Directia Nationala Anticoruptie cere luni incuviintarea urmaririi penale a fostului ministru de Interne Gabriel Oprea, sub acuzatia de abuz in serviciu. Oprea este acuzat ca ar fi folosit resursele umane si materiale ale Ministerului Afacerilor Interne pentru a asigura, in mod nelegal, insotirea deplasarilor efectuate de ministru cu echipaje ale politiei rutiere. Totodata, fostul ministru este acuzat ca ar fi incheiat un protocol in baza caruia procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie Tiberiu Nitu a beneficiat de insotirea deplasarilor efectuate cu echipaje ale politiei rutiere, primind astfel "un folos necuvenit". Nițu anunțase că la finalul mandatului va reevni ca magistrat la Curtea de Apel Ploiești.

Astfel, conducerea DNA a transmis procurorului general referatul cauzei pentru a sesiza Senatul pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de Gabriel Oprea, la aceasta data senator, se arata intr-un comunicat de presa transmis de DNA. Procurorii precizeaza ca, la data comiterii faptelor de care este acuzat, Gabriel Oprea era ministru.

Oprea este acuzat de procurori de doua fapte de abuz in serviciu.

1. DNA sustine ca in perioada in care era ministru, Oprea ar fi folosit resursele umane si materiale ale Ministerului Afacerilor Interne pentru a asigura, in mod nelegal, insotirea deplasarilor efectuate de ministru cu echipaje ale politiei rutiere.

Astfel, in perioada ianuarie 2014 - noiembrie 2015, in care Oprea a detinut functia de ministru al Afacerilor Interne (iar incepand cu martie 2014 si pe cea de viceprim-ministru pentru securitate nationala), acesta a beneficiat de insotire permanenta cu echipaje ale politiei rutiere, in conditiile in care, potrivit legii, beneficiaza de insotire cu echipaje ale politiei rutiere presedintele Romaniei, presedintii celor doua camere ale Parlamentului si prim-ministrul.

Legea prevede, in cazul ministrilor, ca acestia pot beneficia de insotire cu echipaje ale politiei rutiere doar in situatii deosebite, care impun deplasarea in regim de urgenta (conditii care trebuie indeplinite simultan).

Insa din probe rezulta ca, in perioada in care era ministru, Oprea Gabriel ar fi fost insotit in cvasitotalitatea deplasarilor, inclusiv in cadrul deplasarile zilnice la sediul Ministerului si cele saptamanale la sedintele de Guvern, sau la destinatii cu vadit caracter privat  -vizite particulare, sediile unor partide politice, restaurante, revenirea zilnica la locuinta personala-, inclusiv in afara programului de lucru si in zilele nelucratoare.

Potrivit procurorilor, Oprea ar fi realizat in medie aproximativ 5 deplasari zilnice pe parcursul carora era insotit de echipaje ale politiei rutiere.

2. Procurorii anticoruptie il acuza pe Oprea ca i-ar fi asigurat coloana oficiala procurorul general al PICCJ Tiberiu Nitu, care ar fi primit atsfel "un folos necuvenit".

DNA se refera la un protocol incheiat la MAI cu PICCJ in data de 4 aprilie 2014, care prevedea cooperarea dintre cele doua institutii in scopul insotirii autovehiculului utilizat de catre procurorul general cu echipaje ale politiei rutiere. MAI a fost reprezentat de Oprea.

Protocolul era fundamentat de doua acte normative, desi niciunul dintre ele nu include procurorul general printre persoanele indreptatite a beneficia de insotire cu echipaje ale politiei rutiere. In baza acestui protocol, procurorul general ar fi beneficiat, incepand cu luna aprilie 2014, cu caracter permanent, de insotirea deplasarilor efectuate pe raza municipiului Bucuresti.

In conditiile in care procurorul general nu era indreptatit sa beneficieze de insotire cu echipaje ale politiei rutiere, fapta ministrului i-ar fi aigurat un folos necuvenit procurorului general al PICCJ.

Citește și DNA CERE AVIZAREA URMĂRIRII PENALE A LIDERULUI UNPR. REACŢIA LUI OPREA

  • Comunicatul de presa transmis de DNA

"In conformitate cu prevederile legale si constitutionale, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie a transmis procurorului general al P.I.C.C.J referatul cauzei, in vederea sesizarii Senatului, pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de OPREA GABRIEL, senator in Parlamentul Romaniei, fost viceprim-ministru pentru Securitate Nationala si ministru al Afacerilor Interne, in legatura cu savarsirea a doua infractiuni de abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul in perioada in care a detinut functia ministeriala.

