După 15 mai, călătoria cu microbuzul ar putea costa dublu! Transportatorii, obligați să circule la jumătate din capacitate

0

Începând cu 15 mai, transportul de persoane cu microbuzele va fi permis numai cu respectarea unor reguli stricte pentru a împiedica răspândirea coronavirusului, cea mai drastică fiind păstrarea distanței de cel puțin un metru între călători. Transportatorii atrag atenția că, pentru a nu da faliment, vor fi obligați să majoreze substanțial costurile serviciului. ”Biletele și abonamentele s-ar putea dubla!” transmit proprietarii firmelor de transport persoane.

Potrivit unui set de reguli emis de Institutul Național de Sănătate Publică, după 15 mai se impun reguli generale de organizare și desfășurare a transportului de persoane. Acestea sunt

1. Accesul în mijloacele de transport este condiționat de purtarea
obligatorie a unei măști medicale sau non-medicale, care să acopere gura și
nasul;

2. Numărul maxim de pasageri permis va fi limitat la cel mult jumătate din
capacitatea maximă de transport a autovehiculului și cu respectarea distanței
de minim un metru între călători;

3. Angajații vor fi instruiți să rămână acasă dacă au fost expuși direct la
virus și / sau prezintă simptome (febră, dificultăți de respirație, tuse uscată).
Se va efectua triajul zilnic al angajaților menținând distanțarea de 1 metru,
prin interviu și termometrizare înainte de intrarea in tura.

4. Se va asigura maximizarea ratei de ventilație a sistemului de aer
condiționat (fără recircularea aerului din interior) și se vor menține ferestrele
deschise (când este posibil) în timp ce vehiculul este în funcțiune.

5. Se va efectua obligatoriu curățenia și dezinfecția vehiculului înainte de
intrarea în traseu, precum și ulterior, la un interval de cel mult 4 ore. Pentru
vehiculele care parcurg un traseu cu durata mai mare de 4 ore, se va efectua
curățenia și dezinfecția vehiculului la începutul și la finalul cursei. Va fi evitată
măturarea uscată și alte acțiuni mecanice pe suprafețe potențial contaminate
pentru a reduce posibilitatea de dispersare a virusul. Se vor utiliza în schimb
metode de curățare umedă.

6. Prin stațiile de difuzare din cadrul mijloacelor de transport, acolo unde
acestea există, se vor comunica permanent informații cu privire la măsurile de
prevenire a infecției COVID – 19.

7. Conducătorii vehiculelor au obligația de a păstra distanța socială în
timpul pauzelor și perioadelor de repaus pe drum, evitându-se contactele cu
alte persoane (șoferi, pasager, persoane adiacente parcursului, etc).

8. La îmbarcare/debarcare, cât și pe timpul deplasării, pasagerii vor
respecta o distanta de minim un metru unul de celălalt.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), cere Guvernului să țină cont de solicitările transportatorilor de persoane, pentru perioada ulterioară datei de 15 mai 2020. Restricțiile impuse de autorități vor genera creșteri substanțiale ale costurilor, care nu pot fi suportate de transportatori decât cu riscul falimentului. O astfel de situație ar genera haos în România, pentru că nu ar mai funcționa transportul interjudețean, judetean.

Comunicatul Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.):

Regulile de distanțare pe care le propune Guvernul, pentru perioada de după 15 mai, creează mai multe probleme transportatorilor de persoane care deja au probleme financiare, după două luni de „lockdown”. Deși s-a calculat înjumătățirea capacității de transport, situația reală arată că microbuzele și autocarele și-ar scădea capacitatea cu două treimi, pentru că banchetele cu două locuri vor putea fi ocupate de o singură persoană, iar dacă se va impune lăsarea unui rând liber, se vor pierde câte trei sau patru locuri pe fiecare rând. Astfel, distanțarea persoanelor, conform regulilor impuse de pandemie, ar însemna scăderea încasărilor cu două treimi, pentru care transportatorii de persoane au nevoie de sprijin financiar.

Vor mai fi probleme și cu fluxurile de călători care nu pot fi preluate cu același număr de autocare și microbuze, dar care vor circula la capacitate diminuată cu mai mult de jumătate. Această situație ar readuce în actualitate fenomenul pirateriei – sau „ia-mă nene” -, astfel încât ne vom întoarce înapoi în timp, cu 30 de ani. Nu ar trebui să uităm că fenomenul „ia-mă nene” a stat la baza cazului Caracal, iar numărul victimelor transportatorilor clandestini este mult mai mare, în statisticile Poliției. Pirateria în transportul rutier este nocivă pentru România din punct de vedere criminologic și economic, iar atunci când există astfel de probleme în transporturi, trebuie să ne gândim foarte bine la consecințele pe termen scurt, mediu și lung.

