Ne-am întors pe șosele, să facem ceea ce virusul nu a reușit… să ne omorâm. Oricare dintre noi poate să greșească, dar ar fi câte ceva de spus despre condițiile în care greșim

7

Cazul moticiclistului ucis cu o zi în urmă, în Păulești – Prahova, de un șofer de 77 de ani, a stâtnit un nou val de reacții.

Cazul, pe scurt: Potrivit cercetărilor efectuate de polițiști, se pare că accidentul s-a produs după ce un bărbat în vârstă de 77 de ani care se afla la volanul autoturism și se deplasa dinspre Păulești spre DN 1, la efectuarea unei manevre de viraj la stânga, spre drumul de acces în zona lacurilor, a intrat în coliziune cu motociclistul care circula din sens opus.

Șoferul ar fi virat la stânga, peste axul drumului, chiar unde începea linia continuă. Irelevant, atât timp cât putea fi linie întreruptă iar șoferul era obligat să se asigure.

Și discuția despre viteza cu care a venit motociclistul este inutilă. Esti obligat să îl lași să treacă, ai înghețat mașina în drum. Dacă este un iresponsabil care vine cu viteză excesivă, însă tu nu aveai voie să faci o asemenea manevră în fața lui, judecătorul te va condamna oricum pentru ucidere din culpă, fie ea și comună, dacă expertiza va demonstra asta. Și nu pentru că îi ești antipatic, ci pentru că aveai obligația să te oprești, să nu îi tai calea, indiferent de cât de repede sau de încet circula. Mai contează, atât timp cât l-ai omorât?

A murit un om. Un bărbat tânăr, de doar 35 de ani. Nici dosarul penal pe numele șoferului de 77 de ani, nici solidaritatea motocicliștilor, nici părerile de rău sau criticile șoferilor nu pot reda o viață pierdută. Dar asta nu e tot ce trebuie să rămână. Suntem obligați să vorbim despre asta, poate învățăm ceva din dramele altora. Am putea salva vieți.

Am ”bătut șoselele” și cu cască și la volan. Este diferit din foarte puncte de vedere, dar există și multe puncte comune. De la un anumit moment, se poate ajunge ca mașina sau motocicleta să ne stăpânească, nu invers, așa cum ar fi normal. Uneori prea multă relaxare, alteori adrenalina pot să ne transforme în criminali. Calibrarea vitezei și atenția permanentă sunt punctele comune în ambele cazuri. Ar mai fi ceva… capacitatea de a conduce astfel de vehicule pe drumurile publice.

Dacă ajungem la vârste venerabile, cum a fost și cazul șoferului vinovat de producerea accidentului de ieri, trebuie să înțelegem că natura este neiertătoare. Cu timpul se atenuează, până la dispariție, multe dintre capacitățile care altădată ne făceau șoferi sau motocicliști excelenți. Capacitatea de concentrare și reflexele abia ne mai permit să ne deplasăm în poziție bipedă, în niciun caz să mai putem conduce un vehicul. Știu, poate că sună neplăcut, poate cândva chiar o făceam bine, dar trebuie să înțelegem că vine un moment în care este vital să ”agățăm permisul de conducere în cui”.

Și dacă ne dispare și capacitatea de a înțelege că devenim extrem de periculoși, atunci sperăm să avem în jurul nostru oameni care să ne oprească. Ar putea să o mai facă înăsprirea legislației, reducerea intervalelor pentru testarea psihologică și cea medicală, dar și controalele făcute ”pe bune”, nu așa cum se întâmplă în multe cazuri, cu superficialitate, poate contra șpagă.

Nu vreau să fiu înțeles greșit, nu am nimic cu șoferii în vârstă. Poate voi ajunge și eu la o vârstă venerabilă, dar sper să mă oprească cineva să mă mai urc la volan, în cazul în care eu nu voi mai conștientiza cât sunt de periculos pentru ceilalți de pe șosele.

Și acum… despre motocicliști. Legenda spune că vorbim despre o comunitate deosebită, cu oameni pasionați, uniți, cu spirite libere, mai mereu nemulțumite de faptul că motocicliștii nu sunt respectați în trafic.

