teroristi turcia

Cei trei bărbaţi care au declanşat atacul cu bombă şi arme automate asupra Aeroportului Internaţional Ataturk din Istanbul nu au trecut de filtrele de securitate, unde se efectuază controlul cu aparatură specifică, dar au pătruns suficient de mult în perimetrul aeroportului încât să provoace un număr cât mai mare de victime. Ar fi putut fi ei detectaţi mai din timp? Greu de răspuns în această fază. Ceea ce se ştie, însă, este că au fost observaţi în ultimul moment, practic în clipa în care au iniţiat operaţiunea sângeroasă.

Potrivit primelor declaraţii ale ministrului turc al Justiţiei, Bekir Bozdag, un terorist s-a apropiat de intrarea în terminalul pentru curse internaţionale, a deschis focul cu Kalashnikovul din dotare, apoi s-a aruncat în aer.

Un alt oficial a relatat presei internaţionale, sub protecţia anonimatului, că atacatorii s-au detonat la intrarea în aeroport, dar înainte de prima zonă de securitate, unde se efectuează primele verificări cu raze X.

De reţinut că aeroporturile din Turcia au filtre de acest tip în două puncte, considerate critice de autorităţile locale: la intrarea în clădirea terminalului şi la intrarea spre porţile de îmbarcare.

Cu arme automate şi încărcături explozive asupra lor, atacatorii s-au apropiat suficient de mult de prima zonă. Practic, ei au reuşit să intre nedetectaţi în sala de aşteptare, dar, cum subliniam, au rămas în spaţiul de dinaintea primului punct de control.

Din explicaţiile oficialilor, relatările martorilor oculari şi din imaginile captate de reţeaua de supraveghere video a aeroportului Ataturk, rezultă că forţele de ordine i-au observat pe terorişti în momentul în care aceştia din urmă au declanşat operaţiunea.

Rămâne de văzut, în aceste condiţii, în ce măsură atacatorii ar fi putut fi detectaţi mai din timp, iar asta depinde şi de accesul la detalii privind planificarea asaltului, detalii care însă lipsesc în această fază.

De altfel, o întrebare care se ridică este şi aceea dacă armele cu care teroriştii i-au mitraliat pe nevinovaţi fuseseră plasate, în avans, în proximitatea aeroportului sau dacă, din contră, atacatorii le-au adus cu ei doar în ziua atacului. Este o întrebare importantă, întrucât răspunsurile găsite vor oferi, mai departe, indicii despre numărul celor implicaţi, vor permite stabilirea a diverse conextiuni ş.a.m.d.

Bomba din avionul Metrojet

La 31 octombrie 2015, un aparat Airbus A321 al companiei Metrojet s-a prăbuşit în Peninsula Sinai, după decolarea din staţiunea egipteană Sharm-el-Sheikh. Aparatul se îndrepta spre Sankt Peresburg, iar serviciul federal de securitate al Rusiei, FSB, a confirmat faptul că a fost aruncat în aer de o bombă artizanală, echivalentul unui kilogram de TNT.

Revendicat de gruparea Stat Islamic, atentatul în care au murit 224 de persoane a ridicat problema securităţii de pe mai multe aeroporturi. Asta, în condiţiile în care s-a profilat rapid ipoteza plasării încărcăturii explozive cu complicitatea cuiva din interior, iar avionul efectuase mai multe curse internaţionale în ultimele 24 de ore.

La trei luni de la tragedie, surse Reutersindicau că mai mulţi angajaţi, inclusiv din zona bagajelor, ar fi fost reţinuţi de autorităţile egiptene. Potrivit agenţiei, gruparea Stat Islamic s-ar fi folosit de o cârtiţă, un mecanic al cărui văr se alăturase islamiştilor cu un an şi jumătate înainte.

sursa: digi24.ro