Senatul a adoptat, în calitate de cameră decizională, proiectul de lege inițiat în septembrie de Guvern, care permite constituirea consorţiilor administrative. Legea prevede alocări bugetare printr-un program special începând din 2024, dar unindu-se localitățile, pot atrage mai ușor și fonduri europene.
Specialiștii susțin că prin aceste consorții, inclusiv comunele mici pot fuziona în viitor cu altele apropiate pentru scăderea costurilor.
Comunele și orașele se puteau asocia și în trecut, însă acum o pot face după reguli clare în care una dintre primării va fi liderul proiectului, iar celelalte vor contribui la dezvoltarea lui. Vor putea inclusiv detașa angajați care să lucreze pentru alte primării din interiorul consorțiului.
În urmă cu patru ani, județele Timiș, Cluj, Arad și Bihor s-au unit în alianța Vestului. Împreună au demarat lucrările la un drum expres între Arad și Oradea, care va fi gata în trei ani.
Ce prevede legea consorțiilor administrative
Două sau mai multe comune ori orașe care au în componența lor localități rurale, învecinate au dreptul ca, în limitele competenței autorităților lor deliberative și executive, să coopereze și să se asocieze, în condițiile legii, în consorții administrative, în scopul îmbunătățirii eficienței serviciilor publice, creșterii eficacității implementării investițiilor sau pentru eficientizarea utilizării resurselor umane specializate pentru atingerea intereselor colectivităților locale.
Consorțiile administrative nu au personalitate juridică.
Organizarea și modul de funcționare a consorțiilor administrative sunt stabilite prin acordul de asociere într-un consorțiu administrativ, aprobat prin hotărârile consiliilor locale asociate.
Prin acordul de asociere într-un consorțiu administrativ, una sau mai multe unități administrativ-teritoriale membre, pe baza mandatului acordat de celelalte unități administrativ-teritoriale membre, poate asigura pentru acestea următoarele:
- a) activități de natură juridică, inclusiv reprezentare în justiție, potrivit legii;
- b) activități de gestiune a resurselor umane;
- c) activități de natură financiară, inclusiv administrarea impozitelor și taxelor locale;
- d) exercitarea controlului financiar preventiv propriu, conform reglementărilor legale în domeniu, pentru unitățile administrativ-teritoriale membre;
- e) activități de elaborare a documentației de atribuire și de derulare a procedurilor de achiziții publice, închiriere, concesionare pentru realizarea unor obiective de interes local;
- f) activități de elaborare și/sau avizare a documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanism pentru unitățile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
- g) emiterea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire/desființare, eliberarea avizului structurii de specialitate sau emiterea avizului de oportunitate în vederea elaborării unui plan urbanistic zonal, după caz, pentru unitățile administrativ teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
- h) activități de elaborare, monitorizare sau evaluare de strategii și alte documente strategice similare în vederea promovării dezvoltării locale;
- i) activități de inițiere și realizare de investiții în contextul Strategiei de dezvoltare teritorială a României, Programului Național de Reforme și Reziliență sau altor strategii sau programe de finanțare naționale sau internaționale;
- j) alte activități.
- În acordul de asociere al unui consorțiu administrativ se precizează în mod expres:
- a) atribuțiile care se exercită în cadrul consorțiului;
- b) pentru fiecare din atribuții care sunt unitățile administrativ teritoriale beneficiare sau prestatoare, după caz;
- c) categoriile de resurse umane alocate pentru exercitarea fiecăreia dintre atribuțiile prevăzute;
- d) modul de repartizare între unitățile administrativ-teritoriale membre a eventualelor taxe sau tarife colectate de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare;
- e) modalitatea de repartizare a costului cu resursele umane utilizate în cadrul consorțiului de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare.