tren interior

Călătoriile cu trenul sunt de multe ori o problemă pentru cei ce doresc să meargă dintr-un oraș în altul. Pasagerii se lovesc de mai multe piedici atunci când stabilesc detaliile unei călătorii, de la alegerea traseului până la operatorul feroviar.

În ultima vreme s-a dezvoltat piața operatorilor privați ce sunt preferați de majoritatea cetățenilor în detrimentul CFR. Motivele sunt multiple, de la condițiile mai bune de transport până la timpul mai scurt de deplasare. Spre exemplu, prin gările din Ploiești circulă trei operatori privați preferați și de clienții obișnuiți ai operatorului public. Spre deosebire de CFR, trenurile private funcționează doar în regim de inter-regio, adică un timp de deplasare mai scurt și fără opriri în toate gările de pe traseu.

Dacă pentru un tren inter-regio operat de CFR un bilet dus Ploiești-București costă 18.5 lei, la operatorii privați același bilet costă 12 lei sau 10 lei. Călătoria durează în jur de 45-50 de minute cu inter-regio și peste 75 de minute cu regio. Diferența nu este doar din punctul de vedere al duratei călătoriei, ci și în ceea ce privește opririle. Un tren regio oprește în toate stațiile de pe traseu iar biletul nu e cu loc rezervat. Norocul pe care CFR-ul îl are este că operează și aceste trenuri ale căror beneficii nu sunt regăsite la operatorii privați. Pentru aceștia din urmă biletele sunt întotdeauna cu loc rezervat și nu riști să călătorești pe scară, așa cum se întâmplă de foarte multe ori cu CFR la orele de vârf când navetiștii se îndreaptă spre casă. După ce au observat aglomerația din trenurile ce se îndreptă de la București spre Ploiești conducerea CFR în loc să dispună mai multe vagoane pentru trenurile regio sau să vândă mai puține bilete,  a preferat să pună controale la urcarea în tren care verifică în prealabil dacă toți cei care se urcă au și bilet, evitând astfel să mai poată achiziționa unul din tren, așa cum se întâmplă în mod normal.

În ceea ce privește condițiile din tren există diferențe mari între operatori. În timp ce la CFR nici măcar prizele nu funcționează, la unii operatori privați călătorii beneficiază implicit de conexiune wifi. Curățenia este de asemenea un factor important de diferențiere între cei doi operatori. Pe când la CFR călătorii se plâng de lipsa igienei din grupurile sanitare și de pe holurile trenurilor sau de scaunele deteriorate, operatorii privați pun confortul călătorilor pe primul plan și au grijă în mod constant de curățenie. De asemenea se pot compara foarte bine condițiile de la clasa întâi oferite de CFR cu cele de la clasa a doua oferite de operatorul privat. Și aici, cel din urmă câștigă.

Din păcate, deși numeroasele avantaje sugerează că cea mai bună variantă a unei călătorii cu trenul este reprezentată de un operator privat, trenurile private circulă mult mai rar decât cele CFR și în foarte puține gări se găsesc case de bilete pentru ele, biletul urmând a fi achiziționat din tren, direct de la controlor. Acest lucru este posibil și la CFR, doar că aici prețul unui bilet luat din tren nu beneficiază de reducerile pentru elevi sau studenți sau este dat la supra-taxă.

tren conditii

tren exterior

tren privat