interviu

Energică, activă, mereu înclinată spre oameni și nevoile acestora, dr. Mariana Tomiță, medic de familie în cadrul dispensarului din satul Rachieri, localitatea Valea Călugărească, ne-a vorbit despre cât de importantă este comunicarea dintre medicul de familie și pacient, astfel că, de cele mai multe ori, când au o problemă de sănătate, merg direct la urgență, fapt care este în detrimentul lor. Aceasta a ținut să precizeze faptul că medicii de familie sunt primii care trebuie să consulte pacientul, ei fiind și puntea de legătură cu celelalte secții de specialitate, unde îl pot trimite pe cel care se confruntă cu o anumită problemă de sănătate.

„Cea mai frecventă greşeală a pacienților este adresarea tardivă la medic şi administrarea autotratamentelor”, susține Mariana Tomiță, medic de familie în satul Rachieri, Valea Călugărească

Reporter: Cât de importantă este comunicarea dintre medicul de familie şi pacient?

Dr. Mariana Tomiță: Medicul de familie este cel care de-a lungul activității dezvoltă o legătură cu pacienții, cu familia, trece prin toate nevoile și bucuriile pacientului. Legătura este de durată, pacientul pleacă de la medicul de familie și cu siguranță se întoarce în cabinetul acestuia. Cheia succesului în legătura medic-pacient este comunicarea, atât comunicarea medicului cu pacientul, cat și inversul, comunicarea pacientului cu medicul. Condiționarea acestei comunicări este încrederea. Fără aceasta, medicul nu poate lucra în beneficiul sănătății pacientului.
Medicul de familie poate depista la timp orice afecțiune care poate mai târziu nu se mai poate face nimic.

R: Mulţi oameni ajung la doctorul de familie doar când au o problemă gravă de sănătate. Prin ce metode îi fac medicii pe aceştia să conştientizeze că îşi asumă riscuri mari dacă nu merg din timp să facă acele controale periodice?

Dr. M. T.: Așa cum am spus, dacă nu este încredere și adresabilitate către medicii de familie, nu putem spune despre un medic de familie că nu și-a făcut meseria corect. Nu pot să fac pacientul mai bine dacă nu îmi cere, dacă pacientul nu vine la cabinet, nu am cum să ghicesc problemele lui. Ideal ar fi ca primul drum la orice problemă legată de sănătate, dar nu cele legate de urgențe, să fie către cabinetul medicului de familie. Însă, din păcate, se întâmplă câteodată altfel.

R: Din punct de vedere al vârstei, putem vorbi de o categorie de oameni care sunt mai conştiincioşi în ceea ce priveşte vizita la medicul de familie?

Dr. M.T.: Cu siguranță. Bolnavii cronici vin la medicii de familie aproape lunar, uneori chiar de mai multe ori pe lună. Sugarii și copiii sunt iar o categorie care frecventează medicul de familie. Din păcate, vârsta între 18-40 de ani ajunge mai rar în cabinetul medicului de familie și nu solicită nici consultația preventivă, care ar fi în beneficiul sănătății și ar putea ajuta la prevenirea bolilor cronice.

R.: Mulți oameni se plâng de sistemul de carduri de sănătate, care, deseori, nu funcţionează corespunzător. Consideraţi că apariţia cardului de sănătate este un lucru bun sau mai degrabă inutil, având în vedere desele „căderi de sistem“?

Dr. M.T.: Referitor la carduri, nu pot spune că sunt inutile, conștientizează pacientul mai mult, cu condiția să fie emise în timp real și să se corecteze disfuncționalitățile și din acest sistem.

R.: Ce ne puteţi spune despre prevenţia în rândul pacienților dvs.? Sunt conştiincioşi din punct de vedere al prevenirii bolilor sau vin la cabinet doar atunci când se confruntă deja cu o problemă?

