Preşedintele României a promulgat, la finalul săptămânii trecute, controversata lege privind noua taxă de poluare pentru autovehicule. Aceasta urmează să intre în vigoare în maxim 30 de zile şi este gândită după modelul <<poluatorul plăteşte>>. În unele cazuri, taxa va ajunge la câteva mii de euro.
Preşedintele României, Traian Băsescu, a promulgat săptămân trecută legea privind noua taxă de poluare pentru autovehicule. Noul cadru legislativ prevede ca, începând cu 2012, cei care vor să cumpere o maşină înmatriculată înainte de 1 ianuarie 2007 să plătească o taxă de poluare al cărei cuantum se stabileşte în funcţie de capacitatea cilindrică, vechimea maşinii şi coeficientul de poluare. Spre deosebire de vechile taxe, noua variantă se aplică atât maşinilor cumpărate din străinătate, cât şi celor cumpărate din România.
Cât şase maşini
Astfel, pentru un autohevicul de tip M1, pentru transport pasageri de până la opt locuri, euro 5, nou şi cu o cilindree de 1.400 centimetri cubi, taxa de poluare este de 182 de euro. Dacă acelaşi autovehicul este Euro 2 şi este fabricat în 1998, spre exemplu, cumpărătorul va plăti, pe lângă preţul maşinii, o taxă de poluare de 6.300 de euro. În cazul maşinilor de clasă medie, cu o vechime mai mare de cinci ani, cumpărătorul va trebui să scoată din buzunar de două ori mai mulţi bani decât până acum, fapt ce face înstrăinarea, practic, imposibilă. Astfel că, pentru un Volkswagen Touareg, spre exemplu, Euro 3, an de fabricaţie 2004, care are un preţ de vânzare de circa 8.500 de euro, cumpărătorul va plăti la înmatriculare o taxă de poluare de 7.000 de euro. Cei mai dezavantajaţi de noua taxă de poluare sunt posesorii de Dacii. Astfel, pentru o Dacie 1310, an de fabricaţie 1999, non euro, cu o cilindree de 1.400 de cmc, al cărei preţ pe piaţă este de 400, maxim 500 de euro, cel care intenţionează să o cumpere va trebui să plătească o taxă de până la 3.000 de euro.Conform noii legi, taxa auto va fi redusă, odată cu intrarea sa în vigoare, cu 25% . Vestea bună este că care au achitat-o deja vor primi înapoi diferenţa de bani. Ei trebuie să meargă la organele fiscale competente şi să întocmească o cerere pentru a-şi recupera banii.Conform noii legi sunt exceptate de la regulă maşinile care aparţin misiunilor diplomatice sau unor organizaţii şi persoane din străinătate, care au statut diplomatic şi care îşi desfăşoară activitatea în ţară. De asemenea, persoanele care suferă de diferite forme de handicap sunt şi ele exceptate de la plata taxei. Nici maşinile care aparţin Poliţiei, Jandarmeriei, Pompierilor, armatei şi forţelor de securitate, serviciilor de ambulanţă şi descarcerare nu vor plăti taxa de poluare. Sunt scutite de la plata taxei chiar şi autovehiculele care au avut caroseria sau şasiul înlocuit, dar doar în cazul în care ele au fost înmatriculate deja în ţară. În categoria maşinilor scutite de taxa auto sunt incluse şi cele care sunt folosite limitat şi respectă normele legate de poluarea chimică aplicate maşinilor mobile nerutiere, dar şi maşinile de epocă, cele care au fost confiscate sau care au intrat în proprietea privată a statului sau cele care au fost donate. În cazul maşinilor care sunt dotate cu motor de tip diesel şi cu filtru de particule, noii posesori primesc o reducere de 25% din suma totală a taxei.
„În ultimele zile, numărul de solicitanţi pentru identificarea în vederea înmatriculării autovehiculelor a crescut nesemnificativ faţă de perioda de dinainte de zvon. De săptămâna viitoare (n.r. –săptămâna aceasta), însă, ne aşteptăm ca numărul lor să crească substanţial deoarece mai sunt mai puţin de 30 de zile până la intrarea în vigoare a noii taxe”, ne-a declarat Gheorghe Necula, şeful Registrului Auto Român, filiala Prahova.Cel care intenţionează să-şi achiziţioneze o maşină trebuie, iniţial, să treacă mai întâi pe la Registrul Auto Român pentru procedura de identificare a autovehiculului. După aceea, cu documentul emis de RAR, viitorul posesor al maşinii trebuie să facă un drum la administraţia fiscală la care este arondat, unde va plăti suma aferentă taxei de poluare pentru ca, într-un final, cu toate documentele în braţe, să se prezinte la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Prahova, în vederea înmatriculării autovehiculului.În România sunt înmatriculate aproape 4,3 milioane de autoturisme, 2,5 milioane din ele fiind înmatriculate înainte de 2007.Pe site-urile specializate în tranzacţii cu maşini second-hand aproximativ 10.000 de autoturisme sunt mai vechi de 1 ianuarie 2007, din care aproximativ 50-60% au fost înmatriculate în România înainte de această dată. Diferenţa este reprezentată de maşini importate la mâna a doua, după 1 ianuarie 2007.
Cum ți se pare subiectul?