Uniunea Europeană a adoptat un nou set de reguli, cu scopul de a apăra mai bine drepturile consumatorilor. Principalele direcții sunt către mediul online, acolo unde reducerile și recenziile false nu-și vor mai avea locul. Dacă vor avea de suferit din cauza comețului ilegal, clienții vor putea fi despăgubiți, iar vânzătorii vor fi amendați.
Noile reguli trebuie incluse în legislația națională în termen de doi ani.
„În data de 7 ianuarie 2020 a intrat în vigoare Directiva (UE) 2019/2161 (denumită Directiva Omnibus) a Parlamentului European şi a Consiliului referitoare la o asigurare mai bună a respectării normelor Uniunii în materie de protecţie a consumatorilor şi modernizarea normelor anterioare.
În acest context, Autoritatea Naţionala pentru Protecţia Consumatorilor va pregăti actul normativ de transpunere a Directivei Omnibus în dreptul naţional, care va cuprinde o serie de măsuri ce vor garanta standarde mai ridicate de protecţie pentru consumatorii români împotriva practicilor comerciale incorecte, atunci când aceştia optează să achiziţioneze produse sau servicii on-line”, precizează ANPC.
Potrivit Agerpres, noile norme privind protecţia consumatorilor vor asigura, printre altele, o mai mare transparenţă a pieţelor online: va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise, sunt lucrurile menționate într-un comunicat al Comisiei Europene.
Noul pachet legislativ prevede că vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare.
Totodată, drepturile consumatorilor sunt consolidate prin asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale neloiale şi prin aplicarea de sancţiuni în cazul unor situaţii de prejudiciu colectiv, care afectează consumatorii din întreaga UE, potrivit ANPC.
Aceste schimbări nu-i vor putea apăra însă pe consumatori de comercianţii necinstiţi şi de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict.
Firmele care vând on-line și nu respectă drepturile clienților riscă să fie sancționate cu o amendă care poate ajunge la 4% din cifra de afaceri anuală a companiei.
Foto cu caracter ilustrativ