În primii ani de viață, cea mai importantă activitate pentru dezvoltarea sănătoasă a creierului este somnul. Ciclul somn-veghe este stabilit de lumină și întuneric, iar nou-născuții încep să perceapă acest proces biologic la 6 săptămână de la naștere.

Nou-născuții (0-3 luni)

În primele 3 luni de viață, bebelușii petrec destul de mult timp dormind, ei trezindu-se doar pentru a fi hrăniți și schimbați. În această perioadă, ei dorm între 11 și 18 ore pe zi, iar perioadele de somn durează de la câteva minute până la câteva ore. Copii născuți prematur vor avea o durată de somn mai mare, în timp ce micuții care se confruntă cu colicile vor dormi mai puțin.  

Pentru a face diferență între zi și noapte, este bine ca părinții să interacționeze cu bebelușii pe timpul zilei, să stea cu ei în camere luminoase și chiar să-i obișnuiască cu zgomote ușoare.

Copiii între 4 și 11 luni

Începând cu vârsta de 6 luni, durata somnului la copii este de 14-15 ore pe noapte.  În ceea ce privește somnul de zi, acesta poate dura de la 30 de minute până la 2 ore.

Odată cu creșterea copilului, el va avea din ce în ce mai puține reprize de somn pe zi, de la 4 la una singură. Pentru un somn liniștit, copiii au nevoie de un mediu plăcut și de un program bine stabilit.

Copiii între 1 an și 2 ani

La această vârstă, somnul copiilor ar trebui să fie de aproximativ 12-14 ore, cu o repriză de 2-3 ore de somn peste zi. Ei ar trebui să meargă la culcare între orele 7 și 9 și să se trezească pe la 6-8 dimineața.

În această perioadă, majoritatea copiilor se pot confrunta cu probleme de somn, deoarece se află la vârsta când imaginația li se dezvoltă și pot avea tot felul de vise ce le perturbă somnul. Părinților li se recomandă să le păstreze rutina în ceea ce privește somnul și să le ofere confortul necesar pentru a dormi linștiți.

Preșcolarii (3-5 ani)

Durata somnului copiilor între 3 și 5 ani este de aproximativ 11-13 ore pe noapte. După această vârstă, cei mici renunță la somnul de zi. Ca și în cazul copiilor sub 3 ani, preșcolarii pot avea probleme de somn din cauza unor frici adesea legate de întuneric. Pentru un somn liniștit, este bine ca micuții să doarmă în fiecare noapte în aceeași cameră, bine aerisită și lipsită de televizor.

Școlarii (6-13 ani)

La această vârstă, programul copiilor devine solicitant, cu teme de rezolvat și activități extrașcolare. Tocmai de aceea, durata somnului de noapte nu trebuie să fie mai mică de 11 ore.

Aceasta este vârsta la care cei mici sunt tentați să petreacă mult timp în fața televizorului, a calculatorului și să mănânce multe dulciuri, iar toate acestea cauzează dereglări de somn. Prin urmare, copiii se vor confrunta cu dificultăți de concentrare la școală. Din acest motiv, părinții trebuie să le stabilească un program de somn, iar camera celor mici trebuie amenajată fără televizor și calculator.

Importanța somnului din timpul zilei

Bebelușii au mai multe reprize de somn pe zi, în timp ce copiii mai mari dorm doar o singură dată în timpul zilei. Chiar și așa, somnul de peste zi îi ajută pe cei mici să fie mai linștiți și să evite situațiile stresante.

Un somn la prânz nu va influența negativ somnul de peste noapte. Dimpotrivă, copilul va fi odihnit și nu va protesta atunci când va trebui să meargă în pat. Adesea, lipsa somnului de zi îi face pe cei mici irascibili.

Sfaturi pentru un somn liniștit

-    asigură-te că bebelușul/copilul se culcă în fiecare seară, la aceeași oră;

-    în camera copilului nu trebuie să existe televizor și calculator;

-    temperatura și lumina trebuie să fie aceeași pe tot parcursul nopții.

 

sura:clicksanatate.ro