accident-tir-ph-online.ro_.jpg

Ce se întâmplă la mașinile mai mari, alea de le spunem noi TIR-uri? Foarte simplu, șoferii se comportă aici de parcă nu ar avea tahograf, care este obligatoriu: adică merg până li se termină baxul de energizant, singurele opriri fiind cele în care “descarcă” și ei sub fustița unei centuriste. Că, na, tahograful ăla din pantaloni nu poate fi ținut în loc.

 

 Mastodonții aștia de patruzeci de tone ar parcurge în România maximum 7.000 km pe lună, dacă ar merge respectând un program de lucru legal, conform Regulamentului CE 561/2006.

Asta în timp ce media europeană (tot aia legală) e pe undeva la 10.000 km pe lună. De ce? Pentru că nu avem autostrăzi, pentru că distanțele maxime în România nu sunt atât de mari, dar și pentru că la încărcări/descărcări se stă cinci-șase ore, dublu față de afară.

 

E, ce facem noi în situația asta? Facem ce-au inventat italienii. Da, din păcate, nici măcar aici nu suntem jupâni: manipulăm datele aparatelor de înregistrare a timpilor de conducere și odihnă, cu ajutorul unor magneți montați pe impulsoarele cutiilor de viteză, care transmit informațiile către tahograf.

Accident grav cu un tir. A fost activat planul roșu

Alții, mai evoluați, au montat deja echipamente sofisticate de manipulare coordonate prin telecomenzi sau butoane ascunse prin camioane, în locuri doar de ei știute. Ce fac echipamentele astea? Odată pornite (sau montate, în cazul magnetului), “blochează” tahograful pe modul “odihnă”, în timp ce șoferul conduce bine-mersi. Asta ca să nu vă mai mirați de ce vedeți toată ziua la știri.

Manipularea tahografului a devenit subiect de dosar penal. Nu la noi, stați liniștiți, nebunilor!

Peste 80% din transportatorii rutieri de mărfuri în trafic intern

folosesc metodele astea de furat. Pentru că, până la urmă, e vorba de furt. Care e diferența între 6.000 km pe lună și 10.000 km pe lună? Costul pe kilometru. Una e să împarți un cost fix de aproximativ 2.000 de euro pe lună la 6.000, adică 1,50 lei per km, și cu totul altceva e să împarți tot ăia 2.000 de cocoveți la 10.000 km și să îți iasă un cost de 0,90 lei pe km. Jumate, frate!
Citește articolul integral pe catavencii.ro