sanatate

Mioara era nedumerită. După un  set de analize, de rutină,  a fost avertizată cu privire la valorile ridicate ale colesterolului, trigliceridelor, glicemiei și tensiunii arteriale.

A primit o rețetă cu câteva  medicamente  și  le-a luat timp de trei luni cu speranța că totul va fi bine. Acum nu putea să creadă ceea ce vedea trecut pe noul buletin de analize.  Nicio schimbare. Era frustată. Se mai pricopsise, în urma tratamentului și cu dureri mari de oase, o stare de oboseală permanentă și senzații de amețeală. Cine greșise? Cum de a cheltuit o grămadă de bani fără niciun rezultat? Cred că filtrul bunului simț ar trebui să ghideze și alegerile din domeniul sănătății. Nu este rațional să credem că sănătatea depinde de cantitatea de medicamente pe care le înghite o persoană.  A continua un stil de viață dezordonat, cu o alimentație nesănătoasă, fără mișcare fizică și să compensăm cu o pungă de pastile pentru a spera că ne vindecăm, este în cel mai bun caz naivitate. Atât de multe persoane cheltuiesc sume considerabile pentru scăderea colesterolului, trigliceridelor sau glicemiei, în timp ce au o dietă destul de bogată în grăsimi și dulciuri. Cu un meniu din care nu lipsesc ouălele, brânza, mezelurile, carnea grasă și prăjiturile, medicamentele sunt doar o sursă de îmbogățire pentru producători și comercianți. Sau, cum spune românul șugubăț, ” frecție la un picior de lemn”. Nu ne permitem însă să glumim când este vorba de sănătatea noastră. Creșterea colesterolului și trigliceridelor reprezintă principala cauză a deceselor provocate de bolile cardiovasculare. Iată câteva sfaturi pentru a ne menține în parametri normali:

-Pentru scăderea colesterolului și trigliceridelor evitați preparatele din carne de porc, oaie, brânzeturile grase, mezelurile, produsele de patiserie, dulciurile concentrate şi alcoolul. De fapt este o regulă simplă: doar produsele animale conțin colesterolul rău. Cerealele  integrale, fructele și legumele trebuiesc incluse în meniul zilnic.

-Hipertensiunea arterială  nu este doar o boală a persoanelor în vârstă. În prezent, peste o treime dintre tinerii cu vârste cuprinse între 16-34 de ani suferă de o formă de hipertensiune arterială. Pentru scăderea tensiunii arteriale mișcarea fizică rămâne principalul aliat. Se recomandă scăderea aportului de sare din alimentație. Mare atenție la sarea ascunsă- brânzeturi, murături, produse afumate, condimente, sosuri, mezeluri. Este indicat și consumul de usturoi, pătrunjel, salate drese cu ulei de măsline, nuci și semințe. Alimentele bogate în potasiu- bananele, fasolea, mazărea, roșiile și fructele uscate sunt un ajutor excelent. Nu trebuie să uităm nici de sfecla roșie, salată sau suc.

- Creşterea glicemiei (concentraţia de glucoză din sânge şi urină) peste 110 mg la o sută de mililitri de sânge poate duce la dezechilibre importante în organism, care produc apariţia unor afecţiuni precum diabetul zaharat. Principalele cauze pentru creșterea glicemiei rămân consumul mărit de proteine și zahăr. Cu cât este mai mare cantitatea de grăsimi și dulciuri, cu atât crește riscul de a face diabet. În lupta cu glicemia avem de partea noastră aliați de nădejde. Scăderea în greutate poate însemna un pas important în recuperarea stării de bine. Alimentele cu indice glicemic scăzut trebuiesc consumate cât mai des: leguminoasele, cerealele integrale, legumele și anumite fructe. Fasolea pastăi, ceapa, merele, grapefruit sau  broccoli, sunt doar câteva alimente clasice care nu trebuie să lipsească din dieta unui diabetic. O oră de mers pe jos, în pas vioi, poate însemna mai mult decât un pumn de pastile. Frunzele de dud alb, afin, urzică  şi cătină scad glicemia.

”Pe cine se îngrijește și Dumnezeu îl păzește”, proverb românesc.