Solicitarea Directiei Nationale Anticoruptie referitoare la efectuarea urmaririi penale fata de Oprea Gabriel, senator, la data faptelor detinand si o functie ministeriala, are in vedere imprejurarea ca, in acest moment, exista aspecte din care rezulta suspiciunea rezonabila ce contureaza urmatoarea stare de fapt:

1. Infractiunea de abuz in serviciu constand in folosirea resurselor umane si materiale ale Ministerului Afacerilor Interne pentru a asigura, in mod nelegal, insotirea deplasarilor efectuate de ministru cu echipaje ale politiei rutiere.

 

In perioada ianuarie 2014 - noiembrie 2015, Oprea Gabriel a detinut functia de ministru al Afacerilor Interne (iar incepand cu martie 2014 si pe cea de viceprim-ministru pentru securitate nationala). In toata aceasta perioada, demnitarul a beneficiat de insotire permanenta cu echipaje ale politiei rutiere, cu incalcarea conditiilor prevazute de Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin H.G. nr. 1.391/2006 (ce prevede ca beneficiaza de insotire cu echipaje ale politiei rutiere presedintele Romaniei, presedintii celor doua camere ale Parlamentului si prim-ministrul).

In cazul ministrilor, acelasi act normativ prevede ca acestia pot beneficia de insotire cu echipaje ale politiei rutiere doar in situatii deosebite, care impun deplasarea in regim de urgenta (conditii care trebuie indeplinite simultan).

Din probele administrate in cauza a rezultat ca, in perioada mentionata, ministrul Oprea Gabriel a fost insotit in cvasitotalitatea deplasarilor, intr-un regim rezervat de lege exclusiv presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua camere ale Parlamentului si prim-ministrului.

Aceste misiuni includeau deplasarile zilnice la sediul Ministerului si cele saptamanale la sedintele de Guvern, imprejurari care nu pot fi calificate ca situatii deosebite in sensul avut in vedere de legiuitor. Totodata, politia rutiera insotea deplasarile la destinatii cu vadit caracter privat (vizite particulare, sediile unor partide politice, restaurante, revenirea zilnica la locuinta personala), inclusiv in afara programului de lucru si in zilele nelucratoare, situatii in care nu poate fi justificata in mod obiectiv o urgenta.

In cadrul compartimentului special (Serviciul Operativ Special din Brigada Rutiera a Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti care asigura insotirea coloanelor oficiale) au fost desemnati lucratori care aveau ca atributii exclusive insotirea ministrului, intr-o structura permanenta care presupunea asigurarea concomitenta a 3 politisti pentru fiecare post (doua schimburi si o rezerva). Lucratorii erau permanent la dispozitia ministrului, asteptandu-l dupa fiecare deplasare in imediata apropiere a destinatiei.

Din probele administrate rezulta ca ministrul Oprea Gabriel realiza in medie aproximativ 5 deplasari zilnice pe parcursul carora era insotit de echipaje ale politiei rutiere. Spre exemplu, in perioada 2 ianuarie - 21 octombrie 2015, s-au realizat 1607 misiuni de insotire a deplasarilor efectuate de ministrul de interne pe raza municipiului Bucuresti. Numarul total al acestor misiuni este de aproximativ 3 ori mai mare decat cele realizate in aceeasi perioada pentru insotirea presedintelui Romaniei si de aproximativ doua ori mai mare decat cel corespunzator prim-ministrului, demnitari indreptatiti la insotire permanenta conform prevederilor legale.

Prin aceste fapte a fost produsa o vatamare a intereselor legitime ale Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti.

Deturnarea resurselor politiei rutiere care ar fi trebuit sa contribuie la fluidizarea circulatiei in municipiul Bucuresti si folosirea acestora pentru a facilita deplasarea unui demnitar neindreptatit legal la acest beneficiu, cu efectul ingreunarii deplasarii celorlalti participanti la trafic, a pus institutia in imposibilitatea de a-si indeplini una din functiile esentiale (supravegherea si controlul circulatiei pe drumurile publice).

Aceasta,in conditiile in care, insotirea unui demnitar de catre politia rutiera presupune atat asigurarea echipajului de insotire si a vehiculului corespunzator, cat si instalarea in teren a unui dispozitiv de dirijare si siguranta a traficului format din posturi fixe, posturi mobile si patrule auto-moto, atat pe traseul care urmeaza a fi parcurs, cat si pe traseele alternative care ar putea fi folosite de coloana oficiala.

