel de şofer s-ar angaja să pregătească timp de un an un copil, cu siguranţă că nu se va ajunge la un lucru bun. Trebuie să ne gândim că un tânăr de 17 ani este, practic, un copil şi trebuie pregătit ca atare. Plus că nimeni nu garantează că acel copil va conduce până la 18 ani cu un adult în dreapta. Nu ne putem compara cu americanii, spre exemplu, din punctul de vedere al civilizaţiei şi al seriozităţii aşa că, sincer, modificarea aceasta legislativă nu mi se pare una bună”, a mai adăugat instructorul auto Gheorghe Niţu. La proiectul de modificare a Codului Rutier actual au fost aduse 487 de amendamente, printre care figurează şi sancţiuni mai dure pentru şoferii care depăşesc limita de viteză, conduc sub influenţa alcoolului sau agresiv.