Limitarea locurilor în autocare și microbuze nu se poate face prin calculele matematice propuse de Guvern, din mai multe motive. Strategia a fost concepută, probabil, pornind de la situația privilegiată a STB și a altor regii și societăți de transport din orașele mari, unde parcul de mașini permite asigurarea unui număr mare de autobuze, iar susținerea financiară este asigurată de la bugetele primăriilor. Aceeași strategie nu poate fi aplicată, însă, pentru transportul interjudețean, pentru că sunt foarte multe probleme neluate în calcul. Transportatorii rutieri de persoane nu au beneficiat de subvenții din partea statului, așa cum a beneficiat transportul feroviar, însă acum va fi nevoie de sprijin financiar.

„Un autocar sau un microbuz nu va circula la jumătate din capacitate, ci se vor elimina cel puțin două treimi din locuri, pentru că nu vor putea călători două persoane pe aceeași banchetă cu două locuri, iar dinstanța între scaune va trebui să fie cea reglementată, adică patru scaune vor rămâne libere, din două în două rânduri, nu două scaune. În plus, nu s-a luat în calcul costul transportului. Dacă firmele ar trebui să se descurce singure în această situație, ar însemna să plătească diferența călătorii, adică s-ar ajunge la dublarea sau chiar triplarea prețului unui bilet”, exlică Vasile Ștefănescu, preșesintele COTAR.

O altă problemă care nu s-a luat în considerare este legată de rute și orarul de transport. Diminuarea capacității de transport înseamnă fie să se lase mai mult de jumătate dintre călători jos, iar oamenii să nu se mai poată deplasa, fie să se adauge autocare și microbuze în plus. Astfel, parcurile auto ale firmelor ar trebui să se tripleze, iar firmele nu au capacitatea de a finanța această investiție uriașă, mai ales în condițiile actuale, când abia își mai pot plăti ratele la leasing, pentru microbuzele și autocarele achiziționate înainte de „lockdown”. Este nevoie și de o modificare legislativă, astfel încât să poată circula mai multe mașini în același timp, pentru a prelua toți călătorii, sau pentru schimbarea orarelor.

Situația nu se poate rezolva prin organizarea de noi licitații, pe care să le câștige alte firme, decât dacă statul plătește subvenții pentru toate locurile care trebuie să fie lăsate libere în autocarele și microbuzele obligate să respecte restricțiile de distanțare. Statul ar putea să nu plătească subvenții, dacă ar tripla parcurile auto ale transportatorilor, asigurând microbuzele și autocarele suplimentare, dar și salariile șoferilor de care va fi nevoie suplimentar.

Încă o problemă care nu corespunde cu niciun calcul făcut de guvern este legată de membrii aceleiași familii. Așa cum se întâmplă și în sectorul HORECA, nu putem despărți membrii aceleiași familii, care locuiesc oricum împreună. Un calcul matematic nu ajută cu nimic atunci când despărțim o familie ce poate avea între două și chiar zece persoane, dacă ne gândim la cei care au mai mulți copii sau care ar putea călători împreună cu membrii familiei extinse, dacă locuiesc în aceeași casă, în mod normal.

Credem că situația s-ar putea rezolva prin impunerea unor măsuri clare de protecție: măști medicale pentru toți călătorii și pentru personalul firmelor de transport, măsuri suplimentare de igienă, dezinfectarea suprafețelor. În cazul microbuzelor și al autocarelor se urcau și înainte călătorii doar prin față. Din această măsură propusă de guvern ne putem da seama că echipa care a lucrat la acest document s-a orientat strict în funcție de autobuzele STB, neavând în vedere nici măcar autobuzele din alte orașe mari ale țării, unde urcarea se face tot prin față, la fel ca în cazul autocarelor și microbuzelor. Coborârea prin spate arată, de asemenea, că echipa care a făcut propunerile nu cunoaște situația reală a unui mijloc de transport în comun, care are, chiar și în cazul autobuzelor STB, cale de acces la mijloc, iar deplasarea călătorilor din față spre spate, pentru coborâre este și inutilă, și nocivă, dacă luăm în considerare posibilitatea de contaminare, prin contactul cu un număr mai mare de persoane.

*Contactează Redacția Observatorulph.ro pe WhatsApp la: 0726.221.596

Publică aici opinia ta

Comentariul tău
Numele tău