Avem minute nelimitate de vorbit, dar comunicăm mai mult prin scris. Un studiu recent arată că tot mai mulţi oameni preferă să utilizeze aplicaţiile de chat ale telefoanelor mobile, decât serviciul voce. În timp ce tinerii spun că e mai rapid şi mai comod, psihologii atrag atenţia că astfel se pierde din profunzimea mesajului pe care vrem să îl transmitem.

Potrivit unui studiu Deloitte, un sfert dintre utilizatorii de smartphone din ţările dezvoltate poartă mai puţin de o convorbire voce pe săptămână. În schimb folosesc intensiv aplicaţii ca Facebook Messenger sau WhatsApp.

Tinerii spun că într-adevăr preferă mesajele în locul convorbirilor telefonice obişnuite. Asta pentru că în diferite aplicaţii se pot face şi grupuri aşa că "discuţia" se poartă cu mai multe persoane deodată.

Acest tip de comunicare este preferat şi datorită faptului că nu presupune obligativitatea ca receptorul să primească instant mesajul. Asta face chatul mai puţin deranjant decât o convorbire clasică, mai ales că poate fi utilizat în orice moment al zilei.

Studiul mai arată că 40% dintre posesorii de telefoane mobile folosesc chat-ul în primele cinci minute ale dimineţii, chiar după trezire, lucru care se întâmplă şi înainte de culcare, în cazul a o treime dintre utilizatori. Cifrele mai arată că smartphone-ul este folosit cel mai des în mijloacele de transport în comun, în timpul shoppingului şi în timpul mersului.

Psihologii spun că acest tip de comunicare prin mesaje are şi dezavantaje şi poate chiar să ne creeze probleme atât acasă, cât şi la locul de muncă.

"Ceea ce lipseşte din comunicarea scrisă este limbajul non-verbal. Este emoţia din glas, e cu totul altă apropiere pe care o simţi faţă de cealaltă persoană. Apoi, acest tip de comunicare, prin mesaje, ne împiedică să ne terminăm la timp sarcinile de serviciu pentru le întrerupem foarte des. Deci devenim ineficienţi pentru că ne ia mai mult timp să facem ceva", spune Adela Moldovan, psiholog.

Fenomenul este explicat însă de specialişti şi prin faptul că telefoanele pe care le dăm pentru a comanda mâncare, a chema un taxi sau pentru a realiza un transfer bancar pot fi înlocuite de aplicaţii de mobil, scrie citynews.ro.

 

sursa: gandul.info