- Publicitate -

Poveștile neștiute ale gărilor din Ploiești

Data:

garile ploiestiului

Ploieștiul deține numeroase clădiri importante, cu o mare încărcătură istorică, cu care ar trebui să se mândrească. Cu toatea stea, multe dintre ele stau să cadă, lăsate în voia sorții sau date uitării. Printre monumentele cu care, pe vremuril, Ploieștiul se mândrea se află și gările sale. Contruite în perioade diferite, toate cele trei gări reprezintă câte un simbol al unor epoci apuse.

- Publicitate -

Prima gară din Ploiești, construită pe un fost cimitir
Gara de Nord este prima gară ce a fost construită în oraș, de către arhitectul italian Beranucci, în perioada antebelică, pe vremea moharhiei. O clădire impunătoare, din piatră, realizată după gusturi rafinate, Gara de Nord, cândva simbolul orașului a trecut cu bine peste cele două războaie și peste cutremurul din '77. Asta spre deosebire de cea din Vălenii de Munte, construită de același arhitect, o copie a gării din Ploiești, care la marele cutremur s-a darâmat aproape în totalitate. Locul pe care a fost construită gara, în prima jumătate a secolului  XIX a servit drept cimitir pentru bulgari, spun oamenii. La începutul secolului XX , din cauza populării orașului,  cimitirul a dispărut iar în locul lui a fost construită Gara de Nord. Bătrânii care locuiesc în zonă spun că e foarte posibil ca sub gară încă să se mai găsească osemintele bulgarilor.  Altă poveste spune că sub Gara de Nord există  încă două sau trei niveluri ce serveau, pe vremuri, drept adăpost antiaerian. De asemenea, se spune că din centrul gării pornește un tunel subteran, ce ajunge până lângă rafinăria Vega. Acum, din Gara de Nord nu a mai rămas decât o clădire în care locuiesc angajații CFR, mare parte din ei lucrând nu aici ci la celelalte două gări din oraș. Pe aici nu mai trece decât un singur tren, care vine de la Măneciu spre Gara de Sud și care circulă doar de patru ori pe zi. Casa de bilete și sala de așteptare au rămas decât niște simple încăperi în care își fac veacul doar șobolanii. Peroanele par abandonate de jumătate de secol. Fațada însă, datorită faptului că a fost realizată din piatră rezistentă, arată și acum ca nouă, chiar dacă au trecut veacuri întregi de când a fost contruită, și păstrează amintirea epocii de demult, când Gara de Nord era principalul nod feroviar din zona noastră.

Gara de Sud, loc de promenadă pentru marii scriitori români
O poveste interesantă o are și Gara de Sud, cea mai importantă gară din oraș, deoarece ea face legătura dintre București și Moldova.  În momentul în care a fost construită, în jurul anului 1886, Gara Ploieștiului, așa cum se numea în acea perioadă,  era cea mai mare și impunătoare clădire din oraș, cu dimensiuni comparabile, la vremea respectivă,  cu cele ale Primăriei de acum. Din păcate, clădirea a fost distrusă în urma bombardamentelor din 1944 însă a fost refăcută de către arhitectul Titu Elian, între anii 1956-1959, când a căpătat aspectul pe care îl are astăzi.
În perioada sa de maximă glorie, gara se bucura de vizita săptămânală a familiei regale, care mergea cu trenul de la București spre reședința de vacanță din Sinaia. Aici aveau loc ceremonii fastuase de primire a monarhului și familiei acestuia. Anul trecut, la mai bine de o jumătate de secol de la înlăturarea monarhiei, ploieștenii au adus un omagiu familiei regale, la Gara de Sud din Ploiești, organizând o ceremonie de comemorare a perioadei de aur. Aici era principalul loc de întâlnire al marilor nume culturale din zonă, precum: Caragiale, Vlahuţă, Toni Bacalbaşa, Izabela Sadoveanu, Păstorel Teodoreanu, Tudor Arghezi, Gala Galaction. Locul unde își petreceau majoritatea timpului, era restaurantul gării, cunoscut mai bine ca "Restaurantul Gherea". Gara de Sud a fost renovată în 2007, atunci când a fost reparată clădirea principală. Lucrările de reabiliare a peroanelor gării de sud au început în aprilie 2013 și s-au terminat în decembrie 2014. Renovarea a constat în reabilitarea stâlpilor de susținere și a copertinelor. De asemenea, la fiecare linie a fost turnat un covor asfaltic nou, s-au vopsit stâlpii și s-au înlocuit gardurile și scaunele. S-au păstrat culorile originale ale gării, crem și alb, iar pe langă reablitarea peroanelor au mai fost renovate și cabinele angajațiilor. Proiectul a fost finanțat de către Căile Ferate Române, care acum au un proiect de reabilitare și pentru Gara de Vest, dar încă nu se știe dacă acesta va fi sau nu pus în practică prea curând.

