autobuze ploiesti

Primăria Ploiești plătește anual sume uriașe pentru subvenționarea transportului în comun, chiar și unor persoane care nu s-au încadrat în categoria celor defavorizate. În ultimii 15 ani, valoarea subvenției a depășit 90 de milioane de euro! Cu banii înghițiți de TCE, primăria ar fi putut asfalta toate străzile din oraș, ar fi consolidat 100 de blocuri, ar fi reabilitat termic 323 de blocuri, ar fi construit șase pasaje rutiere de mărimea celui de la Gara de Vest și lista poate continua.

Cum s-a ajuns aici

Moda gratuităților pentru transportul public în comun a fost implementată la Ploiești cu mulți ani în urmă Practica a fost încurajată de-a lungul timpului, indiferent de orientarea politică a celor care s-au perindat la conducerea Primăriei Ploiești, fiind, până la urmă, un mijloc eficient de a atrage susținerea persoanelor incluse în categoriile beneficiare de gratuitate. Pe de altă parte, protecția socială a fost un colac de salvare pentru societatea de transport, cuantumul autorizațiilor fiind modificat, nu de puține ori, în funcție de dificultățile financiare ale societății.

În decembrie 2015, aleșii locali au aprobat ca plafonul până la care să se acorde gratuitate pe mijloacele de transport în comun pentru pensionari să fie de 2.100 de lei, după ce aproape doi ani la rând, transportul public în a fost gratuit pentru toți ploieștenii cu venituri de până la 3.000 de lei, invocându-se disconfortul creat de lucrările la liniile de tramvai. Și atunci, dar și acum, nimeni nu și-a pus problema de a identifica care sunt categoriile care trebuie să primească gratuitate.

Problema sumelor necesare pentru acordarea protecției sociale nu s-a rezolvat, chiar dacă între timp, Primăria Ploiești, după ce angajații TCE au amenințat că protestează, a achitat datoriile.

Aleșii locali ploieșteni au aprobat, pentru 2016, o alocare la capitolul protecție socială de numai 26.050.000 lei, din care 2.650.000 de lei reprezintă sumele aferente subvenției de la ASSC pentru persoanele cu dizabilități. În raportul de specialitate al proiectului referitor la aprobarea bugetului TCE se arată că diferența necesară, de peste 8,9 milioane de lei, va fi acordată la rectificarea de buget.

În lunile ianuarie și februarie 2016, la Ploiești au beneficiat de subvenție următoarele categorii de persoane:

Gratuitate 100% - pensionari cu venituri de până la 2.100 de lei – 37.450 persoane (ianuarie)

-        pensionari cu venituri de până la 2.100 de lei – 37.420 persoane (februarie).

Gratuitate 100% - persoane fără venituri – 323 persoane (ianuarie), 325 persoane (februarie)

Gratuitate 100% revoluționari – 3 persoane (ianuarie), 3 persoane (februarie)

Gratuitate 100% veterani război – 7 persoane (ianuarie), 8 persoane (februarie)

Gratuitate 100% copii orfani – 436 copii (ianuarie), 438 copii (februarie)

Gratuitate 100% studenți orfani – 122 persoane (ianuarie), 109 persoane (februarie)

Reducere abonamente 50%  - 7.300 de elevi (ianuarie), 7.770 elevi (februarie)

Reducere abonamente 50% - 1.390 studenți – (ianuarie), 2.012 studenți (februarie)

Inechități în rândul ploieștenilor

Dacă în cazul elevilor, studenților, veteranilor de război, revoluționarilor, copiilor orfani, subvențiile sunt prevăzute de lege, în cazul pensionarilor cu venituri nete de până la 2.100 de lei, decizia a aparținut aleșilor locali.

Stabilirea plafonului la 2.100 de lei a trezit controverse. Iar explicația este extrem de simplă. Dăm exemplu cazul unei familii din Ploiești cu doi copii elevi. Dacă soțul și soția au salarii minime pe economie, venitul lunar net al familiei este de 1750 de lei, dacă adăugăm și cele două alocații pentru cei doi copii. Prin urmare venitul lunar pe persoană în cazul familiei date ca exemplu este de numai de 437 de lei/lună și, în ciuda acestui aspect, cei doi adulți nu beneficiază de gratuitate pe mijloacele de transport în comun, chiar dacă sunt buni contribuabili. Pentru patru abonamente lunare TCE, cu un cost de 63 de lei/bucată, aceeași familia alocă 188 de lei/lună,  în ciuda faptului că cei doi copii beneficiază de reducere de 50% (31 lei/abonament elev/luna).

Povestea facilităților acordate la Ploiești

ANUL 2002 – Aleșii locali aprobă acordarea unui număr de bilete în funcție de cuantumul pensiilor lunare. Persoanele cu pensii sociale de stat beneficiau de 30 de bilete gratuite/ lună, iar pensionarii cu venituri mai mari beneficiau de reducere de 75% sau de 50% pentru un număr de 20 de bilete. De gratuitate, beneficiau pensionarii cu vârsta de peste 70 de ani. (AICI) http://www.ploiesti.ro/Hotarari/27%20februarie%202002/023%20Tarife%20calatorie.htm.

