Autobuz ploiesti

Transformarea a 50 de autobuze vechi ale TCE Ploiești, cu motorizare Diesel în unele cu alimentare pe GPL s-a dovedit a fi un eșec.

 

Până acum au fost modificate numai cinci autobuze și acestea cu probleme. Cel puțin așa rezultă dintr-un document oficial al Primăriei Ploiești. 

Afacerea a începutîn 2015, când  între Municipiul Ploiești și Asocierea S.C.Inter-Gas Romania SRL- S.C. GI.Ma.Gas SRL-S.C. NGV Gas SRL s-a încheiat un contract având ca obiect:”Transformarea autobuzelor din functionare Diesel in functionare cu gaz petrolier lichefiat in municipiul Ploiesti”. Deși Ministerul Mediului, finanțatorul programului, a stabilit ca data finalizării contractelor de execuție nu poate depăși 30.09.2016, acest lucru nu s-a întâmplat, cel puțin la Ploiești.

Potrivit raportului de specialitate care a ajuns pe masa consilierilor ploieșteni, RAR a avertizat furnizorul asupra faptului că utilizarea GPL nu conduce automat la reducerea emisiilor poluante si a gazelor cu efect de sera, astfel incat este necesara o verificare atat a motorului modificat, cat si a compatibilitatii instalatiei cu modul specific de utilizare-transport urban ce presupune accelerari si decelerari dese.

 

Acest lucru a fost confirmat după ce TCE a testat în trafic cele cinci autobuze modificate, specialiștii societății de transport constatând următoarele: 

-aparitia mai multor defectiuni (furtun spart, consum ridicat de antigel, pierderi de ulei, etc.), remediate de catre AsociereaS.C.Inter-Gas Romania SRL- S.C. GI.Ma.Gas SRL-S.C. NGV Gas SRL;

-economia estimata de catre S.C.TCE SA Ploiesti, corelata ca datele furnizate de catre S.C.Inter-Gas Romania SRL este de 1.035.972 lei/an pentru cele 50 de autobuze, deci 1726,62 lei/ autobuz/luna, deci o investitie de 5 milioane de euro pentru o economie de 1 milion lei/an

 

-puterea pentru 4 autobuze s-a diminuat de la 162 kW la 110kW si pentru al cincilea autobuz de la 206 kW la 110 kW, ceea ce genereaza imposibilitate utilizarii acestor autobuze pe drumuri in panta (poduri).

Potrivit aceluiași document, la data de 07.11.2016, S.C.TCE SA Ploiesti a transmis situatia privind functionarea celor 5 autobuze in lunile septembrie si octombrie, din care rezulta un consum de GPL mai mare decat cel estimat, precum si interventii accidentale (pierderi de ulei, presiune scazuta ulei, etc.) care cuantificate micsoreaza economia estimata prin transformarea autobuzelor. In perioada la care se face referire functionarea autobuzelor s-a facut sub supravegherea reprezentantului constructorului, care a facut reglaje si intervenţii asupra calculatorului GPL in scopul incadrarii in nivelul admis de noxe la statia ITP.

Concluziile experimentului sunt următoarele: 

 

-investitia pentru transformarea autobuzelor din functionare Diesel in functionarea cu  GPL este de 100.000 euro/autobuz (Euro 3),  in timp ce investitia pentru un autobuz nou (Euro 6) are o valoare estimata de 210.000 euro;

-nivelul noxelor pentru un autobuz transformat este mai mare decat pentru un autobuz nou, deci impactul asupra mediului se apreciaza a fi mai bun in cazul unui autobuz EURO 6 decat in cazul unui autobuz EURO 3;

-durata de viata a autobuzelor transformate din Diesel in GPL este estimata la aproximativ 10 ani de catre proiectant (6 ani de catre utilizator), comparativ cu cea a unui autobuz nou care este de 16 ani;

-pe de alta parte conditiile de confort si siguranta a cetatenilor, precum si siguranta circulatiei se apreciaza a fi mai bune in cazul unui autobuz EURO 6 decat in cazul unui autobuz EURO 3.