Realitatea? Crudă… Ca și în cazul șoferilor, există motocicliști civilizați, responsabili, care nu țin să demonstreze ce au între picioare (la caii putere mă refer), ca și când ei au un merit în faptul că un producător a construit un motor puternic. În lumea șoferilor se spune că ”orice prost poate să apese o pedală de accelerație.” La fel se întâmplă și în cazul accelerației de pe ghidonul motorului. Nu ați văzut cocalari pe motoare, fără echipament de protecție, dar cu o dorință nebună să tragă de maneta de accelerație, pârțâind aiurea din tobe modificate sub nucul din grădină? Cu ce diferă de șoferul de ”pisicuță”, cu motor de 1.6, dar cu tobe fără site? Fiecare tabără are faliții ei, care nu trebuie în niciun caz să fie cei care etichetează categoria.

Așadar, să nu generalizăm. În ambele tabere există oameni responsabili și sunt majoritari. Dacă statistica nu ar fi asta, atunci am avea omul și accidentul. Este însă suficient să apară un iresponsabil (din motive de educație sau de degradare fizică și neuronală) și cel puțin un nevinovat moare sau este rănit grav.

Discuția despre teribilism, despre vina fiecărei tabere, despre conjuncturi și uneori soartă este interminabilă. Astfel de discuții, uneori pigmentate cu acuze reciproce și jigniri nu aduc nimic bun, nimic util. Atât timp cât fiecare dintre noi respectăm regulile de circulație, cât timp suntem conștienți că noi trebuie să stăpânim volanul sau ghidonul, probabilitatea de a produce o tragedie se diminuează considerabil. Un astfel de utilaj, chiar nefiind unul de top, cu cine știe ce performanețe tehnice, întotdeauna poate mai mult decât putem noi să stăpânim.

foto cititor Observatorulph – accidentul de la Păulești

*Contactează Redacția Observatorulph.ro pe WhatsApp la: 0726.221.596

7 COMENTARII

  1. Sunteti niste …. care discutati doar de vina soferului batran care era obligat sa inghete masina dar si motociclistul ni este obligat sa circule cu viteza legala? Accidentul se producea indifirent de ce viteza avea motociclistul dar daca avea viteza legala poate nu murea ,niste …. care nu vedeti culpa comuna acolo unde este! Spor la viteza in continuare si sa nu va ganditi la familiile voastre ca faceti bine cand ….. Viteza ucide si accidentul este produs de amandoi amandoi sunt vinovati, poate batranul sa asigurat dar motorul a venit cu 200 asta inseamna 1 secunda de camp vizual.
    Articol cenzurat din cauza limbajului

  2. Accidente mortale sau accidente din care sa rezulte handicapuri serioase cu urmari pe viata se pot produce si la viteze mici. Sunteti inconstienti daca credeti altfel. Respectati regulile de circulatie si respectati ceilalti participanti la trafic. Nu exista nici o scuza in a nu acorda prioritate.

  3. In curba aia nu poti sa ai mai mult de 70 pe o motocicleta …pt cine cunoaste portiunea aia din sosea …asa ca …tace-ti …. din gura …va tot da-ti toti cu parerea …si habar nu aveti …luati apararea la un …. …care il cauta …. pe acasa si el umbla cu masina …
    Comentariu cenzurat din cauza limbajului

  4. @Grigore Romel Daca tu iei curba aia cu maxim 70km/h pe motor, bravo, asa eviti accidentele de genul asta. Ce te pot asigura e ca poti trece lejer cu 120, daca nu si mai bine prin acel sector. Legal conducatorul auto este 100% vinovat. Practic am multiple experiente prin care am supravietuit prin simplul fapt ca mergeam cu o viteza adaptata la vizibilitate. Ce am invatat in cei 14 ani de cand am permis? Daca tu nu ai grija de oasele tale, nu are nimeni si nu te poti baza pe reflexele altora in „cursele” tale. Avem circuit la Adancata si se poate scapa de adrenalina acolo.

  5. CU CE VITEZA CIRCULA MOTOCICLISTUL? toti donatorii de organe sunt tari in clont dupa ce teribilismul lor pune oameni nevinovati in situatia de a-si spala creier putred de pe bara din fata. sunteti niste fatalai imaturi care va simtiti bine ca mergeti cu 150-200 km/h si cand crapati ca vitele in abator dati vina pe gropi, drumuri, si soferi care „trebuia sa va fereasca” in 0,01 secunde cat va ia voua sa deveniti din retardati mandri un pateu de organe, cum va meritati soarta.

Publică aici opinia ta

Comentariul tău
Numele tău