Cum arăta infrastructura rutieră din Prahova la sfârșitul secolului al XIX-lea

1

Prefectura Prahova a postat pe site-ul instituției o statistică interesantă privind infrastructura rutieră a județului la sfârșitul secolului al XIX-lea.

Prefectura Prahova informa în anul 1897 Ministerul Lucrărilor Publice în legătură cu starea infrastructurii rutiere din județ. De altfel toate prefecturile transmiteau aceste informații detaliate Ministerului Lucrărilor Publice care întocmea un document denumit „Expunerea situațiune Ministerului Lucrărilor Publice la finele anului 1897“. Interesantă este diviziunea acestor drumuri din Prahova împărțite între:

1. Șosele județene (ceea ce se înțelege azi prin drumuri nationale, însă în clasificare nu era trecută și Calea Națională București-Ploiești-Predeal care, probabil, era administrată direct de Guvern)

  1. Șosele vicinale (ceea ce acum am clasifica drept drumuri județene-DJ)
  2. Șosele comunale (sensul s-a păstrat, fiind vorba despre actualele drumuri conunale și sătești DC si DS).

Această rețea rutieră de la sfârșitul secolului al XIX-lea se împărțea în două categorii mari:

– drumuri șoseluite (o formă de proto-asfaltare prin tasare și pietruire)
– drumuri ne-șoseluite sau a se șoselui.

Prima categorie avea o lungime de 189 de kilometri, 149 erau șoseluite, 6 kilometri erau în execuție în 1897, fiind necesară asfaltarea altor 33. Cele vicinale numărau 932 de kilometri, 613 fiind șosleuite, 46 în execuție, fiind necesară șoseluirea altor 272.

Drumurile comunale din Prahova aveau o lungime de 474 de kilometri, 249 fiind în starea buna, 21 în execuție, iar la 203 era necesară intervenția administrației județene si a celei comunale.

În baza de date erau trecute și lucrările de arhitectură mai complexe precum podurile (clasificate în funcție de materialul din care erau construite: metalice, doar două în tot județul; din lemn; din piatră; mixte; din cărămidă; din beton), apeductele.

Prin acest document avem și dovada împărțirii județului în anul 1897 cu trei plase (Filipești, Câmp-Târgșor și Cricov-Podgoria precum și două plaiuri de fapt cele două văi care ulterior și ele au fost împărțite în plase, Valea Teleajenului și Valea Prahovei).

Documentare și text: Codruț Constantinescu, istoric și consilier în cadrul Instituției Prefectului județul Prahova

 

*Contactează Redacția Observatorulph.ro pe WhatsApp la: 0726.221.596

1 COMENTARIU

Publică aici opinia ta

Comentariul tău
Numele tău