Vă amintiți marea năvală din magazine și rafturile golite la începutul pandemiei? Acum e invers, pe fondul precauției consumatorilor afectați de criză

1

Cu greu reușeau magazinele alimentare să se aprovizioneze în timp util, astfel încât magazinele să nu se golească.

Se întâmpla fenomenul în primele săptămâni ale crizei. De la produse alimentare de bază și până la hârtie igienică și alte produse de igienă, oamenii au cumpărat cu mult peste necesarul din perioadele obișnuite.

Apăruse teama că nu se mai pot aproviziona sau că produsele dispar pentru o perioadă mai mare. De consumat se consuma la fel acasă, ceea ce însemna că va veni o perioadă în care necesarul de la domiciliu este deja acoperit, caz în care nu va mai fi nevoie să se facă achiziții.

Trecerea prin criza sanitară a generat și declanșarea crizei economice. S-au redus venituri, iar unele au fost pierdute complet. Așa a apărut cumpătarea în felul în care oamenii își reglau cheltuielile, orietându-se către achiziții în cantități mai mici și vizând produse mai ieftine.

Cei care urmăreau fenomenul de la început vorbeau despre profiturile uriașe făcute de retaileri, fără să se gândească la faptul că este doar o situație de conjunctură, iar scăderea vânzărilor de după valul de atunci va reechilibra situația din piață.

Sorin Minea, președintele Romalimenta, susține că ”profitul este acum o iluzie, consumul fiind prăbușit”. Pe o piață liberă totul ține de cerere și ofertă. În condițiile scăderii drastice a cererii, logic ar fi ca prețurile să scadă. ”În toată Europa este vorba de o scădere de 30% în industria alimentară, nu beneficiem de subvenții”, a mai precizat Minea.

Pe lângă cererea scăzută de carne de porc, se prognozează că și consumul de carne de vită şi pasăre va ajunge la minimul ultimilor ani, conform Bloomberg, citat de Digi 24.

În funcție de amploarea și durata crizei economice, jucătorii din piață, de la producători și până la comercianți, au puține variante la îndemână. Prima ar fi reducerea de prețuri, atât cât să își asigure costurile operaționale și să mențină businessurile pe linia de plutire. Cea de a doua, care presupune și un impact social major, ar fi să își reducă masiv costurile de operare, incluzând și cheltuielile de personal, respectiv scăderi de salarii sau concedieri.

*Contactează Redacția Observatorulph.ro pe WhatsApp la: 0726.221.596

1 COMENTARIU

Publică aici opinia ta

Comentariul tău
Numele tău