Vara asta este despre tine - AFI Palace Ploiesti

pilot protezeAeroclubul Ploiești poartă numele lui Gheorghe Bănciulescu, un pilot cu o viață de poveste și prima persoană din lume care a pilotat un avion având proteze în loc de picioare

 

Aeroclubul Ploiești, care își desfășoară activitatea la o aruncătură de băț de oraș, pe Aerodromul Strejnic, își leagă numele de un mare român, pilotul Gheorghe Bănciulescu, rămas în istorie ca prima persoană din lume care a pilotat un avion având proteze în loc de picioare.

Născut pe 28 decembrie 1898 la Iași, Bănciulescu a urmat școli militare la Iași și Botoșani, iar la numai 19 ani se află în focul luptelor de la Jiu, Nămoloasa, Corbu şi Mărăşeşti. Își descoperă vocația în luptele aeriene pe care le-a urmărit în timpul războiului și, în ciuda intervențiilor tatălui pe lângă medicii militari, de a nu-i da avizul de pilot, în 1919, zboară pentru prima dată singur.

 

Pe 12 septembrie 1926, Bănciulescu se afla, împreună cu mecanicul Ion Stoica, la bordul unui avion Potez-25 și încerca să zboare de la Paris la București, fără escală, pentru obţinerea unui record de viteză. Deasupra oraşului Linz, Austria, din cauza ceții, avionul s-a izbit de o creastă a muntelui şi s-a prăbuşit. Mecanicul Ion Stoica a murit, iar pilotul și-a fracturat ambele picioare, care într-un final i-au fost amputate, din cauza hemoragiei. Cu o voință de fier, în ciuda suferințelor îndelungate, își reia antrenamentele cu ambele picioare protezate.

Decorat de președintele Franței

Pentru prima oară în practica mondială, un pilot cu picioarele amputate a condus un avion, în iulie 1927, faptă pentru care, în octombrie acelaşi an, Louis Barthou, preşedintele Franţei, a conferit căpitanului–aviator român „Ordinul Legiunea de Onoare cu grad de cavaler”.

În primăvara anului 1928, a avut loc primul miting aerian pe Aerodromul Băneasa, unde mii de spectatori, printre care şi soţia lui Gheorghe Bănciulescu, au urmărit acrobaţiile lui aeriene. Cu acea ocazie, soția a aflat că pilotul zboară din nou, cu toate că, înainte de miting, îi promisese că nu se va mai urca niciodată în carlinga unui avion.

Pionier în Africa

În 1933, la propunerea principelui Valentin Bibescu, un alt pionier al aviației românești, Ghoerghe Bănciulescu a fost ales pentru misiunile aviaţiei civile franceze de identificare şi stabilire a unor noi trasee aeriene deasupra continentului african.

Bănciulescu a primit cel mai modern avion francez, un Potez-9 AB cu două motoare, și a zburat aproape 20.000 de kilometri. La 13 martie 1935, alături de alți doi coechipieri, şi-au luat zborul în lungul şi temerarul raid pe ruta Paris – Marsilia – Napoli – Tunis– Tripoli - Bengazi – Cairo – Wadi Halfa – Khartoum – Al Fashir – Abéché – Fort-Lamy – Fort-Archambault – Bangui –Bangassou – Juba – Atbara – Cairo. Au avut de înfruntat o căldură pe cât de sufocantă, pe atât de epuizantă, şi nisipul care, ridicat la mari înălţimi, ar fi putut să le distrugă motoarele.

Cu toate că au depăşit cu bine capcanele Africii şi au aterizat la Cairo, Bănciulescu, extenuat de o gripă tropicală, febra Dengue, cu febră şi delir, n-a reuşit să învingă boala şi, chinuit şi epuizat, s-a stins din viaţă la 12 aprilie 1935, la vârsta de numai 37 de ani.

Corpul său a fost adus de la Cairo în ţară şi înhumat la Cimitirul Bellu, în aplauzele a mii de oameni. A primit post-mortem „Virtutea aeronautică în grad de cavaler”, „Coroana României” și „Steaua României în grad de cavaler”.

În onoarea pilotului, Aeroclubul Ploiești, care în 2016 împlinește 80 de ani de la înființare, a primit numele lui Gheorghe Bănciulescu.

FOTO Gheorghe Bănciulescu în 1925, cu un an înainte de accidentul în care și-a pierdut ambele picioare