sanatate

La ”Școala de vară” pe care am organizat-o la Valea Călugărească, în luna Iulie, participă aproximativ 100 de copii, împărtiți în cinci ateliere de lucru. Atelierul meu este cel de ”Alimentație sănătoasă”, locul în care învățăm cum să ne hrănim sănătos, ne jucăm și gătim.

La ultima întâlnire i-am întrebat pe copii câți au servit acasă micul dejun. S-a făcut liniște. Doar câțiva au ridicat mâna și ne-au vorbit despre meniul lor. Deși era ora 11 majoritatea nu mâncaseră nimic. Am ales să scriu despre acest subiect întrucât dumneavoastră, dragi cititori, sunteti părinții sau bunicii acestor copii. Lipsa de timp, de inspirație, de informații ne fac să sărim foarte ușor peste micul dejun. Ca adulți ne mulțumim cu o ceașcă de cafea, un covrig înfulecat în grabă sau nimic. Copiii ne urmează exemplul și pleacă la școală ”cu burtica goală”.Fundaţia pentru o Alimentaţie Sănătoasă a elaborat o cercetare, în rândul a 700 de studenţi la medicină, care arată că până şi cei ce cunosc cel mai bine riscurile unei alimentaţii nesănătoase nu fac nimic în acest sens: 43,75% dintre cei intervievaţi au recunoscut că sar peste micul dejun, în timp ce 46% mănâncă ultima masă după ora 20.00.
• Micul dejun este cea mai importantă masă a zilei. Dacă vrei să ai energie și bună dispoziție toată ziua, să iți menții greutatea sau să nu te mai îngrași, să reduci cât mai mult posibilitatea aparițiilor unor boli grave, atunci e foarte important să nu sari niciodată peste micul dejun!
• Micul dejun îmbunatățește concentrarea și capacitatea mentală. Copiii care sar peste micul dejun sunt mai puțin concentrați și mai puțin alerți. De asemeni, aceștia sunt prea leneși pentru a finalize sarcinile dimineții. Copiii cărora le este foame au dificultăți mai mari cu învațatul față de copiii bine hrăniți.
• Micul dejun reprezintă una dintre cele mai bune măsuri pentru prevenirea cronice. Un mic dejun consistent și echilibrat previne diabetul, bolile cardiovasculare, cancerul și bolile digestive.
• Micul dejun este de un real ajutor în echilibrarea metabolică. Astfel putem influenţa metabolismul lipidic şi metabolismul glucidic. Consumul unui mic dejun adecvat poate fi asociat cu niveluri mai scăzute de colesterol, cu concentraţii mai mici de triglyceride înserşi cu un nivel mai mic de insulin în sânge.
Câteva sfaturi practice pentru ca micul dejun să devină Marele dejun sănătos și pentru a face din el un răsfăț:
• Începe ziua cu un pahar de apă sau suc proaspăt de legume și fructe
• O porție de cereale cu lapte este o alegere înțeleaptă. Carbohidrații alături de calciu și celelalte vitamine oferă energie pentru activitățile zilei;
• Untul de arahide întins pe pâine integral și banana ne asigură proteine de calitate și nutrienții necesari;
• Pateuri vegetale preparate în casă (năut, linte, soia, mazăre) fierte și mixate cu puțin ulei la care adăugăm mirodenii după gust, o gustare apetisantă și sănătoasă. Surse bune de fibre, fier, magneziu, acid folic și vitamine.
• Ou fiert și avocado alături de roșii, brânză sau cașcaval. Oul este cea mai bogată sursă de protein de cea mai bună calitate, care atrag după sine energie și vitalitate maxime.Avocado figurează pe lista alimentelor cu cele mai înalte valori nutriţionale, conţinând o mare varietate de substanţe nutritive, inclusiv 20 vitamine şi minerale. Despre celelalte nu trebuie să mai amintim.
• O cană de ceai, o mână de nuci și două linguri de miere. Nuca este o sursă valoroasă de calciu, magneziu, potasiu, fosfor, zinc, vitamina B1-B2. Mierea de albine este valoroasă prin vitaminele provenite din polenul și nectarul plantelor, însă conţinutul său în aceste substanţe variază în funcţie de plantele din care a fost făcută mierea. Principalele vitamine din miere sunt vitamina B1, B2, B6, vitamina PP, vitamina H, vitamina B12, vitamina C, acidul pantotenic, acidul folic, vitamina A, vitamina K.
• Budincă de orez și fructe, budincă de chia cu fructe de pădure, budincă de mei.

Dacă îți începi ziua cu o masă sănătoasă și consistentă, vei avea energie, bună dispoziție și putere de muncă întreaga zi. Poftă bună!

 

Articole asemănătoare