haribo

Ursuleţii gumaţi sau jeleurile colorate şi cu diferite arome se numără printre dulciurile tale favorite? Atunci poate ar fi bine să ştii din ce sunt făcute. Dacă ai încercat să serveşti prieteni vegetarieni cu jeleuri şi ai fost refuzată, explicaţia ar fi ca aceste produse conţin gelatină. Gelatina este o substanţă solidă, translucidă, incoloră şi insipidă, derivată din colagen şi obţinută din diverse reziduuri animale (şorici de porc, oase de porc, cal sau vacă sau piei de bovine. Dar faptul că ai aflat din ce este gelatina nu te pregăteşte pentru modul în care este obţinută, scrie CSID.

Regizorul belgian Alina Kneepkens a creat un scurt metraj care arată – în detaliu – cum sunt făcuţi ursuleţii gumaţi. Acesta face parte dintr-o serie de videoclipuri care documentează modul în care sunt făcute diverse alimente.

Şi Asociaţia Pro Consumatori (APC) din România a atras atenţia că jeleurile sunt adevărate cocktailuri chimice pentru creierul copiilor care conţin acid citric, substanţe de aromatizare, coloranţi şi aditivi cu efecte negative asupra sănătăţii. O altă problemă a jeleurilor de pe piaţă o reprezintă cantitatea mare de zahăr.  La foarte multe dintre aceste produse, principalul ingredient este siropul de glucoză sau zahărul.

Şi mai grav este faptul că de multe ori  producătorii depăşesc cantitatea de 15 grame de zahăr la 100 de grame de jeleuri. Conţinutul ridicat de zahăr din acest tip de produs explică şi valoarea energetică ridicată, aceasta variază între 307,4 kcal şi 382,5 kcal. Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă ca cel mult 10% din aportul zilnic de energie pentru adulţi şi copii să provină din zaharuri libere, ceea ce înseamnă aproximativ 25 de grame de zahăr pe zi.

Alte ingrediente în care este “ascuns” zahărul sunt: fructoza, siropul de malţ, extractul de malţ, siropul de porumb, melasa, zahărul brun, zaharoza, malţul de orez, agava. Toate acestea reprezintă îndulcitori artificiali adăugaţi în aceste dulciuri.

Aşadar, atunci când te bucuri de un jeleu gândeşte-te că nu faci altceva decât să mănânci un amestec de rămăşiţe animale topite, substanţe chimice şi mult zahăr.

Există şi substituţi vegani ai gelatinei, iar unele sortimente de jeleuri sunt făcute cu acestea. Agar – Agar este un substitut popular pentru gelatină obţinut din alge din zona  Asiei de Sud – Est, folosit ca agent de îngroşare. Acesta poate fi folosit şi ca substitut pentru amidon, gluten, soia, drojdie, lactoză şi chiar ouă.

Acesta absoarbe imediat glucoza cu un proces de  digestie rapid, astfel putem preveni stocarea în organism a grăsimilor sau a zahărului în exces.Pe lângă absorbirea glucozei, agar agar absoarbe şi fierea; putem vorbi de controlul nivelului de colesterol din sânge prin prevenirea asimilării grăsimilor de care nu avem nevoie. Agar Agar acţionează şi ca un uşor laxativ datorită conţinutului ridicat de fibre, rezolvând o serie de probleme digestive, ficat leneş, constipaţie şi tranzit intestinal lent, plus eliminarea toxinelor.

Sursa: CSID