Din luna iunie și până în noiembrie inclusiv, prețul barilului de petrol s-a aflat în continuă creștere la toate bursele care influențează achizițiile. La finele primei decade din decembrie, prețurile au înregistrat scăderi, astăzi ajungând să coboare la nivelul din luna iunie.
Contractele futures pentru ţiţeiul Brent au scăzut cu 2,81 dolari, sau cu 3,5%, până la 74,39 dolari pe baril.
Contractele futures pentru ţiţeiul american WTI au coborât cu 2,74 dolari, sau cu 3,8%, la 69,58 dolari pe baril.
”Are loc o distrugere a cererii pentru combustibili. Piaţa este mai concentrată pe cerere decât pe ofertă în acest moment”, a declarat Dennis Kissler, vicepreşedinte senior de tranzacţionare la BOK Financial.
Fenomenul scăderii prețului petrolului este determinat și de stocurile de carburanți. Atunci când acestea cresc peste nivelul prognozat, ajungând spre limita maximă a capacității de stocare, scade cererea. Odată cu ea scade volumul de rafinare, așa cum s-a întâmplat și în pandemie.
Extracția de țiței trebuie automat limitată, pentru că nimeni nu-și permite să atingă limita maximă de stocare a petrolului, care atrage după sine și asumarea unor costuri foarte mari.
La baza acestor fenomene economice din piața de petrol stă îngrijorarea legată de sănătatea economică a Chinei, la o zi după ce agenţia de rating Moody’s a redus perspectiva privind ratingul A1 al Chinei de la stabilă la negativă.
Și cum ceea ce se întâmplă în China se vede imediat în economia americană, stocurile de benzină din SUA au crescut cu 5,4 milioane de barili săptămâna trecută, conform datelor Energy Information Administration, cu mult faţă de creşterea de 1 milion de barili la care se aşteptau analiştii.
Se va vedea scăderea și la pompele de carburanți din România?
După ce motorina urcase în ultima perioadă până în jur de 7,8 lei/l, astăzi se vinde în medie cu 7,2 lei/l. Firesc este ca scăderea prețului să continue, însă suntem deja obișnuiți ca nu întotdeauna să se reflecte în piață ce se întâmplă pe bursele de profil.
Mecanismele care determină prețul petrolului sunt însă mult mai complexe decât par la prima vedere, de aceea și evoluția prețurilor carburanților pe diferite piețe. Spre exemplu, întărirea dolarului într-un asemenea context pune presiune pe țările care se raportează la alte valute și care în materie de achiziții sunt nevoite să suporte conversii dezavantajoase, în continuare dolarul fiind moneda de achiziție directă.
Cum ți se pare subiectul?