Gara de Sud 19

Ploieștiul este un oraș special, nu doar pentru că este cunoscut drept ”Republica Ploiești”, ”Orașul Caragiale”, dar tot de aici s-a născut și expresia folosită peste tot, ” A o întoarce ca la Ploiești!”. Ei bine, expresia are legătură direct cu transportul pe calea ferată.

Calea ferată București-Ploiești, care a fost construită în 1872 și ruta Ploiești-Predeal devenită funcțională în 1879, au trebuit legate într-un fel. Așa că singura soluție viabilă a fost aceea ca constructorii liniei spre Predeal să se lege direct în linia existentă în Gara Ploiești. Trenurile de la București care mergeau spre Ardeal erau oprite în gară, locomotiva era decuplată de garnitură, intra pe o linie de manevră și era întoarsă pe o placă turnantă, acționată manual și direcționată pe linia spre Predeal. Locomotiva era cuplată la celălalt capăt al garniturii, astfel ultimul vagon al trenului venit de la București, devenea primul.

Această manevră a fost efectuată o perioadă de aproape 35 de ani, până când a fost construit Triajul Ploieștiului, iar trenurile au ocolit orașul intrând direct pe linia spre Predeal. Călătorii care au folosit această rută, și care la început se temeau că au greșit trenul, pentru că părea că garnitura se întoarce de unde ei veniseră, au creat expresia celebră acum, „a întoarce ca la Ploiești".

Și pentru că tot vorbim despre linii de cale ferată și trenuri, Ploieștiul mai are o ciudățenie, puțin cunoscută de locuitorii orașului. Este vorba despre faptul că orașul are nu mai puțin de șapte gări.

Cea mai veche dintre ele, dar și cea mai cunoscută, fiind funcțională și acum, este Gara de Sud. Construcția a fost finalizată la 1872, Gara de Sud fiind legătura principal dintre București și Imperiul Austro-Ungar. Arhitectura a fost modificată la sfârșitul secolului al XIX-lea, constructorii inspirându-se din stilul francez, așa că întregul imobil a căpătat un aspect mult mai clasic. Distrusă de bombardamentele din timpul celui de-al doilea război mondial, gara a fost reconstruită la finalul anilor '50.

Vremurile au impus o arhitectură sobră, conform cerințelor comuniste, arhitectura fiind păstrată până în zilele noastre.
Cea de-a doua gară a Ploieștiului, ca importanță în transportul pe calea ferată, rămasă și ea funcțională, este gara de Vest. Construită în 1930 pentru a fluidiza traficul către Transilvania, Gara de Vest a devenit locul în care opreau trenurile care mergeau spre Brașov, fără ca acestea să mai facă un ocol prin Gara de Sud.

Pentru că gara a fost construită în mijlocul câmpului, în zonă find foarte puține case, mulți dintre călători se plângeau de disconfortul creat de modalitățile de a ajunge aici din oraș. Tot în epoca comunistă a cunoscut și Gara de Vest modificări, prin extinderea clădirii cu o nouă sală de așteptare.

Cea de-a treia Gară a Ploieștiului, ceva mai veche decât gara de vest, este Gara de Nord. Construcția clădirii care și-a păstrat și astăzi farmecul acelor vremuri, a fost ridicată în patru ani, între 1904 și 1908. Tot atunci a fost finalizată și linia feroviară care lega Ploieștiul de Vălenii de Munte, dar și de zona nord-estică a județului. Ca printr-o minune, clădirea a scăpat neatinsă de bombardamente și a fost chiar extinsă la sfârșitul anilor '30. În timp, scăderea considerabilă a traficului feroviar prin Gara de Nord a făcut ca puțină lume să mai știe de acestă clădire. A contribuit și faptul că este oarecum izolată la marginea orașului, între cartierele Boldescu și Bereasca. Acum prin gară mai trec doar marfarele, iar încăperile au fost închiriate și sunt un fel de locuințe sociale.

Iată că am ajuns și la a patra gară a Ploieștiului, și mai necunoscută ca ultima: Gara de Est. Aceasta este mai exact o haltă, denumirea oficială fiind „Ploiești Est Post Nr. 1”. Halta făcea legătura dintre Gara de Nord de cea de Sud, ocolind însă ruta aglomerată către Transilvania. Halta de Est se află în apropierea cartierului Mihai Bravu, dincolo de cimitir, spre rafinăria Lukoil.

Chiar dacă în mod normal fiecare punct cardinal al orașului avea o gară a lui, estul Ploieștiului beneficiază de două gări. Cea de-a cincea gară a municipiului este chiar gara Ploiești est, și a fost construită pentru că trebuia făcută legătura dintre rafinăria Lukoil, pe atunci purtând denumirea de Rafinăria Româno – Americană, și clienții la care ajungea combustibilul fabricat aici. Gara se află și ea ascunsă oarecum de ochii ploieștenilor, pe strada Titan, într-o zonă puțin circulată.

Traficul feroviar care gravita în jurul Ploieștiului, un principal nod feroviar al vremii, a tot crescut în timp. Așa a apărut necesitatea construirii unei Gări Triaj, și asta pentru a fluidiza nu doar traficul de persoane aflat în creștere, dar și traficul feroviar industrial, în plină extindere la sfârșitul secolului al XIX-lea. Așa a apărut cea de-a șasea gară a Ploieștiului, Triajul Ploiești. Acesta este funcțional și utilizat și astăzi, pe cele 31 de linii ale gării Triaj fiind formate garniturile de tren, sau regrupate vagoanele. Tot aici sunt staționate anumite locomotive și garnituri.

Gara Triaj Ploiești este situată între gările de Sud și de Vest.

A șaptea este Gara de Vest – Nord, sau „Ploiești Crâng”. Este cea mai necunoscută dintre toate, situate pe strada Depozitelor, unde este greu accesibilă. Mulți ploieșteni nici nu știu de existența acestei stații, mai ales că nu este și nu a fost niciodată deschisă traficului de călători. Această gară a apărut tot în anii '30, ca și Gara de Vest. Rolul inițial era Acela de a prelua traficul industrial dinspre rafinăriile și fabricile din nordul Ploieștiului, cu direcționare principal către Transilvania.

Faptul că Ploieștiul a avut șate gări, atestă faptul că aici a fost cel mai important nod feroviar, încă de la 1900. Odată cu dezvoltarea economică și creșterea puterii financiare din zonă, trebuie să ținem cont că Ploieștiul a avut și cele mai multe rafinării, a fost absolut necesară construirea a cât mai multe stații CFR în zona orașului nostru. Din păcate, cum este și cazul Gării de Nord, unele au rămas în paragină, iar arhitectura deosebită se degradează de la un an la altul. În cazul Gării de Sud, cea mai importantă poartă feroviară a Ploieștiului, aici construcția impunătoare a fost afectată, cel puțin vizual, de apariția a zeci de gherete, chioșcuri de toate mărimile și culorile, de spații în care se desfășoară diferite activități economice. Toate acestea au transformat Gara de Sud într-o zonă pestriță, asociată cu o anumită categorie social, nu tocmai favorizată.
Galerie FOTO Gările Ploieștiului

Gara Ploiesti Vest 193x

Gara de Nord 3
gara de est