grup

“Educaţia formală are trei elemente cheie: programa (curriculum), predarea și evaluarea. Majoritatea țărilor se concentrează pe curriculum şi evaluare când, de fapt, ceea ce contează este calitatea predării și a educației.

De ce punem lucrurile cu susul în jos, dacă prin predare susținem învățarea de calitate?”, a declarat Jukka Kangaslahti, consilier prezidențial pentru educație în Finlanda, la Festivalul Internațional de Educație – FIEdu 2016, organizat la Ploiești în perioada 13-14 mai. La eveniment, aflat la a doua ediție, au participat peste 100 de persoane, marea majoritate cadre didactice.

“Sunt întrebată adesea care este secretul educației finladeze. Secretul este că nu există niciun secret” a precizat Alexandra Anton, iniţiatoarea evenimentului. “Nu există o rețetă, totul este să ții cont de context, să fii deschis și să colaborezi cu profesori din alte țări”, a adăugat Jukka Kangaslahti. Expertul finlandez, care a vizitat România de-a lungul anilor de peste 15 ori, susține că este posibilă o revoluție prietenoasă în educația din țara noastră, care să plece de la cum se petrec lucrurile la clasă, nu din birourile ministeriale. Expertul finlandez a subliniat că rolul principal al unui profesor este de a spijini elevii și de a facilita învățarea și nu de a completa rapoarte și de a îndeplini diverse alte sarcini birocratice.

Domnia sa i-a încurajat pe participanții la Festival să participe la proiecte în care au ocazia să-și facă prieteni din alte țări cu care să colaboreze și să împărtășească bune practici. “Avem responsabilitatea, ca profesori, să folosim puterea pe care o avem de a influența copiii și tinerii în clasă în mod pozitiv. De asemenea, este important să te bucuri de ceea ce faci. Sunt premise bune, dacă dvs. colaborați și faceți front comun. Adesea, nu trebuie să muncim mai mult, ci să muncim mai inteligent”, a adăgat acesta.

Participanții au avut posibilitatea de a afla, pe parcursul FIEdu 2016 cât de importantă este colaborarea profesori-părinți, precum și lucrul în echipă, elemente-cheie care au adus educației finlandeze echitate și performanțe excelente. “Cel mai important este ca mesajul pe care îl primește orice copil să fie: ești iubit, ești important, ești auzit și văzut, și sunt fericit/ă să te văd!”, a afirmat Heli Saive, profesor în învăţământul preşcolar în Finlanda, care a apreciat faptul că “profesorii români sunt și gândesc ca profesorii finlandezi”.

“Mă bucur că participanții au fost inspirați de exemplele date de experții finlandezi, dar și de colegii din România, despre bucuria învățarii prin joc, încurajarea creativității, a participării și a lucrului în echipă, dar și despre crearea de materiale didactice din materiale reciclate sau utilizarea tehnologiei la clasă. Cel mai important de învățat de la Finlanda este să fii deschis și să înveți tot timpul de la ceilalți”, a concluzionat Alexandra Anton, organizatoarea FIEdu 2016 și fondatoarea Centrului educaţional de inspiraţie finlandeză Yuppy Koti din Ploiești.

Ce au descoperit participanții la FIEdu 2016:

- Jocul poate fi o cale către învățarea noțiunilor dificile. (Teodora Comșa, profesor)

- Am descoperit că lucrurile SE MIȘCĂ în România! Am învățat abordări și jocuri noi. (Magdalena Alexe, profesor)

- Am descoperit că eu, personal, și colegele mele învățătoare folosim metode și strategii eficiente, aceleași precum colegii finlandezi, însă eficiența lor este zădărnicită de condițiile pe care le oferă statul român: copii mulți în clasă, spații și dotări insuficiente și neprietenoase (Cornelia Georgescu, profesor învățământ primar)

- Învățaraea poate fi distractivă și poți implementa metode de predare inedite cu cheltuieli reduse (pentru materiale). (Daniela Burlacu, profesor)

- Îmi propun să fiu mai deschisă, mai apropiată de elevi, să colaborez foarte mult cu familia, să includ mișcarea în activități. (Maria Tudorache, profesor)

- Am descoperit perspectiva finlandeză a educației, viziunea de a începe o schimbare prietenoasă întâi în modul meu de gândire și organizare a predării. Am descoperit metode simple și idei creative, dar am și redescoperit bucuria de a fi profesori. (Alexandra Moarcăș, profesor)

- Am învățat că educația trebuie să aibă la bază nevoile copiilor. Trebuie să nu-i îngrădim libertatea copilului, să-l lăsăm să fie creativ, să-și aleagă singur activitățile sau materialele cu care dorește să lucreze. (Elena-Ancuța Pîrvuțoiu, educatoare)

- Am descoperit în ceilalți aceeași bucurie de a fi profesor, de dăruire de sine și dorință de a crește, de a învăța și de a deveni mai bun. (Cristina Bocșan, învățătoare)

- FIEdu 2016 este ceea ce am visat să de întâmple în România, dar nu îndrăzneam să cred că poate deveni realitate. Am prins aripi! Simt că pot schimba în bine ceva și că trebuie să-ncep de la mine. (Cătălina-Oana Rusu, profesor)

“Colaborarea și comunicarea deschisă creează punți de legătură și un mediu facil de învățare între participanți. Îmi propun să susțin mai departe dezvoltarea educației și să colaborez cu cei pe care i-am cunoscut la FIEdu pentru dezvoltarea unor proiecte viitoare”, a spus Camelia Drăgan, președinte APAR, unul dintre partenerii evenimentului.

Susţinătorii Festivalului au fost Proleasing Grup, Twinkl, Asociaţia pentru Antreprenoriat Romania, Bell Creative Studio, Tymbark Romania, Coca-Cola Hellenic, Restaurant Terraverde. Evenimentul a fost sprijinit de către Ambasada Finlandei la Bucureşti, Casa Corpului Didactic Prahova, Federația Coaliția pentru Educație, Asociația ROI, Fundația Comunitară Prahova şi Hotel Central Ploieşti.
sursa: stiriong.ro