Cresc cererile în care consumatorii vor să negocieze cu băncile

0

Din cauza crizei generate de pandemie, primele cele mai mari bănci din România (BCR, BRD și Banca Transilvania) și-au sfătuit clienții care nu își mai pot plăti ratele din motive obiective să apeleze gratuit la serviciile Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Aici, consumatorii pot solicita o negociere cu banca, iar un conciliator al CSALB propune la finalul negocierilor o soluție care, odată acceptată de părți, are puterea unei hotărâri în instanță.

Un material video cu recomandările băncilor către consumatori puteți urmări aici :

În luna martie s-au împlinit 4 ani de cand a avut loc prima negociere dintre un consumator și o bancă, derulată prin intermediul CSALB. Până astăzi, aproximativ 2000 de români și-au rezolvat problemele cu băncile și IFN-urile în urma acestor negocieri, iar beneficiile totale obținute de consumatori sunt de aproximativ 3 milioane de Euro.

În urma negocierilor intermediate de conciliatorii CSALB, românii au obținut scăderea ratelor, a comisioanelor, dobânzilor sau chiar ștergerea întregii datorii pe care o aveau către bancă. În plus, nu au mai ajuns în instanță și au economisit timp și bani (pentru că soluționarea este gratuită pentru consumatori, iar un dosar este soluționat, în medie, în doar 55 de zile).

În plus, soluția propusă de conciliatori are puterea unei decizii în instanță. CSALB colaborează cu 19 conciliatori care sunt renumiți avocați, foști judecători și profesori universitari în Drept.

Câteva recomandări din partea acestora puteți urmări în clipurile video de mai jos :

 

 

“În ianuarie anul acesta au fost înregistrate recordurile valorice ale beneficiilor obținute de consumatori pentru cereri care vizau contracte în lei și în CHF. Astfel, un consumator din București a obținut ștergerea unei datorii de 298.000 de lei (aproximativ 62.000 EUR) în urma negocierii cu banca, intermediată de CSALB.

În acest caz, banca a acceptat ștergerea întregii datorii pe care consumatorul o mai avea de achitat. Același lucru s-a întâmplat și într-un alt caz social, din Oradea, pentru care aceeași bancă a șters suma de 51.930 CHF.

Recordul valoric pentru un credit în Euro este de 44.600 de Euro și a fost realizat anul trecut”, spune Liviu Fenoghen, directorul CSALB.

De exemplu, o persoană care a intrat în somaj din cauza pandemiei și nu își mai poate plăti ratele la credit, poate obține avantaje mai mari dacă se adresează CSALB decât dacă solicită doar suspendarea pe o perioadă de 9 luni a plății ratelor.

Aceste avantaje vizează și perioada care urmează după suspendarea ratelor. În cadrul CSALB poate obține atât suspendarea ratelor, cât și o renegociere a contractului de credit prin: scăderea sau eliminarea unor comisioane, scăderea dobânzii, reducerea ratelor sau chiar ștergerea întregii datorii. Cu alte cuvinte, beneficiile lui pot fi obținute pe întreaga durată a creditului, nu doar pentru această perioadă provocată de pandemie.

”Spre deosebire de alte sectoare de activitate, CSALB a funcționat fără întrerupere în ultimele două luni de restricții generate de pandemie. Acest lucru a fost posibil datorită faptului că soluționarea online și prin mijloace de comunicare la distanță este parte din ADN-ul activității Centrului.

Creșterea de aproape 3 ori a numărului de cereri înregistrate săptămânile trecute arată nevoia de înţelegere și de deschidere a băncilor faţă de consumatori, mai ales după mesajele de încurajare trimise de către acestea, privind negocierea în cadrul CSALB.

Este important de menționat că în cadrul CSALB cererile sunt analizate individual de către bănci, iar soluțiile date de conciliatori sunt personalizate în funcție de fiecare caz în parte. În schimb, pentru cererile de suspendare a plății ratelor conform prevederilor legale, băncile au nevoie de fluxuri automatizate, procesul fiind unul standardizat”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Cei care vor să ceară o negociere cu banca pot trimite o cerere direct de pe site-ul www.csalb.ro, prin completarea unui formular online. Consumatorii pot obține mai multe informații de pe site, la numărul de telefon 021 9414 și de pe pagina de Facebook a CSALB.

(P)

*Contactează Redacția Observatorulph.ro pe WhatsApp la: 0726.221.596

Publică aici opinia ta

Comentariul tău
Numele tău