Dr. M. T. : Există o confuzie în rândul pacienților în ceea ce privește înțelegerea prevenției. S-a înrădăcinat că prevenția înseamnă a face niște analize și atâta tot. Consultația preventivă este mult mai mult. Trebuie să înțelegem că această consultație face omul sănătos. De altfel, medicina de familie este singura specialitate unde se poate adresa și un om sănătos. Consultația preventivă înseamnă evaluarea unor riscuri.

Evaluarea comportamentelor cu un impact global asupra sănătății, evaluarea riscului cardio-vascular, oncologic, a riscului privind sănătatea mentală, evaluarea consumului problematic de alcool, acestea la adulți, iar la copii, în funcție de vârstă, se fac evaluarea comportamentelor stilului de viață, a alimentației, prevenția depresiei. Prevenția este prima măsura  pe care o impunem pacienților noștri.

R.: Este bine-cunoscut faptul că multe persoane aleg să se trateze singure, optând pentru tratamente auto-administrate. Ce trebuie să ştie persoanele care cumpără medicamente de la farmacii fără ca medicii să le prescrie vreo reţetă? La ce riscuri se expun?

Dr. M.T. : În primul rând, oamenii trebuie să știe că își asumă riscuri enorme, pot agrava bolile și pot influența eficiența tratamentelor viitoare. Un exemplu pentru a înțelege mai bine este acela de consum al antibioticelor. Un consum nejustificat și negândit de un medic conform situației clinice poate agrava rezistenţa la antibiotice. Tratarea după ureche este o mare problemă și în comunitatea unde sunt medic de famile. Pe mulți îi aud spunând “am luat același tratament ca și vecina mea și ea s-a simțit mai bine”. Acești oameni nu știu în ce pericol se bagă si nu cunosc repercursiunile tratamentului administrat după ureche. Recent am avut un  caz de șoc anafilactic după un tratament administrat după ureche.

R.: În ceea ce priveşte vaccinarea, oamenii se împart în două tabere, pro şi contra. Cât de important este ca părintele să vină la timp cu copilul pentru a-l vaccina?

Dr. M.T.: În opinia mea, vaccinarea este foarte importantă. A afirma că nu îţi vaccinezi copilul înseamnă că deja ai supus unui risc un copil care, din păcate, nu poate să își aleagă părintele. Faptul că astăzi nu avem poliomielită, difterie, tetanos și alte boli infecțioase se datorează vaccinărilor. Le spun părinților că dacă Dumnezeu nu dorea să avem vaccinuri, cu siguranță omenirea nu descoperea aceste vaccinuri. Sănătatea copiilor noștri pe viitor depinde de aceste vaccinări, mai ales în contextul actual mondial. Și eu am 2 copii, le-am făcut toate vaccinurile și nu am avut probleme cu ei.

R.: Aţi fost nevoită până acum să convingeţi pe cineva să facă un vaccin?

Dr. M.T.: Cu privire la vaccinuri, nu am întâmpinat probleme în care să refuze, noi ne confruntăm cu lipsa lor, se dau foarte puține iar cererea este mare.

R.: Asupra vaccinului antigripal planează o anumită doză de neîncredere, mai ales că unele persoane susţin că, deşi l-au efectuat, tot au răcit în sezonul rece. Care este opinia și sfatul dvs.?

Dr. M.T.: Este greșit a crede că dacă mă vaccinez antigripal nu mă voi îmbolnăvi. Vaccinul antigripal mă apără doar împotriva gripei, împotriva tulpinilor care există în vaccin. Populația percepe virozele ca fiind gripă. Viroze în timpul anului sunt multe și nu poate vaccinul antigripal să ofere protecția. Din această confuzie vine afirmația multor pacienți „am făcut vaccinul și tot m-am îmbolnăvit”, dar sigur nu este gripă. Vaccinul are efect cu siguranță pentru ce a fost proiectat, nu putem cere de la el să ne protejeze împotriva tuturor virozelor.