Anul 2004 – Se aprobă majorarea plafonului venitului lunar al în baza căruia se acordă facilități pe transportul în comun, pentru pensionari

http://www.ploiesti.ro/Hotarari/09%20%2831%20august%202004%29/107%20asigurare%20protectie%20sociala%20-%20ratp.htm

Februarie 2005 – Apare primul scandal legat de protecția socială, în cazul studenților. Biletele erau ridicate de liderul studenților în baza unui tabel nominal, fără întocmirea unui document justificativ și neexistând o procedură care să confirme distribuirea acestora.

2 martie 2005 - Beneficiază de gratuitate toți pensionarii care au împlinit vârsta de 70 de ani, precum și pensionarii cu venit mic.

http://www.ploiesti.ro/Hotarari/2005/03%20%282%20martie%202005%29/21%20gratuitate%20calatori.htm.

27 iulie 2006 - beneficiază de transport gratuit femeile pensionare cu vârsta de peste 65 de ani și pensionarii cu vârsta de peste 70 de ani, indiferent de cuantumul pensiei, precum și pensionarii cu un venit de până la 450 de lei.

http://www.ploiesti.ro/Hotarari/2006/08%20%2827%20iulie%202006%29/171_protectie_sociala.htm

9 februarie 2007 – primesc protecție socială pensionarii cu vârsta de 65 de ani (femei) și de peste 70 de ani (bărbați), indiferent de cuantumul pensie, precum și pensionarii cu vârsta de până la 65 de ani (femei) și 70 de ani (bărbați), cu un venit mai mic de 500 de lei. http://www.ploiesti.ro/Hotarari/2007/02E%20%289%20februarie%202007%29/030_modificare_hcl171-2006.htm

Septembrie 2008 – cuantumul autorizației nenominale acordate pensionarilor crește de la 40 de lei/bucată/lună la 50 de lei/bucată/lună. Pentru perioada 1.11.2008 – 31.12.2008, autorizația nenominală este calculată la 80 de lei/lună. Cu 1 ianuarie 2009, valoarea autorizației  revine la 50 de lei/lună.

2010 – valoarea abonamentului nenominal - 50 lei/bucată, prețul unui bilet crește de la 1,50 lei la 1,60 lei

2011 – acordarea de subvenții pentru pensionarii cu un venit de până la 3.000 de lei http://www.ploiesti.ro/Hotarari/2011/09_%2831_mai_2011%29/147_31.05.2011_protectie_sociala_calatori.pdf

Februarie 2013 – Regia a dat în judecată Primăria Ploiești invocând neplata în totalitate a sumelor prevăzute pentru subvenție. Prețul biletului se majorează la 2 lei și apare abonamentul unic de 63 de lei.

2013 – Regia Autonomă de Transport Public se transformă în SC Transport Călători Express

Martie 2014 – se asigură gratuitate pentru toți cetățenii care au venituri mai mici de 3.000 de lei (perioada 31 martie 2014 – 31 decembrie 2015). Îm iulie, tariful pentru abonamentul gratuit este de 38 lei/autorizație de transport. Din totalul de călători 89% au primit autorizații de transport gratuit.

2014 – Consiliul Local Ploiești aprobă tariful de 51 de lei/autorizație gratuită, tarif social (90% dintre călători circulă gratuit – 133.975 de legitimații gratuite eliberate)

Subvenții acordate, potrivit situațiilor financiare și bugetelor aprobate de Consiliul Local, în perioada 2005 – 2016:

2005 - 12.026.842 lei

2006 – 13.033.851 lei

2007 -  22.279.262 lei

2008 – 31.345.100 lei

2009 – 34.792.957 lei

2010 – 37.412.581 lei

2011 – 37.540.340 lei

2012- 41.561.736 lei

2013- 38.558.000 lei

2014- 64.544.249 lei

2015- 64.100.000 lei

2016- 26.050.000 lei

Dacă adăugăm și subvenția acordată în perioada 2002 – 2005, suma depășește 90.000.000 euro.

Ce se putea realiza din sumă raportat la valorile estimative ale unor lucrări derulate la Ploiești:

- 72.491 locuri de joacă,

- modernizarea 1.500 de străzi

- consolidarea a 100 de blocuri

-reabilitarea termică a 323 de blocuri

- realizarea a șase pasaje rutiere de mărimea celui care se construiește la Gara de Vest

- consolidarea a 1.700 de școli

- construirea 1.300 de case cu o valoare de 73.000 de euro fiecare

Situația financiară a TCE Ploiești nu este una roză. Recent, societatea de transport în comun a pierdut procesul cu ANAF, datoria fiind estimată la 7,9 milioane de lei, la care se adaugă accesorii de până la circa 16 milioane de lei. Autoritățile locale au anunțat că este necesară aprobarea unui plan de reorganizare, absolut necesar pentru eșalonarea datoriilor către ANAF.