Fiecare deplasare presupune, asadar, redirectionarea unui numar semnificativ de agenti de politie de la posturile unde isi desfasoara in mod obisnuit activitatea catre traseele pe care se deplaseaza demnitarul (de spre exemplu, pentru deplasarea Ministrului Afacerilor Interne din seara de 20.10.2015, dispozitivul a fost format din 27 de politisti aflati in intersectiile de pe traseu).

Utilizarea nelegala a autovehiculelor a produs si un prejudiciu material Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti, constand in contravaloarea combustibilului utilizat pe parcursul misiunilor de insotire si a uzurii corespunzatoare.

De asemenea, ministrul Oprea Gabriel a obtinut un folos necuvenit, constand in reducerea timpului alocat deplasarilor. Astfel, cercetarile efectuate pana in prezent au relevat ca, prin folosirea antemergatorilor si a agentilor de politie care opreau circulatia celorlalte vehicule in intersectii, acelasi itinerar putea fi parcurs in mai putin de jumatate de timp, avand in vedere ca viteza de deplasare a coloanei pe raza municipiului Bucuresti putea atinge si 120 km/h.

Confortul suplimentar creat in acest mod demnitarului in raport cu toti ceilalti participanti la trafic, in scopul usurarii deplasarilor cu caracter privat sau care nu erau justificate de imprejurari exceptionale si urgente, reprezinta un privilegiu la care nu este indreptatit si care are astfel natura unui folos necuvenit.

Din probele administrate pana in prezent a reiesit ca activitatea de insotire se realiza cu stiinta si acceptul ministrului, care a dispus cu privire la modalitatea in care sa se realizeze insotirea. Totodata, a mai rezultat si ca au existat situatii in care ministrului i s-a propus ca anumite deplasari private sa se realizeze fara insotirea politiei rutiere, insa acesta a solicitat in mod expres prezenta echipajelor.

2. Infractiunea de abuz in serviciu constand in incheierea unui protocol in baza caruia procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a beneficiat, in mod nelegal, de insotirea deplasarilor efectuate cu echipaje ale politiei rutiere.

La data de 4 aprilie 2014, la Ministerul Afacerilor Interne s-a inregistrat Protocolul nr. 12 privind cooperarea in domeniul circulatiei rutiere, incheiat cu Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Ministerul Afacerilor Interne a fost reprezentat la incheierea protocolului de catre ministrul Oprea Gabriel, iar obiectul a fost cooperarea dintre cele doua institutii, in scopul insotirii autovehiculului utilizat de catre procurorul general cu echipaje ale politiei rutiere.

Temeiurile legale invocate in fundamentarea protocolului au fost Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice si Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin H.G. nr. 1.391/2006, desi niciunul din cele doua acte normative nu include procurorul general printre persoanele indreptatite a beneficia de insotire cu echipaje ale politiei rutiere. Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie beneficiaza, la randul sau, de protectie asigurata de Serviciul de Protectie si Paza, deplasarile fiind realizate cu un autovehicul al acestei institutii care are un regim de circulatie prioritara.

Protocolul a reprezentat temeiul in baza caruia, incepand cu luna aprilie 2014, procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie i s-a asigurat, cu caracter permanent, insotirea deplasarilor efectuate pe raza municipiului Bucuresti.

In conditiile in care procurorul general nu era indreptatit sa beneficieze de insotire cu echipaje ale politiei rutiere potrivit prevederilor H.G. nr. 1.391/2006, fapta ministrului a produs o vatamare a intereselor legitime si un prejudiciu material Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti, precum si un folos necuvenit procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

La data de 03 iulie 2015, Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti a adoptat un plan-cadru care cuprinde o prezentare detaliata a modalitatii in care se desfasura activitatea de insotirea a demnitarilor pe raza municipiului Bucuresti.

Din documentul mentionat rezulta ca singurii demnitari care beneficiau de insotire permanenta erau presedintele Romaniei si prim-ministrul dintre categoriile de persoane indreptatite legal (presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au solicitat), precum si ministrul de interne si procurorul general, care au avut acces la acest privilegiu exclusiv ca urmare a modului in care ministrul Oprea Gabriel si-a indeplinit atributiile de serviciu.

Cererii transmise i-au fost atasate referatul intocmit de procurorii din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie, precum si un numar de 15 volume cuprinzand copii ale dosarului de urmarire penala.

Prezenta cerere de efectuare a urmaririi penale intra sub incidenta art. 305 alin 4 din C.P.P., prin urmare, persoana fata de care s-a solicitat sesizarea Senatului pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale beneficiaza de prezumtia de nevinovatie."
sursa: hotnews.ro