harta tce

Ieri, sindicaliștii TCE au anunțat demararea procedurilor pentru extinderea traseelor în localitățile limitrofe Ploieștiului. Astăzi vă prezentăm reacțiile primarilor implicați în acest proiect.

 

Transportul periurban, concept lansat în 2007, care viza zona metropolitană, trebuia aplicat încă din 2013. Numai că, la Ploiești și la Prahova, lucrurile au tărăgănat, în detrimentul societății de transport ploieștene și în avantajul transportatorilor privați. Autoritățile locale și județene au argumentat în trecut, în nenumărate rânduri, faptul că TCE nu avea o flotă care să asigure transportul și în afara orașului. Argumentul invocat însă se bate cap în cap cu proiectul legat de înființarea unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitare, pe latură de transport public. La fel ca și în cazul altor asociații realizate la Prahova, gen apă și canal ori salubritate, proiectul ar putea beneficia de finanțare europeană pentru achiziționarea de mijloace de transport. Ba mai mult, în cazul în care există un interes major pentru extinderea transportului în zona metropolitană există premisele de dezvoltare a rețelei electrice pentru implementarea transportului pe cablu (tramvai sau trolee). Și totul cu fonduri de la Uniunea Europeană. De altfel, în urmă cu câțiva ani chiar s-a vorbit de extinderea rețelei electrice pentru introducerea tramvaiului până la Păulești. Dar bineînțeles, conceptul, considerat de mulți sceptici un proiect SF, a fost trecut cu vederea.

Trebuie spus că aceasta nu este prima încercare pentru realizarea extinderii transportului efectuat de TCE în afara localității. De fiecare dată însă au existat discuții cu transportatorii privați. De altfel, ani la rând, au fost eliberate licențe pentru efectuarea de curse în restul județului. În 2011, Primăria Ploiești a lansată chiar o dezbatere pe această temă, fiind anunțată intenția de realizare a unei asociații „Zona metropolitană de transport public Ploiești”. Proiectul însă nu a fost finalizat, deși au existat modele în țară. La București a fost înființată Autoritatea Metropolitană de Transport București, iar exemple de urmat au existat și la Cluj, iar din 2016 la Iași.

La Bucov lucrurile sunt mai mult decât clare. Primăria din localitatea vecină a Ploieștiului susține un parteneriat încheiat cu Primăria Ploiești și TCE, pentru asigurarea transportului. „Vineri (n.r. mâine) la ora 14.00 este programată ședință de Consiliu Local, în care se propune semnarea parteneriatului pentru dezvoltarea transportului în Bucov. Oricum, transportul în localitatea Bucov nu se asigura de firme private. De abia așa, acum, traseul 40, care era asigurat și pe raza localității Bucov, intră în legalitate. Momentan este vorba despre parteneriat, urmând ca, ulterior, după ce și alte comune vor fi de acord cu transportul periurban să se constituie Asociația de Dezvoltare Intercomunitară”, ne-a declarat Ion Savu, primarul comunei Bucov.

La Ariceștii Rahtivani, autoritățile au fost de acord cu extinderea transportului din Ploiești încă din 2011, când a fost emisă în acest sens o hotărâre de Consiliu Local. Numai că, după discuții care au fost purtate cu reprezentanții societății de transport și aleșii ploieșteni, s-a pus praful pe proiectul și intenția de extindere a transportului în zona metropolitană.  „La Ariceștii Rahtivani avem deja hotărâre de Consiliu Local încă din 2011. Este un vis care încă nu s-a realizat, am putea spune. Bineînțeles că ne-am dori ca transportul să fie realizat de către societatea de transport din Ploiești. Asta pentru că noi, ca și comună, am putea să discutăm ulterior de acordarea unor facilități pentru anumite categorii de persoane, în speță pentru pensionari și pentru elevi. La această oră, licența a fost câștigată de o firmă din Câmpina care a subcontractat serviciu și, normal, atunci când este vorba de firmă privată nu putem să subvenționăm transportul”, a declarat pentru Obsrvatorulph.ro Alexandru Cristea, primarul comunei Ariceștii Rahtivani. 

Primarul comunei Blejoi, Adrian Dumitru, susține că a demarat acest proiect încă din 2007. "Consiliul Local Blejoi a fost printre primele care au aprobat o hotărâre privind extinderea traseelor TCE pe teritoriul comunei, însă proiectul nu s-a finalizat. Să sperăm că dacă se va înființa o Asociație de Dezvoltare Intercomunitară care să atragă fonduri europene inclusiv pentru asigurarea mijloacelor de transport public, locuitorii comunei Blejoi vor avea o alternativă la transportul interjudețean"