”Ești o fire puternică!“… De câte ori nu ai vrea să auzi și tu de la prieteni această declarație? Atunci când viața e dură cu noi și simțim că nu mai putem, am da orice pentru un plus de putere, ceva care să ne facă să mergem înainte. O pastilă de seninătate.

Această putere este însă ceva care se poate învăța. Este adevărat, nu în câteva zile sau săptămâni. Ea trebuie exersată continuu. Cum? Prin controlarea gândurilor negative, prin atenția acordată emoțiilor și înțelegerea lor și prin calmul păstrat în pofida circumstanțelor neplăcute.

Cu toate astea cui nu i se întâmplă să intre în panică din cauza lipsei banilor, a stresului care crește de la zi la zi, a lipsei de somn sau de nutriție adecvată (care afectează creierul și dispoziția)? Și începem pe nesimțite să ne adresăm cuvinte dure („Nu sunt în stare să termin chestia asta“, „Sunt un părinte ratat, uite ce copil neglijent am.“) Dar ceea ce ne spunem în forul interior, e crucial pentru binele și eficiența noastră.

Iată cam care sunt stilurile de gândire nocive, care ne fac să ne stricăm singuri dispoziția:

Gândirea ”totul sau nimic”

Uneori vedem lucrurile în alb și negru, fără nuanțe. Dacă nu ne iese ceva, ne gândim că suntem ratați și niciodată nu vom face ceva bun în viață. Te recunoști? Atunci învață să fii blând cu tine și să vezi și nuanțele de gri.

Generalizarea

Te-a părăsit iubitul sau iubita. De aici și până la a spune că nu ești atractiv pentru nimeni și că vei muri singur și te vor mânca șobolanii nu e decât un pas. Generalizarea înseamnă să iei un singur eveniment și să-l transformi într-o situație mai gravă decât este de fapt.

Lăsarea pe dinafară a lucrurilor pozitive

Dacă ai lucrat bine un dosar (sau orice altceva), dar la final ai făcut o greșeală și șeful a văzut și te-a mustrat, probabil că vei crede că totul a fost prost făcut. Mai sănătos este să vezi realist cât la sută e bine și cât e prost făcut. E bine să te antrenezi să vezi lucrurile bune. Nu e o capacitate naturală a creierului. Ea trebuie antrenată.

Catastrofizarea

Bine, bine, toate aceste defecte de gândire duc la catastrofizare. Dar un anumit stil e prin definiție eficient în acest sens: să gândești totul în negru. Dacă de exemplu ai un credit de care nu mai scapi, te vei gândi automat că și la pensie plătești la el și că vei sfârși sărac lipit pământului. Nu-i chiar așa și știi și tu. Sunt anumite persoane care au o mare satisfacție din a prevedea sfârșitul lumii, crize financiare și cutremure. Nu e chiar așa…

Să presupui intenții rele

Dacă o colegă te ignoră în această dimineață și tu crezi că are ceva cu tine (deși poate că e doar foarte obosită), atunci ai tendința de a infera intenții rele. Și asta nu te ajută să fii mai adaptat social. Dimpotrivă. Când vedem numai oameni răi împrejur, ne dăm frâu liber minții noastre nițel paranoice. Nu e bine. Cel mai bine e să presupui intenții bune până la proba contrarie.

 

sursa: libertatea.ro