Gara de Vest, cel mai mare tranzit din România
Cea de-a doua gară ca mărime din Ploiești este Gara Ploiești Vest, aflată pe magistrala care face legătura între București și zona de sud a României cu Valea Prahovei și Transilvania. care are cel mai mare tranzit de pasageri și mărfuri din România. Până în anul 1915, trenurile din București spre Transilvania tranzitau gara Ploiești Sud, unde își întorceau sensul de mers, de unde și sintagma ”ai întors-o ca la Ploiești”. Ultima renovare a gării a avut loc acum 5 ani, atunci când a fost schimbat mobilierul, și renovate sălile din clădire. Cu toatea astea, imaginile de mai jos spun totul despre modul în care sunt păstrate monumentele arhitectonice și de utilitate publică în Ploiești.

- Publicitate -

Provocarea Observatorul Prahovean

- Publicitate -

Sondaj Observatorul Prahovean

Ai un pont care se poate transforma într-o știre? Trimite pe WhatsApp la 0785 075 112

Vreți să aflați cele mai noi știri din Prahova? Abonați-vă la Google News

Lasă comentariul tău. Click AICI

Comentariul tău
Numele tău

- Publicitate -

Distribuie articolul:

Exclusiv

Câștigă invitații la Concertul Vocal-Simfonic Extraordinar de la Casa de Cultură a Sindicatelor din Ploiești

Observatorul Prahovean și Filarmonica ”Paul Constantinescu” din Ploiești vă...

Imagini spectaculoase cu cel mai nou bloc din centrul Ploieștiului

Apartamentele imobilului Bucegi 12 din centrul Ploieștiului încep să...

Abonează-te la newsletter

- Publicitate -

Știri noi

Medalie de argint pentru elevii C.N.„ Dimitrie Cantemir” din Breaza, la International Cadet Cup

Sportivi ai Colegiului Național Militar „Dimitrie Cantemir” din Breaza...

Cătălin Cîrstoiu nu se retrage din campania pentru Primăria Capitalei

Medicul Cătălin Cîrstoiu, candidatul comun al PSD și PNL...

USR, PMP și Forței Dreptei au semnat, vineri, protocolul Alianței Dreapta Unită pentru județul Prahova

Felix Bulearcă, președintele USR Prahova, Cătălina Bozianu, președintele PMP...
- Publicitate -

Informații utile

Vrei să-ți cumperi o locuință? Ce criterii trebuie să iei în considerare (II)

Continuăm proiectul ”Casa Nouă”, cu scopul de a vă...

O familie din Prahova, a cărei casă a fost mistuită de flăcări, primește ajutor de la antreprenori

În urmă cu câteva săptămâni, o familie din satul...

Întreruperi de energie electrică în Prahova în perioada 22-26 aprilie. Localitățile afectate

Distribuție Energie Electrică România - Sucursala Ploiești anunță întreruperea...

Medicul Alin Scarlat: Sedentarismul și obezitatea influențează longevitatea

Observatorul Prahovean publică o serie de articole, extrase din...
- Publicitate -

Emisiuni
Observatorul Prahovean

Campioană a Ploieștiului, umilită de șeful CSM, consilier personal al primarului Volosevici

Jurnaliștii Marius Nica, Claudiu Vasilescu și Mihai Nicolae au...

Arhitectul Răzvan Enescu: ”Andrei Volosevici ne-a mințit în 2020”

Arhitectul Răzvan Enescu, a acordat un interviu lui Bogdan...
- Publicitate -

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Medalie de argint pentru elevii C.N.„ Dimitrie Cantemir” din Breaza, la International Cadet Cup

Sportivi ai Colegiului Național Militar „Dimitrie Cantemir” din Breaza...

Cătălin Cîrstoiu nu se retrage din campania pentru Primăria Capitalei

Medicul Cătălin Cîrstoiu, candidatul comun al PSD și PNL...

USR, PMP și Forței Dreptei au semnat, vineri, protocolul Alianței Dreapta Unită pentru județul Prahova

Felix Bulearcă, președintele USR Prahova, Cătălina Bozianu, președintele PMP...
- Publicitate -