Ministerul Mediului, prin Administrația Fondului pentru Mediu, a dat publicității un comunicat prin care încearcă să justifice amânarea până în 2023 a programului Rabla Local pentru autovehicule. Este doar o dovadă că cei care au conceput programul nu au habar de situația bugetelor primăriilor din țară, cele care prin acest program ar fi trebuit să acopere jumătate din suma dată celor care își casează mașinile considerate vechi.
Este de dorit să avem un parc național auto din ce în ce mai nou și mai puțin poluant. Programele Rabla Clasic și Rabla Plus au fost și probabil vor mai fi de succes, însă Programul Rabla Local este un eșec răsunător.
Felul în care a fost conceput denotă lipsa de cunoaștere a realității, respectiv imposibilitatea ca multe primării din țară să poată susține acest program, din lipsă de fonduri
Este adevărat că majoritatea UATurilor cheltuiesc nejustificat banii contribuabililor, că aleșii locali și-au votat grilele de salarii la maximul prevăzut de lege, că abia așteaptă rectificările de la Consiliile Județene sau de la Guvern pentru a mai astupa din găuri, dar aceste aspecte ar fi trebuit cunoscute de către cei de la Ministerul Mediului, care trăiesc în această țară.
Anunțat ca proiect pe 11 ianuarie 2022, Programul Rabla Local venea cu două noutăți față de celelalte programe care au același scop: în primul rând proprietari mașinilor mai vechi de 15 ani și cu norma de poluare de maxim Euro 3 ar fi urmat să primească 3000 de lei cash, nu vouchere care puteau fi utilizate să achiziționeze o altă mașină nouă. Cea de a doua noutate era că jumătate din despăgubire trebuia asigurată de primăriile unde proprietarii unor astfel de autovehicule își au domiciliul.
O altă idee ”strălucită”, în cazul în care primăriile nu au bani ar fi fost ca acestea să ofere trotinete electrice sau biciclete, de parcă orice primărie are în stoc așa ceva, iar trotinetele și bicicletele nu tot bani înseamnă. Lorand Fulop, director AFM: „Noi vom acoperi 1.500 de lei din această sumă, restul e responsabilitatea autorităților locale, dar acestea pot decide să ofere și alte lucruri în schimbul mașinii. Biciclete, trotinete electrice, depinde de ei.”